کدام شخصیت ها فیلم شدند؟
شخصیت یکی از مهمترین عناصر داستانی چه در سینما و چه در ادبیات است. در بسیاری از فیلمهای سینمایی این شخصیت است که داستان را جلو می برد و...

 برخی از شخصیتهای داستانی در سینما و تلویزیون با الهام از زندگی انسانهای واقعی ساخته شده اند اما بعضی از این شخصیتها بقدر عجیب و غریب هستند که احتمالا نمی توان واقعی بودن آنها را باور کرد. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به ۱۵ شخصیت محبوب داستانی در سینما و تلویزیون که انسانهای واقعی الهام بخش خلق آنها بوده اند.

۱) شخصیت: در «لبوفسکی بزرگ» ساخته «برادران کوئن»، «جف بریجز» نقش مرد میانسال آس و پاس، بی قید و تنبلی از نیویورک را بازی می کند که عاشق بولینگ و دود کردن علف است و از دار دنیا فقط یک قالیچه دارد. او که اصرار دارد دوستانش او را دوود (The Dude) به معنی رفیق صدا بزنند به خاطر تشابه اسمی با سرمایه داری معروف به لبوفسکی بزرگ به دردسر می افتد.



الهام بخش:جف دوود (Jeff Dowd) یک تهیه کننده فیلم لس آنجلسی بود. دوود یکی از اعضای گروه «Seven Seattle» بود که پس از اعتراضهای خشونت آمیزشان به جنگ ویتنام به زندان فرستاده شدند. یک خبرنگار پس از آزادی او از زندان پرسید که برای آینده اش چه برنامه ای دارد و او پاسخ داد که جنبشی را برای مخالفت با «موهای کوتاه» به راه خواهد انداخت. دوود هم مثل شخصیت فیلم مشروبات روسی می نوشید و دوست داشت او را رفیق صدا کنند.


۲) شخصیت: «نورمن بیتس» قاتل داستان فیلم «روانی» محصول ۱۹۶۰ ساخته «آلفرد هیچکاک» شخصیت اول رمانی به همین نام نوشته «رابرت بلوخ» بود. مردی مغرور که آنقدر به مادرش وابسته بود که دوست داشت در حالی که لباس زنانه پوشیده زنها را بکشد. نورمن با بازی «آنتونی پرکینز» به یکی از بدنام ترین و شریرترین شخصیتهای تاریخ سینما تبدیل شده است.



الهام بخش: همانطور که گفته شد هیچکاک برای ساختن این فیلم از رمان بلوخ استفاده کرد. بلوخ، نورمن را با الهام از شخصیت قاتل زنجیره ای ویسکانسین «اد گین» که توسط مادرش به شدت عقده ای شده بود خلق کرد. گین حتی از نورمن هم بدتر بود، او پوست بدنهای مقتولین را می کند و از آنها لباس زنانه می دوخت. کاری که بعدها مشابه آنرا در فیلم «سکوت بره ها» هم دیدیم. پس از دست گیری گین به جرم قتل دو زن، مقامات بخشهای مختلف بدن و استخوانهای مقتولین را در خانه او پیدا کردند، آنها صندلی هایی یافتند که با پوست انسان و استخوانها و حتی کاسه سر ساخته شده بود.


۳) شخصیت: «ناکی تامسون» در سریال «امپراطوری اسکله» که از کانال HBO آمریکا پخش می شد و «استیو بوشمی» نقش آنرا بازی می کند، یک خزانه درا فاسد و قدرتمندترین شخصیت سیاسی منطقه آتلانتیک سیتی در دوران منع توزیع و فروش مشروبات الکلی در ایالت نیوجرسی است. ناکی در این سریال یکی از بزرگترین سازماندهندگان جرم و جنایت در منطقه است و با کمک برادر کلانترش «الی» و وردست خود «جیمی» بزرگترین محموله های مشروبات الکلی را قاچاق می کند.



الهام بخش: ناکی تامسون با الهام گرفتن از شخصیت «ناچ.ال.جانسون» یک سیاستمدار که از راه قاچاق در آتلانتیک سیتی زندگی می کرد ساخته شد. او سیاستمداران جمهوری خواه را در شهر خود کنترل می کرد و جرایمی مانند قاچاق مشروب، اداره فاحشه خانه ها و قمرا خانه ها را بر عهده داشت. ناچ مانند ناکی روی یقه کت خود گل میخک قرمز نصب می کرد، سوار ماشین لوکس آبی پودری رنگ می شد، در سوئیتی در هتل «ریتز کارلتون» زندگی می کرد و به برنده شدن «والتر ایج» در انتخابات مجلس سنا کمک کرد. همسر او هم دچار مرگ زودهنگام شد و سر آخر به اتهام نپرداختن مالیات تحت تعقیب قرار گرفت.


۴) شخصیت: «لوسی وایت مور» با بازی «درو باریمو» در فیلم «۵۰ روز اول» در روز تولد پدر خود دچار تصادف می شود و ضربه وارد شده به سر او موجب می شود که او حافظه کوتاه مدت خود را از دست بدهد. او هر آنچه که قبل از تصادف اتفاق افتاده را به یاد دارد اما چیزی پس از آن را به یاد نمی آورد. لوسی هر روز صبح را با یاد تولد پدرش بیدار می شود و هر شب را که می خوابی تمامی خاطرات روز از ذهنش پاک می شود.لوسی روزی با بیولوژیست جوانی به نام «هنری» با بازی «آدام سندلر» آشنا می شود و تمام آن روز را با او می گذراند اما فردا که هنری دوباره با لوسی روبرو می شود، لوسی اصلا او را نمی شناسد.


الهام بخش:«میشل فیلیپاتز» زنی انگلیسی بود که از آسیب های ذهنی در دو تصادف جداگانه رنج می برد. او همه چیز را تا روز حادثه دوم به یاد می آورد، ولی چیزی پس از آن یادش نمی ماند. میشل ازدواج کرده بود ولی شوهر او مجبور برود هر روز با نشان دادن آلبوم عکس عروسی میشل را متقاعد کند که آنها ازدواج کرده اند. او برای ۱۳ سال با فداکاری تمام این کار را انجام داده بود.ادامه دارد...


گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:honarnews.com


مطالب پیشنهادی:
گزارش تصویری: کشف حجاب در ایران در 17 دی 1314
"جیمز باند" در اسکار امسال به آرزویش میرسد؟
شما چه کاره هستید که برای هنرمندان حکم صادر می کنید؟
یادی از بهرام صادقی در سالگرد تولدش
آیا اوباما اسناد محرمانه در اختیار فیلمسازان قرار داده است؟
"سلطان سلیمان" چطور موجب دوستی بالکان و ترکیه شده است؟