دروغ ایرانی برای رفتن جشنواره کن 2013!
در چند روز گذشته خبرهایی مبنی بر راهیابی چند هنرمند ایرانی فعال در حوزه «ویدیوآرت» به جشنواره فیلم کن 2013 باعث خوشحالی بسیاری از علاقه مندان به هنر معاصر ایران شد. اما متاسفانه این خبرها دروغی بیش نبود! چراکه جشنواره کن اصولا...
در چند روز گذشته خبرهایی مبنی بر راهیابی چند هنرمند ایرانی فعال در حوزه «ویدیوآرت» به جشنواره فیلم کن باعث خوشحالی بسیاری از علاقه مندان به هنر معاصر ایران شد. اما با بررسی صحت وسقم خبر، کاشف به عمل آمد این خبر دارای بخش های کذبی است.

اول اینکه جشنواره کن به طور کلی هیچ بخشی را به هنرهای ویدیویی اختصاص نداده و حتی حامی و پشتیبان جشنواره دیگری هم در این زمینه نیست. جشنواره مزبور که هنرمندان ایران به آن راه یافته اند تحت عنوان «آویف کن (Aviff)» جشنواره ای نوپاست که برای جلب مخاطبان خود، تاریخ برگزاری اش را با جشنواره فیلم کن همزمان کرده است. این قبیل ترفندها در بسیاری از موارد توانسته نیمه اعتباری برای جشنواره های کوچک و کم اهمیت فراهم کند.

همچنان که در کنار جشنواره‌های برلین در آلمان یا ترایبیکا در نیویورک نیز موارد مشابهی دیده شده است. مساله دوم اینکه حضور در یک جشنواره فی نفسه اقدام ناپسندی نیست اما کار در آنجا گره می خورد که هنرمند یا هر شخص مرتبط با این قبیل رویدادها برای کسب اعتبار، اقدام به نشر اطلاعات ناقص یا به کلی غلط کند تا به این وسیله اعتباری برای ثبت در پرونده کاری خود به دست آورد.

این اعتبار سازی آفت بزرگی برای خود هنرمند است زیرا اگر بار اول این خبرپراکنی کذب برملانشود، بار دوم یا سوم برملاخواهد شد و بعد از آن چه چیز از او باقی می ماند؟ کنار رفتن از صحنه پرآشوب و بی رحم هنر.

نکته سوم این یادداشت خطاب به رسانه هایی است که بدون توجه، صبر و حوصله صرفا برای جلو زدن از رقبای رسانه ای خود دست به انتشار و تولید خبرهایی می زنند که از مبنا کذب محض است. بررسی وب سایت رسمی جشنواره کن برای دوستان خبرنگار حوزه سینما چقدر زحمت دارد؟

من در شگفت هستم که چگونه با یک تلفن یا یک ایمیل ساده می توان خبری ساختگی را به خورد همکارانمان و سپس مخاطب داد. آیا دروازه بانی خبر صرفا مربوط به نقاط داغ خبری است یا تمامی رویدادها قبل از تولید خبر باید بررسی کامل شوند؟ در مجموع این اتفاق نامیمون و زشت می تواند در آینده تبدیل به یک روند روبه رشد یا به زبانی دیگر تبدیل به یک عادت شود. مسوولیت مستقیم انتشار اخبار در رسانه خبری برعهده کیست؟ امیدواریم فردی به شکل شفاف به این پرسش ها پاسخ دهد.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
http://www.seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه شرق
 


مطالب پیشنهادی:
با ده فیلم مطرح کن 2013 بیشتر آشنا شوید + تصاویر
فیلم‌ها و چهره‌های جذاب کن 2013 + عکس
این رمان آیینه‌ای از دختران جوان دهه شصت است + عکس
چهره‌های پر حاشیه جشنواره کن 2013 را بشناسید + عکس
جنجال در «جشن نمایشگران خیابانی» با پخش کلیپ تمسخرآمیز!