از «هتل کارتن» تا ورزش تازه کشف شده در سینمای ایران!
حکایت والیبال و سینمای ایران
فوتبال و کشتی از ورزش‌های پرطرفدار کشورمان هستند که در آثار سینمایی بیشتر از سایر ورزش‌ها مورد توجه قرار گرفته‌اند و به نظر می‌رسد با توجه به موفقیت‌های تیم ملی والیبال و افزایش چشمگیر مخاطبان این رشته ورزشی در جامعه، سینماگران نیز در آثارشان توجه بیشتری به آن داشته باشند.

 شاید بتوان «هتل کارتن» ساخته سیروس الوند را تنها فیلمی دانست که شخصیت اصلی آن قصه یک والیبالیست انتخاب شده و هرچند بصورت مستقیم به این ورزش پرداخته نمی‌شود اما در صحنه‌ایی از فیلم شاهد بازی این کارکتر در زمین والیبال هستیم.

http://www.seemorgh.com/uploads/1393/04/vali13.jpg
هتل کارتن

«بهرام ادیب قهرمان سابق والیبال با بازی احمد نجفی، پس از سالها دوری از وطن برای دیدن سعید تنها فرزندش به کشور باز می‌گردد. هما همسر سابق بهرام در مرکز فنی ارتوپدی هلال احمر کارشناس امور بازپروری است. بهرام در ملاقات با هما پی می‌برد که سعید بر اثر نوعی سرخوردگی و پریشانی از خانه گریخته است. آنها برای یافتن سعید سفری را در شهر آغاز می کنند. بهرام طی این سفر به مفهوم تازه ای از زندگی، عشق، وطن و... دست می‌یابد».

در صحنه‌ایی از این فیلم بهرام ادیب با حضور در تمرینات تیم والیبال نشسته خود نیز مانند آنها روی زمین می‌نشیند و با آنها بازی می‌کند.

در دو فیلم «درباره الی» ساخته اصغر فرهادی و «ورود آقایان ممنوع» به کارگردانی رامبد جوان نیز شاهد والیبال تفریحی شخصیت‌های فیلم هستیم.

درباره الی

در «درباره الی» بازی والیبال و سرگرمی کارکترها بستری می‌شود برای غافل شدن آنها از بچه‌ها و در ادامه شاهد صحنه دریا و ناپدید شدن الی هستیم و در «ورود آقایان ممنوع» که به والیبالیست بودن شخصیت مدیر مدرسه با بازی ویشکا آسایش هم اشاره می‌شود، از والیبال برای نزدیکی بیشتر شخصیت‌ها استفاده شده است.

در این فیلم‌ها که در هر دو هم مانی حقیقی حضور دارد از والیبال به عنوان یکی از معدود ورزش‌هایی که همه اعضای خانواده در کنار هم می‌توانند به آن بپردازند، استفاده شده است که قطعا فوتبال و کشتی و یا بسیاری از دیگر رشته‌های ورزشی نمی‌توانند چنین کاربردی را داشته باشد.

با توجه به جایگاه امروز والیبال پیش‌بینی می‌شود در آینده این رشته ورزشی سهم بیشتری نسبت به گذشته در فیلمنامه آثار سینمایی و تلویزیونی داشته باشد و حتی شاهد حضور والیبالیست‌ها هم مانند برخی فوتبالیست‌ها و کشتی‌گیران و ورزشکاران دیگر رشته‌های ورزشی به عنوان بازیگر باشیم.

http://www.seemorgh.com/uploads/1393/04/vali11.jpg
ورود آقایان ممنوع


گردآوری :  گروه  فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:isna.ir



 مطالب پیشنهادی:
آیشواریا عاشق می شود؟
روز رفتن «عمو خسرو» از زبان پرویز پرستویی
گلزار کنار آیشواریا و آمیتاپاچان در «سلام بمبئی»
سارا شاهی بازیگر ایرانی الاصل فیلم های هالیوود+تصاویر
آیشواریا با 3 میلیارد تومان به ایران می آید!