گاردین حسابی از خجالت آکادمی اسکار درآمد
در بخش بهترین بازیگر زن «مریل استریپ» که امسال برای هجدهمین‌بار نامزد اسکار شده، در صورتی که امسال بتواند اسکار بازیگری نقش اول را بدست آورد می‌تواند به رکورد دیرپای «کاترین هپبورن» با چهار تندیس اسکار پایان دهد،
 روزنامه گاردین در گزارشی سراسر انتقادآمیز از نحوه انتخاب بهترین‌های دنیای سینما توسط آکادمی اسکار نوشت: برای پی بردن به عمق بی‌عدالتی در جوایز اسکار، دانستن یک نکته کافیست: اینکه به «همشهری کین» اسکار ندادند، اما «رانندگی برای خانم دیسلی» اسکار گرفت.

گاردین در گزارش خود می‌نویسد: وقتی آثار کلاسیک نادیده گرفته می‌شوند و به ندرت شاهد خلق لحظات تاریخ‌ساز هستیم، می‌توان نتیجه گرفت که تاریخ همیشه با جوایز اسکار مهربان نبوده است. وقتی چهره‌های مطرحی چون «چارلی چاپلین»، «اورسن ولز»، «هاوارد هاوکس»، «استنلی کوبریک»، «جین کمپیون»، «دیوید لینچ»، «اسپایک‌ لی» و مهمتر از همه «آلفرد هیچکاک» در میان برندگان اسکار کارگردانی نیستند، چطور می‌توان حتی به عنوان یک طرفدار سینما جوایز اسکار را جدی گرفت؛ جوایزی که برندگان آن توسط آرای گروهی از افراد تعیین می‌شوند که در طول تاریخ 85 ساله‌اش، نشان داده‌اند بهترین داوران سینمایی نبوده‌اند.

به نوشته گاردین، نادیده گرفتن «مارتین اسکورسیزی» برای سال‌های متمادی و سرانجام اعطای اسکار بهترین فیلم به «مردگان» در هفتادونهمین دوره جوایز اسکار از دیگر نقاط ضعف آکادمی بوده است؛ نه به این دلیل که فیلم «مردگان» فیلمی ارزشمند و قابل توجه نیست، بلکه به این سبب که اسکورسیزی پیش از این آثار درخشان‌تری چون «خیابان‌های پایین شهر»، «راننده تاکسی»، «گاو خشمگین» و «رفقای خوب» را ساخته بود که در جشنواره‌ها و جوایز سینمایی افتخارات زیادی کسب کردند، اما به چشم آکادمی اسکار نیامدند!

زمانی که اسکورسیزی نهایتا برای دریافت اسکار کارگردانی به روی صحنه رفت، در اولین اظهار نظر گفت: ممکن است نام برنده را دوباره چک کنید؟!

این روزنامه انگلیسی در ادامه گزارش خود می‌نویسد: بهترین راه در برخورد با اسکار، قبول کردن آن براساس هدف اصلی آن است: یعنی برای این که هالیوود احساس بهتری نسبت به خودش داشته باشد. علی‌رغم این ادعا که آکادمی یک نهاد جهانی و نماینده بهترین شکل هنر سینما در سطح بین‌المللی است، اما اعضای آکادمی از ابتدا تاکنون فراموش کرده‌اند که مرزهای سینما در آمریکا آغاز و پایان نمی‌یابد. گرچه فیلم‌های برنده اسکار «پدرخوانده 2»، «آخرین امپراطور» و «میلیونر زاغه‌نشین» دارای زیرنویس انگلیسی بودند، اما تاکنون هیچ فیلمی که کاملا به یک زبان خارجی ساخته شده باشد موفق به کسب جایزه اسکار نشده است؛ امری که به خوبی بیانگر دید محدود آکادمی اسکار است.

بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی نیز که از بیست‌ونهمین دوره جوایز اسکار راه‌اندازی شد، دارای فرآیند انتخاب پیچیده‌ای است و همواره بحث‌های فراوانی درباره آن مطرح بوده است. به عنوان مثال امسال فیلم «آبی گرم‌ترین رنگ است» (برنده نخل طلای کن) نتوانست شرایط لازم برای حضور در بخش بهترین فیلم خارجی را بدست آورد؛ چرا که قبل از اکتبر 2013 در کشور سازنده (فرانسه) اکران نشده بود و فرانسه احتمالا سال بعد این فیلم را به آکادمی ارسال می‌کند، زمانی که شانس کسب جایزه برای این فیلم به مراتب کمتر خواهد شد.

