رضا عطاران و کلاشینکفش
حرف‌های کارگردان "کلاشینکف" درباره سانسور فیلم‌اش: «دو برابر بقیه می‌فروشد»
فیلم 8 دقیقه نسبت به نسخه جشنواره کوتاه شده است. این 8 دقیقه، تقریباً نیمی ‌توسط ارشاد و نیمی‌ دیگر به دلیل ریتم فیلم و تایم فیلم خودم کم کردم.

 این روزها سعید سهیلی حسابی مشغول آماده‌سازی تدارکات اکران فیلم «کلاشینکف» است. به گفته سهیلی این فیلم که قرار است پس از پایان ماه رمضان در اکران عید فطر به سرگروهی سینما آفریقا روانه سینماها شود تبلیغاتش از ابتدای ماه رمضان آغاز خواهد شد.

اما گویا فیلم نسبت به نسخه‌ای که در جشنواره به نمایش درآمده تغییراتی داشته است: «فیلم 8 دقیقه نسبت به نسخه جشنواره کوتاه شده است. این 8 دقیقه، تقریباً نیمی ‌توسط ارشاد و نیمی‌ دیگر به دلیل ریتم فیلم و تایم فیلم خودم کم کردم. چیز خاصی نبود و با تفاهم این تغییرات انجام شد و تمام اتفاقاتی که افتاد پیشنهادی بود که به من دادند و من این پیشنهادات را پذیرفتم و انجام دادم و هیچ حکم و هیچ دستوری وجود نداشت. نظراتی را که شورای پروانه نمایش اعلام کردند را به صلاح فیلم دیدم و اعمال کردم. تایم فیلم بالا بود قبل از جشنواره هم خواستم این کار را انجام دهم، اما گفتم بر اساس بازخورد تماشاچی این کار را انجام دهم که بعد از بازخورد احساس کردم نیاز است که تایم فیلم کوتاه شود.»

 نکته دیگری که با سهیلی در میان ‌می‌گذاریم این است که باتوجه به اکران قریب‌الوقوع «رد کارپت» به کارگردانی رضا عطاران و حضور او به عنوان بازیگر اصلی آن فیلم و این‌که عطاران در فیلم سهیلی هم یکی از نقش‌های اصلی آیا نمی‌ترسد که اکران تقریباً هم زمان این دو فیلم به فیلم او ضربه بزند آن هم در حالی که فیلم عطاران کمدی و فیلم او یک درام اجتماعی است. پاسخ سهیلی در این خصوص جالب است: «البته این دو فیلم همزمان اکران نمی‌شود. ابتدا رد کارپت اکران ‌می‌شود یعنی از اوایل ماه مبارک رمضان و پایان آن اکران فیلم کلاشینکف آغاز ‌می‌شود. این دو فیلم نه کمکی به هم ‌می‌کند و نه صدمه‌ای به هم ‌می‌زند و به هیچ وجه همزمان نیست. من آن فیلم را ندیدم. اما کلاشینکف نسبت به همان فیلم و فیلم‌هایی که همزمان اکران ‌می‌شود فروشش 2 برابر است.»

او در حالی این اطمینان را در خصوص «کلاشینکف» ‌می‌دهد که به گفته خودش سایر فیلم‌هایی هم که در عید فطر اکران خواهند شد قطعاً فروش خوبی خواهند داشت: «باتوجه به این‌که عید را خوب شروع کردیم اما اکران قبل از عید فطر به دلیل بازی‌های جام‌جهانی که در پیش است و بعد ماه مبارک رمضان نتوانست فروش خوبی داشته باشد. فکر ‌می‌کنم اکران عید فطر استارت خوب و مجددی باشد برای فروش سینمای ایران بعد از افول چند ماهه به دلیل امتحانات و بازی‌های جام‌جهانی. اگر فیلم خوب و جذاب اکران شود مردم تشنه فیلم‌های نو و جدید و بفروش هستند که در عید فطر اکران ‌می‌شود. برای رفع خستگی ماه مبارک رمضان مردم به سینما هجوم ‌می‌آورند و همه فیلم‌های عید فطر از سود فروش متوسط رو به بالا برخوردار هستند. فیلم‌های اکران شده در عید فطر جذاب هستند و فروش بالایی دارند.»

به گزارش صبا سهیلی در خصوص نقش رضا عطاران در این فیلم و این‌که به نظرش عطاران بهتر است کمدی بازی کند یا جدی هم به صبا گفت: «آقای عطاران در فیلم دهلیز بهروز شعیبی به عنوان نقش جدی هم موفق بود. اما قطعاً تماشاچی بازی در نقش طنز را بیشتر استقبال ‌می‌کند و رضا عطاران طنز را تماشاچی بیشتر دوست دارد تا رضا عطاران تلخ را. فکر ‌می‌کنم باتوجه به نقش طنزی که در کلاشینکف دارد تماشاچی بیشتر دوست داشته باشد.»

سهیلی در حال حاضر 3 فیلمنامه در دست بررسی دارد تا اگر یکی از آن‌ها به نتیجه رسید کار ساخت فیلم جدیدش را آغاز کند و در جشنواره سی و سوم هم حضور داشته باشد. اما کلاشینکف داستانش از این شروع ‌می‌شود که جوانی به دلیل تجاوز به خواهرش دست به قتل شوهر خواهرش که به نوعی در این ماجرا دخیل بوده می‌زند و مجبور می‌شود با اسلحه همراه خواهر لالش در شهر سرگردان شود. او از سوی پسرهای مقتول مدام تهدید می‌شود و به اجبار در تهران به دنبال پناهگاهی می‌گردد.

پسر جوان با راننده‌ای (رضا عطاران) همراه می‌شود و در درگیری با پسرهای مقتول از پا درمی‌آید. خواهر کوچک او همراه با راننده زندگی تازه‌ای را شروع می‌کند. در این فیلم علاوه بر عطاران ساعد سهیلی، جمشید هاشم پور، فرهاد اصلانی، شفایق فراهانی و شهرام حقیقت دوست حضور دارند.



گردآوری :  گروه  فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:caffecinema.com



  مطالب پیشنهادی:
مسابقه عکس «مسافر» نشنال جئوگرافیک+تصاویر
آرزوی«سراینده صد دانه یاقوت» در 64سالگی
روزنامه شرق:مسجد را به‌خاطر یک بی‌نماز نمی‌بندند
عکاسی زن ایرانی وسط میدان جنگ +تصاویر
کشتی بر دندان نهنگ+تصویر