تابحال پیش آمده که یک فیلم از دیزنی ببینید و از اینکه نمی‌توانید جاهای شگفت‌انگیز و دیدنی آن را در واقعیت ببینید، افسوس بخورید؟
تابحال پیش آمده که یک فیلم از دیزنی ببینید و از اینکه نمی‌توانید جاهای شگفت‌انگیز و دیدنی آن را در واقعیت ببینید، افسوس بخورید؟ خبر خوب: قصرها، شهرها، اشکال زمین‌شناسی، و حتی ساختمان‌های موجود در بسیاری از فیلم‌های دیزنی از مکان‌های واقعی الهام گرفته‌اند. بنابراین در آینده وقتی از اینکه نمی‌توانید دهکده سفیدبرفی یا قصر شگفت‌انگیز دیو را از نزدیک ببینید، غمگین شدید، بهتر است یک بلیت هواپیما بخرید و راه بیافتید (البته دیدن کوتوله‌های معدنچی و ظروف سحرآمیز را تضمین نمی‌کنیم).

جاهایی که می‌توانید ببینید

۱. مکان واقعی: آبشار آنجل در ونزوئلا
مکان در دیزنی: آبشار بهشت در فیلم Up


برای پیدا کردن نقطه الهام بخش برای سفر ماجراجویانه کارل و الی فردریکسون، کارگردان پیت داکتر و ۹ نفر از همکارانش در پیکسار شروع به جستجو در جنگل‌های آمریکای جنوبی کردند. در میان مناظر الهام بخش، آبشار آنجل هم قرار داشت، بلندترین آبشار دنیا که تبدیل به آبشار بهشت در فیلم شد.


۲. مکان واقعی: مهمانخانه U-Drop در شمراک تگزاس
مکان در دیزنی: فروشگاه Ramone’s Body در انیمیشن Cars


بسیاری از مکان‌ها و جاذبه‌ها در فیلم Cars، مستقیما از سفر جان لستر به همراه همسر و فرزندانش در مسیر جاده ۶۶ اقتباس شد. به عنوان مثال فروشگاه Ramone’s Body، تقریبا کپی مهمانخانه U-Drop است، یک پمپ بنزین و رستوران تاریخی که در سال ۱۹۳۶ در شمراک تگزاس بنا شده است.


۳. مکان واقعی: مونت سن میشل در نورماندی فرانسه
مکان در دیزنی: قصر در فیلم Tangled

کاخی که در آن Rapunzel از خانواده‌اش دزدیده شد، از کاخ‌های زیادی الهام گرفته، اما یک چیز از ابتدا قطعی بود: قصر باید در یک جزیره مثل مونت سن میشل در نورماندی فرانسه واقع شود.



۴. مکان واقعی: Chateau du Chambord در فرانسه
مکان در دیزنی: قصر دیو در دیو و دلبر


خلق دیو و محیط پیرامونش، کار چالش‌برانگیزی برای انیماتور آن یعنی گلن کین به نظر می‌رسید، اما او و گروهش Chateau du Chambord را دیدند. او می‌گوید: «آنجا یک مکان شگفت‌انگیز و شیطانی بود که انگار با مناره‌های نوک‌تیزش منتظر ما بود. هیچ وقت زمانی را که سر صبح و در مه و غبار آن را دیدم و فکر کردم که این قلعه دیو است و این همان جایی است که او زندگی می‌کند، را فراموش نمی‌کنم.»


۵. مکان واقعی: قلعه Neuschwanstein در آلمان
مکان در دیزنی: قصر زیبای خفته در دیزنی‌لند


وقتی والت و لیلیان دیزنی، پیش از بنای پارک‌های دیزنی سفری به اروپا داشتند، یکی از جاهایی که بازدید کردند Neuschwanstein بود. یک قلعه باواریایی قرن نوزدهمی که دستور ساخت آن را پادشان لودویگ دوم در سال ۱۸۶۹ داده بود. وقتی آنها به کالیفرنیا بازگشتند، از المان‌های معماری آن در ساخت قصر زیبای خفته در دیزنی‌لند استفاده کردند.


۶. مکان واقعی: مزرعه کادیلاک در آماریلوی تگزاس
مکان در دیزنی: مسیر کادیلاک در Cars


درست مثل فروشگاه بدنه رامون، مسیر کادیلاک در Cars هم از جاذبه دیدنی جاده ۶۶ الهام گرفته است. مزرعه کادیلاک در سال ۱۹۷۴ به عنوان یک اثر هنری در آماریلوی تگزاس طراحی شد.


۷. مکان واقعی: هتل گلیس در شهر کبک
مکان در دیزنی: قصر یخی السا در Frozen


احتمالا فکر می‌کردید که قدرت یخی السا، افسانه‌ایست، اما خالقان این هتل یخی در کبک نظر دیگری دارند. کارگردان کریس باک ۵ سال قبل از اکران Frozen مدتی در هتل گلیس اقامت کرد تا به تحقیق درباره ساختار یخ و سازه‌های برفی بپردازد.


۸. مکان واقعی: کلبه Storybook در محله Los Feliz لوس آنجلس
مکان در دیزنی: کلبه هفت کوتوله در سفیدبرفی


خیلی‌ها فکر می‌کنند که کلبه‌های Los Feliz از سفیدبرفی الهام گرفته‌اند، اما در واقع کاملا برعکس است. این کلبه‌ها توسط معماری به نام بن شروود در سال ۱۹۳۱ طراحی و ساخته شدند، در حالی که سفید برفی سال ۱۹۳۷ اکران شد. حداقل یکی از انیماتورهایی که روی فیلم کار می‌کرد، در زمان ساخت فیلم در آنجا زندگی می‌کرد.


جاهایی که نمی‌توانید ببینید

علیرغم شایعات (و مقاله‌های متعدد اینترنتی) صخره Pride Rock در Lion King بر اساس نمونه‌ای واقعی در Hell's Gate در پارک ملی کنیا نیست. دستیار کارگردان، راجر آلرز گفته: «ما برای تحقیق درباره حیوانات و مناظر فیلم، سفری به کنیا داشتیم. چیزهای زیادی را از مناظر آنجا اقتباس کردیم، اما از منابع الهام‌بخش زیادی استفاده کردیم. بسیاری از مردم سعی دارند بگویند که Pride Rock بر اساس کوهی در آنجاست. اما اشتباه می‌کنند. یک هنرمند به نام Burbank آن را خلق کرده است.»


تهیه و ترجمه: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ

مطالب پیشنهادی:
قرار بود برای تست گریم بروم ،دستیار کارگردان زیرآب مرا زد!!
بیزینس ستاره سنتوری در خارج از ایران چیست؟!/ گفتگوی منتشر نشده بهرام رادان
چرا تشنه سرک کشیدن در زندگی خصوصی هنرمندان هستیم؟!
افراط ستاره ها در جراحی زیبایی + عکس قبل و بعد از عمل
ایرانی‌ها از کی صاحب «فامیلی» شدند؟!