داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی و لیلا حاتمی به تماشای نسخه بازسازی شده فیلم «گاو» نشستند.
داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی و لیلا حاتمی به تماشای نسخه بازسازی شده فیلم «گاو» نشستند.

عصر جمعه 30 خرداد ماه فرهنگسرای نیاوران نسخه بازسازی شده فیلم «گاو» را پس از 45 سال به نمایش گذاشت.

داریوش مهرجویی که چند هفته قبل برای اکران این نسخه به پاریس سفر کرده بود و از کیفیت آن لذت برده بود، آمده بود تا دوباره این نسخه را ببیند و از مسوولان سینمایی و «لابراتوار پیشگامان سینمای آریا» برای انجام این بازسازی، تقدیر کند.
 


ناصر تقوایی دیگر فیلم‌ساز هم‌نسل مهرجویی آمده بود تا تجدید خاطره بکند و درخواست همیشگی‌اش را دوباره مطرح کند تا بازسازی فیلم‌های قدیمی جدی گرفته شود.

و لیلا حاتمی بازیگر سینمای ایران که اولین حضور رسمی‌اش را پس از داوری جشنواره فیلم «کن» در یک محفل رسمی داشت، در ردیف اول کنار مهرجویی و تقوایی به تماشای این نسخه نشست و سپس سالن را ترک کرد.
 
http://www.seemorgh.com/uploads/1393/04/yya112.jpg


عزت‌الله انتظامی بازیگر فیلم سینمایی «گاو» هم به دلیل بیماری نتوانست در این برنامه حاضر شود و پیام داد.

http://www.seemorgh.com/uploads/1393/04/yya113.jpg

از دیگر حاضران این برنامه می‌توان از عزیز ساعتی، میترا محاسنی، تورج اصلانی، عبدالله اسکندری، احمد امینی، نازنین مفخم، مرضیه وفامهر، محمد آلادپوش، وحیده محمدی‌فر و مسوولانی چون علی مرادخانی (معاون هنری وزارت ارشاد)، عباس سجادی (رییس فرهنگسرای نیاوران)، فاطمه طاهری (مسوول فیلم‌خانه ملی)، امیر اسفندیاری (مدیر امور بین‌الملل فارابی) و... نام برد.

نسخه بازسازی شده فیلم «گاو»، باشگاه فیلم فرهنگسرای نیاوران را افتتاح کرد.
 

http://www.seemorgh.com/uploads/1393/04/yya114.jpg

پس از نمایش فیلم؛ داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی، عزت‌الله رمضانی‌فر بازیگر فیلم «گاو» و فرامرز بیگلو و کامرانی رییس استودیو پیشگامان سینمای آریا درباره این نسخه بازسازی شده سخن گفتند.


تقدیر مهرجویی از بازسازی «گاو»

داریوش مهرجویی در ابتدای سخنانش گفت: امشب ما دور هم جمع شدیم تا فیلم «گاو» را ببینیم اما نمی‌خواهیم زیاد درباره آن صحبت کنیم چون بیشتر به دلیل تقدیر و تشکر از گروه بازسازی این فیلم و مسوولانی که این کار را انجام دادند،اینجا هستیم.

او در ادامه از ایوبی رییس سازمان سینمایی، جعفری‌جلوه مدیرعامل فارابی، طاهری مسول فیلم‌خانه، امیر اسفندیاری مدیر بین‌الملل فارابی تشکر کرد و سپس از برخی افراد استودیو همچون آقایان شیدرنگ، بیگلو نام برد و گفت: آنها در استودیو این حرکت خیلی سخت و مشکل را که هم صنعت است و هم هنر انجام دادند.
 
http://www.seemorgh.com/uploads/1393/04/yya115.jpg


مهرجویی از همچنین از محمد آلادپوش و کامرانی که استودیو را در اختیار این کار قرار دادند هم تشکر کرد.

او همچنین گفت: احساس می‌کنم هنوز هم علاقه‌مند بر روی نسخه فیلم «گاو» کار کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «گاو» در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بازسازی فیلم‌های قدیمی، ادامه داد: این کار نشان دهنده این است که سینما یک مدیوم فنی و تکنولوژی در حال اضمحلال است. سیستم دیجیتال همه دنیا را گرفته است بنابراین کار فیلم‌خانه، نگهداشتن و حفظ فیلم‌های قدیمی است.

