وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ایران چندین ماهواره در دست ساخت دارد که با نهایی شدن آنها در آینده خبرهای خوشی را به اطلاع مردم می رسانیم.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمد سلیمانی امروز در حاشیه همایش هفته فضا در جمع خبرنگاران با تاکید بر این که ایران با پرتاب ماهواره، به باشگاه فضایی می پیوندد، افزود: حضور در فضا به عنوان یک قدرت تلقی می شود و کشورهایی که صاحب ماهواره هستند، چون از آن بالا اشراف بر کره زمین دارند، می توانند نیازهای خود را برطرف کنند. از این رو کشور ما هم تصمیم گرفته است وارد این عرصه شود.

وی به کاربرد صنایع فضایی اشاره کرد و اظهار داشـت: به وسیله ماهواره ها، امور ارتباطات به آسانی و صرفه اقتصادی انجام می شود به طوری که با هزینه های مناسب دورترین نقاط را به هم متصل می کند.

وی ایران را کشوری حادثه خیز دانست و تصریح کرد: بلایای طبیعی، مسائل زیست محیطی، گسترش بیابانها، کاهش جنگل ها و منابع آبی و همچنین کوهستانی و صعب العبور بودن مناطق عواملی است که استفاده از ماهواره ها را بیش از پیش می طلبد.

سلیمانی به کاربرد ماهواره ها در ارائه اطلاعات از وقوع حوادث طبیعی پرداخت و تاکید کرد: در این زمینه لازم است در دانشگاه ها رشته های مرتبط با صنعت هوافضا گسترش یابد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه برگزاری هفته هوافضا در کشور گفت: در سال 1999 سازمان ملل 4 تا 10 اکتبر را به عنوان هفته جهانی فضا اعلام کرد که به دلیل تقارن این هفته با ماه رمضان در کشورهای اسلامی توافق شد که این هفته به تعویق بیفتد ولی از سال آینده در موعد مقرر برگزار می شود.

محمد سلیمانی تاکید کرد: ایران باید در حوزه فضا با چراغ های خاموش حرکت کند تا بتواند به فضا وارد و از امکانات آن استفاده کند که این حرکت توسط سازمان فضایی ایران شروع شده و باید در جهت تقویت آن تلاش کنیم.