از جمله نقاط قابل توجه دیگر این است که در طول تاریخ 85 ساله اسکار، هیچ انیمیشنی از سوی آکادمی نتوانسته اسکار بخش بهترین فیلم‌ را از آن خود کند و این ژانر همواره از سوی آکادمی نادیده گرفته می‌شود. اگر امسال «جاذبه» بتواند اسکار بهترین فیلم را از آن خود کند، مسیری را طی کرده که فیلم‌هایی علمی - تخیلی دیگری چون «ادیسه فضایی» و «آواتار» موفق به طی آن نشدند.

گاردین در ادامه انتقاداتش از معروفترین جایزه سینمای جهان نوشت: آکادمی اسکار در انطباق‌پذیری با تغییرات اجتماعی نیز بسیار کُند عمل کرده است، به گونه‌ای که سهم مردان سفیدپوست انگلیسی‌زبان از این جایزه از سایر افراد بسیار بیشتر بوده است. «جولیا فیلیپس» در سال 1974 اولین زنی بود که توانست به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان فیلم «نیش» جایزه اسکار بهترین فیلم را بدست آورد و در سال 1977، «لینا ورتمولر» اولین زنی نام گرفت که در بخش بهترین کارگردانی نامزد شد و در نهایت در سال 2010 «کاترین بیگلو» طلسم‌شکنی کرد و برای فیلم «قفسه درد» موفق به کسب اسکار بهترین کارگردانی شد.

چنانچه امسال «استیو مک‌کوئین»، کارگردان فیلم «دوازده سال بردگی» در هر یک از دو بخش بهترین فیلم و بهترین کارگردانی موفق به کسب اسکار شود، اولین فیلمساز سیاه‌پوستی خواهد بود که در طول تاریخ موفق به کسب این جایزه خواهد شد.

به نوشته نویسنده‌ی گاردین، امسال «دوازده سال بردگی» در بخش بهترین فیلم نسبت به «جاذبه» و «اخاذی آمریکایی» برتری دارد، اما در بخش بهترین کارگردانی «آلفونسو کواران» (جاذبه) شانس بیشتری خواهد داشت که پس از «آله‌خاندرو گونزالز ایناریتو» دومین مکزیکی است که نامزد اسکار کارگردانی می‌شود.

«متئو مک‌کانوی» نیز بازیگر مورد علاقه آکادمی در بخش بهترین بازیگر مرد خواهد بود، گرچه وی نتوانست برای بازی در فیلم «باشگاه خریداران دالاس» در بخش بهترین بازیگر مرد در جوایز بافتا نامزد شود.

در بخش بهترین بازیگر زن «مریل استریپ» که امسال برای هجدهمین‌بار نامزد اسکار شده، در صورتی که امسال بتواند اسکار بازیگری نقش اول را بدست آورد می‌تواند به رکورد دیرپای «کاترین هپ‌بورن» با چهار تندیس اسکار پایان دهد، گرچه جایزه اول «استریپ» در بخش بازیگر مکمل به وی اعطا شد. با این وجود وی را باید از جمع شانس‌های اصلی امسال خارج کنیم، جایی که شاید «ساندرا بولاک» بتواند رقیب خوبی برای «کیت بلانش» با بازی درخشان در «یاسمن غمگین» (وودی آلن) باشد.

به‌رغم همه آنچه درباره فراز و نشیب‌ انتخاب‌های جوایز سینمایی آکادمی اسکار از اولین دوره برگزاری تا به امروز گفته شد، دلیلی ندارد از آن به عنوان یک رویداد سینمایی مهیج لذت نبریم.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir



مطالب پیشنهادی:
لعیا زنگنه و پوریا پورسرخ در فیلم «عاشق ها ایستاده می میرند» + تصاویر
مانع تراشی برای دیدار سیندرلای آوای باران و پدرش
عکس‌ های مهتاب کرامتی در فیلم جدید او
طناز طباطبایی با تیپ زنان کرد در فیلم «پنجاه قدم آخر» + تصاویر
ترانه علیدوستی در راه فرانسه + تصاویر