مهرجویی گفت: در ایران تلویزیون و استودیو "پیشگامان" امکان بازسازی اینچنینی را دارند. البته تلویزیون چند وقتی است، یکی از دستگاهش خراب شده است و نمی‌تواند این کار را انجام بدهد بنابراین این استودیو تنها استودیوی فعال در این زمینه است.

او اظهار امیدواری کرد: چنین حرکت‌هایی ادامه پیدا کند و فیلم‌های مهم تاریخ سینمای ایران اینگونه بازسازی شوند چون هیچ راه دیگری برای نگهداری آنها به غیر از بازسازی نیست.


تقوایی: درباره «گاو» حرف‌های زیادی دارم

ناصر تقوایی هم با اشاره به دغدغه همیشگی‌اش درباره نگهداری نسخه‌های فیلم‌های قدیمی گفت:سینمای ایران در سال 47 شاهد یک موج نوی با سه فیلم بود که همیشه عنوان می‌شود و یکی از آنها «گاو» بود که مسیر دیگری را آغاز کردند. سه فیلم متفاوت (گاو،آرامش در حضور دیگران و قیصر) که هر کدام جریانی بودند.

وی ادامه داد:خوشحالم که جریان بازسازی فیلم‌های قدیمی هم با فیلم «گاو» به عنوان اولین فیلم آن جریان آغاز شده است.

این کارگردان در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: شکایت من از تلویزیون به عنوان مالک خیلی از این فیلم‌هاست. آنها آرشیوهایی دارند که نگاتیوها را خوب نگه نمی‌دارند. چون معمولا رسم است که هر 5 سال یک‌بار نگاتیو‌ها دوباره مراحل لابراتواری را طی کنند نه اینکه در قوطی بمانند.
 
http://www.seemorgh.com/uploads/1393/04/yya116.jpg

کارگردان «کاغذ بی‌خط» گفت: همیشه اعتقاد داشتم که سینمای ایران با بهترین فیلمی که تا حالا ساخته شده،شروع شده است؛ یعنی «حاج آقا آکتور سینما»، ببینید داستان این فیلم چقدر مدرن است،چنین فیلمی هم باید بازسازی شود.

تقوایی با بیان اینکه درباره فیلم «گاو» حرف زیاد دارد اما فرصت محدود است، سخنانش را اینگونه به پایان برد: ما وقتی فیلم سورئالی را همچون «گاو»، مثل یک فیلم مستند می‌پذیریم شگفتی است. با وجود اینکه ما ملت سنتی هستیم.

http://www.seemorgh.com/uploads/1393/04/yya117.jpg


خاطره‌گویی بازیگر فیلم «گاو»

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست، رمضانی‌فر بازیگر فیلم «گاو» هم گفت: من کوچکترین عضو بازیگران فیلم «گاو» هستم و آخرین انتخاب آقای مهرجویی بودم.یادم هست ایشان به پیشنهاد دوستانشان مرا انتخاب کردند.

وی یادآور شد: سه روز پس از انتخابم به سمت محل لوکیشن به روستایی حوالی قزوین حرکت کردی. بعد از چند روز آقای مهرجویی چون احساس کردند ما قیافه‌های شهری داریم از ما خواستند که به بندر انزلی برویم تا آفتاب‌ بگیریم. ما هم این کار را با همراهی خودشان انجام دادیم.
 
http://www.seemorgh.com/uploads/1393/04/yya118.jpg

این بازیگر در ادامه خاطره‌ای نقل کرد و همچنین گفت: فیلم «گاو» پیش از حضورهای جشنواره‌اش در ایران مورد توجه نبود اما پس از آن یادم هست، سینمای میدان انقلاب آنقدر شلوغ بود که خیابان بسته شده بود.


کامرانی: کمتر از استودیوهای هالیوودی نیستیم

کامرانی رییس استودیو پیشگامان سینمای آریا هم نیز در ادامه توضیحاتی در خصوص این شرکت داد و گفت: پدرم مرحوم سیف‌الدین کامرانی یکی از پیشکسوتان فنی سینمای ایران بود، او استودیو «سانترال» را به عنوان یکی از استودیوهای مطرح در زمینه دوبله تاسیس کرد و همچنین سینما «سانترال» را (سینما مرکزی و شهرتماشا فعلی) راه‌اندازی کرد.

وی یادآور شد: چهار سال قبل با خواهرم تصمیم گرفتیم میراث پدر را یک‌جور دیگری ادامه بدهیم بنابراین برای ورود یک تکنولوژی روز دنیا به ایران اقدام کردیم. ابتدا در یک اتاق کوچک کار می‌کردیم اما الان همان اتاق کوچک به یک مجموعه بزرگ اسکن فیلم و تصحیح رنگ تبدیل شده است.

