فیلم‌های پذیرفته‌شده در جشنواره سارایوو
فهرست اسامی فیلم‌های بخش‌های اصلی بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم سارایوو اعلام شد.
در میان 9 فیلم معرفی شده در بخش مسابقه ،سه فیلم برای نخستین بار به نمایش در می‌آیند.

یکی از این سه فیلم ،"سه پنجره و یک دستگیره" ساخته عیسی کوسیا فیلمساز کهنه کار اهل کوزوو است.او پیش از این با فیلم "کوکومی" در سال 2005 برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره سارایوو شده بود.


فیلم های " آم بسو" ساخته لاشا تسکویتینیدزه فیلمساز اهل گرجستان و "ترانه های مادرم" ساخته ارول مینتاس از ترکیه نیز برای نخستین بار به نمایش درمی آیند.

دیگر فیلم های حاضر در بخش مسابقه عبارتند از: "عروس ها" ساخته تیناتین کاجریشویلی از گرجستان (برنده یکی از جوایز جنبی جشنواره برلین) ،"سرزمین توفان" ساخته آدام ژاژی از مجارستان و "ماکوندو" ساخته سودابه مرتضایی فیلمساز ایرانی اهل استرالیا.

فیلم "درمان-زندگی دیگری" به کارگردانی آندریا استاکا از دیگر فیلم های بخش مسابقه است.استاکا با فیلم " بانو" در سال 2006 جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره سارایه وو را دریافت کرده بود.

پس از آنکه فیلمی از گرجستان سال گذشته برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره شد ، توجه جشنواره سارایوو به سینماگران منطقه قفقاز افزایش یافته است. دو فیلم از گرجستان و یک فیلم از جمهوری آذربایجان در بخش های جنبی "فوکوس" و " فیلم های کوتاه" این دوره از جشنواره به نمایش در می آیند.

فیلم "خدای سفید" ساخته کورنل موندروخو محصول مشترک رومانی و مجارستان برنده جایزه بخش نوعی نگاه کن، " پل های سارایه وو" حاضر در بخش خارج از مسابقه کن و "برابری" از صربستان هم در بخش های گوناگون جشنواره به نمایش در خواهند آمد.

الما تاتاراژیک مدیر جشنواره سارایه وو می گوید: امسال فیلم هایی را برگزیده ایم که جهانی تازه خلق می کنند و البته هیچ کدام پاسخی قطعی و نهایی برای مسائلی که مطرح کرده اند ندارند.اما فضاهایی برای بحث و تبادل نظر فراهم ساخته اند.

"خواب زمستانی" ساخته نوری بیلگه جیلان فیلمساز ترک که برنده نخل طلایی کن شد و "عاشق احمق" ساخته جسیکا هاوزنر اتریشی هم در بخش غیر رقابتی "فوکوس" روی پرده می روند.

بیستمین دوره جشنواره بین المللی فیلم سارایوو از 15 تا 23 اوت (24 مرداد تا یکم شهریور) در پایتخت جمهوری بوسنی و هرزگووین برگزار خواهد شد.



گردآوری :  گروه  فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: honaronline.ir



 مطالب پیشنهادی:
آیشواریا عاشق می شود؟
روز رفتن «عمو خسرو» از زبان پرویز پرستویی
گلزار کنار آیشواریا و آمیتاپاچان در «سلام بمبئی»
سارا شاهی بازیگر ایرانی الاصل فیلم های هالیوود+تصاویر
آیشواریا با 3 میلیارد تومان به ایران می آید!