او با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری انجام شده،تاکید کرد: به جرات می‌توانم بگویم که شرکت ما از نظر تکنولوژی کمتر از استودیوهای هالیوودی نیست.

کامرانی در ادامه از فیلم «اون شب که بارون اومد» کامران شیردل به عنوان اولین فیلمی که مراحل بازسازی‌اش در این استودیو انجام شده نام برد و ادامه داد: پس از آن به درخواست آقای مهرجویی و مسوولان فیلم‌خانه، فیلم «گاو» بازسازی شد.

سپس ناصر تقوایی از زنده‌یاد کامرانی بزرگ یاد کرد و گفت: آقای کامرانی بزرگ، حق زیادی بر گردن سینمای ایران دارند.

او همچنین به مقطع ساخت فیلم «آرامش در حضور دیگران» اشاره کرد و یادآور شد: ما از ایشان نگاتیو می‌گرفتیم و مصرف نگاتیو من بالا بود. قرار بود در اقساط یک ساله پولش را پس بدهیم اما ایشان،ظرف دو سال از من گرفتند.

علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد اظهار خرسندی کرد از افتتاح باشگاه فیلم فرهنگسرای نیاوران و یادآور شد: که در سالهای 59 تا 65 در حوزه سینما، مدیر کل تولید بوده است چون هنوز فارابی بدین شکل نبود. در آن مقطع از آقای کامرانی بزرگ خیلی چیزها یاد گرفتم، او آدم منظمی بود. بنیاد خیریه کامرانی را وقف بیماران نیازمند کرده بود.

http://www.seemorgh.com/uploads/1393/04/yya119.jpg

پیام عزت‌الله انتظامی

طبق اعلام برگزارکنندگان این برنامه، علی‌ نصیریان به دلیل اجرای تئاتر و عزت‌الله انتظامی و جمشید مشایخی هم به دلیل بیماری نتوانستند در این برنامه حاضر شوند.

در ادامه پیام عزت‌الله انتظامی به این برنامه قرائت شد.

او در این پیام ابراز خرسندی کرده بود که «فیلم «گاو» پس از 45 سال مخاطبین را به سینما می‌کشاند و این موضوع پیام دارد.»

انتظامی همچنین گفته بود: «آقای مهرجویی خدا سلامت‌تان نگه دارد و ممنون که با بچه‌های تئاتر کار کردید تا من یکی از بهترین نقش‌های زندگی‌ام را بازی کنم.»


تقوایی: بازسازی فیلم‌های قدیمی به همت همه جانبه احتیاج دارد

در بخش پایانی نشست فیلم «گاو»، ناصر تقوایی در سخنانی تاکید کرد که بازسازی فیلم‌های قدیمی به همت همه جانبه احتیاج دارد.

او ادامه داد: مردم دوست دارند فیلم‌های قدیمی همچون «گنج قارون» را دوباره ببینند، بنابراین نباید فقط در فیلم‌های فرهنگی سرمایه‌گذاری کنیم.

http://www.seemorgh.com/uploads/1393/04/yya120.jpg

با ابزار دیجیتال، هیچکاک دیگری نخواهید داشت

تقوایی در عین حال گفت: من گمان نمی‌کنم سیستم نگاتیو حالا حالا از بین برود چون چنین فیلم‌هایی با ابزار نگاتیو خلق خواهد شد، بنابراین شما با ابزار دیجیتال یک هیچکاک دیگر نخواهی داشت.

فرامرز بیگلو از دست‌اندرکاران استودیو آریا هم با اشاره به روند بازسازی فیلم «گاو» توضیحات فنی ارایه کرد.

در انتهای برنامه پوستر «گاو» به امضاء هنرمندان حاضر و دست‌اندرکاران بازسازی فیلم «گاو» رسید.

http://www.seemorgh.com/uploads/1393/04/yya121.jpg


گردآوری :  گروه  فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:isna.ir



  مطالب پیشنهادی:
آنا نعمتی در نشست خبری جشنواره مسکو+تصاویر
گروه بروبکس و بهنوش بختیاری در«برگرلند»+تصاویر
نیکی کریمی در برج آزادی
دور ریختنی های دوست داشتنی پرویز تناولی و شاگردان+تصاویر
اشتباه عجیب رضا یزدانی و سام درخشانی در برزیل+تصاویر