گریم روحانی فتوشاپ نیست!!
مسعود پاکدل در گریم حسن روحانی که توسط عبدالله اسکندری برای سریال شاهگوش انجام شد و...
در روزهای اخیر، عکس‌هایی از «مسعود پاکدل» با گریم حسن روحانی در شبکه‌های اجتماعی- اینستاگرام و فیس‌بوک- منتشر شد که مورد توجه عموم قرار گرفت. این گریم را عبدالله اسکندری برای سریال شاهگوش -ساخته داوود میرباقری- اتود زده بوده ولی نهایتا کارگردان سریال از این نقش صرف‌نظر کرده و اجرای گریم به مرحله نهایی نرسید.



با این حال این عکس که تست اولیه اسکندری بوده، بسیار شبیه به چهره واقعی حسن روحانی است. عبدالله اسکندری چهره‌پردازی را از سال 1351 زیر نظر بیژن محتشم در تلویزیون ملی ایران آغاز کرد. وی از جمله اولین هنرمندانی است که توفیق یافت چهره‌پردازی را براساس شخصیت طراحی کند. از تجارب او در این زمینه می‌توان به سریال موفق دایی‌جان ناپلئون در تلویزیون و فیلم گوزن‌ها در سینما اشاره کرد.

32سال تلاش بی‌وقفه و ارزشمند این هنرمند در عرصه چهره‌پردازی و تربیت شاگردان فراوانی که بسیاری از آنها هم‌اکنون جزو طراحان مطرح چهره‌پردازی ایران هستند، سبب شده تا مجله معتبر چهره‌پردازی Make - up-artist، ایران را در زمره 10 کشور برتر جهان و اسکندری را جزو 10 طراح مهم جهان در سال 1999 برگزیند. او تاکنون موفق به دریافت پنج سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر و نیز برنده تندیس خانه‌سینما و جشن حافظ شده است.

اسکندری تاکنون بیش از 160 پروژه سینمایی و تلویزیونی را در ایران طراحی کرده که از جمله آثار شاخص و به‌یادماندنی او می‌توان به «هزاردستان»، «مثل‌آباد»، «گوزن‌ها»، «کندو»، «سایه‌های بلند باد»، «دست فروش به بانو»، «ناصرالدین‌شاه آکتور سینما»، «روز واقعه»، «بازمانده»، «دلشدگان»، «مادر»، «مسافر ری»، سریال «امام علی» و گریم سه‌بعدی «مختارنامه» اشاره کرد. این چهره‌پرداز سینما و تلویزیون کار خود را با سریال «هزاردستان» پس از انقلاب ادامه داد که طراحی و اجرای چهره‌پردازی این مجموعه هنوز هم یکی از کارهای شاخص این رشته در ایران محسوب می‌شود. اسکندری که از معتبرترین چهره‌پردازان خاورمیانه است، اخیرا با طراحی گریم سریال «شاهگوش» و طراحی چهار گریم کاملا متفاوت برای محسن تنابنده، تحسین‌ها را برانگیخته است. انتشار عکس‌هایی از شبیه‌سازی «مسعود پاکدل» به رییس‌جمهور روحانی توسط او در شبکه‌های اجتماعی، بهانه‌ای برای این گفت‌وگوی کوتاه شد.

پیش از هرچیز از عبدالله اسکندری درباره گریم چهار کاراکتری که محسن تنابنده آن را بازی می‌کند، پرسیدیم و او از تمایل میرباقری از بازی‌کردن همه کاراکترها توسط یک بازیگر، گفت: «آقای میرباقری شاهگوش را طوری طراحی کرده بودند که همه این نقش‌ها را یک‌نفر بازی کند و انتخابشان هم آقای تنابنده بود. وقتی درگیر کار شدیم و جلو رفتیم، امکان بازی‌کردن همه نقش‌ها توسط یک بازیگر، ضعیف شد. یکی از دلایل ضعیف‌شدن این امکان، این بود که گریم هر شخصیت واقعا سنگین بود و فرصتمان هم محدود. به همین دلیل آقای میرباقری تصمیم گرفتند بقیه نقش‌ها را به بازیگران دیگر بسپارند و نهایتا چهار نقش از بین 10 نقش نصیب محسن تنابنده شد.»

و سپس درباره عکسی که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از شبیه‌سازی «مسعود پاکدل» به رییس‌جمهور برای یکی از نقش‌های «شاهگوش» منتشر شده، توضیح می‌دهد: «آقای میرباقری به من گفتند در بخشی از سریال قرار است نقش آقای روحانی را داشته باشیم. من هم شروع کردم به جست‌وجوی کسی که بتوانیم با گریم، او را شبیه به آقای روحانی کنیم. در این بین آقای مسعود پاکدل خودشان پیشنهاد دادند که مایلند این نقش را برعهده داشته باشند و من هم روی چهره او گریم را تست زدم. عکسی که در رسانه‌ها منتشر شده صرفا تست اولیه بوده، چون بعد آقای میرباقری از این بخش صرف‌نظر کردند و درواقع مسعود پاکدل به مرحله بازی نرسید که تست اصلی را روی چهره‌اش پیاده کنیم.»

اسکندری می‌گوید باید دلیل حذف این بخش را از خود کارگردان بپرسیم و از شنیدن این شایعه که برخی گفته‌اند تصاویر با فتوشاپ شبیه‌سازی شده‌اند و ممکن است واقعیت نداشته باشند، ابراز خوشحالی می‌کند و می‌گوید: «من برعکس دیگران وقتی می‌شنوم کارم را به شبیه‌سازی با فتوشاپ نسبت می‌دهند، خوشحال می‌شوم به‌جای ناراحتی، چون فکر می‌کنم حتما خیلی توانسته‌ام طبیعی و درست گریم موردنظرم را طراحی و پیاده کنم.» اسکندری می‌گوید به‌عنوان یک هنرمند همواره منتظر واکنش دیگران -چه نقد و چه تحسینشان- است و دوباره تاکید می‌کند اجرای گریم رییس‌جمهور بر چهره مسعود پاکدل، صرفا یک تست اولیه بوده است.

او سپس درباره این موضوع که آیا خود رییس‌جمهور هم این عکس را دیده یا نه، ابراز بی‌اطلاعی می‌کند و در پاسخ به این سوال که آیا هرگز موقع اجرای گریم برداشته‌شده از شخصیت‌های واقعی، واکنش آن اشخاص را در نظر دارد یا نه، توضیح می‌دهد: «به‌هرحال کار من این است که خواسته کارگردان را انجام دهم و دیگر مسوولش من نیستم و کارگردان پروژه مسوول آن است. یک پروژه سینمایی یا تلویزیونی از مراجع رسمی برای شروع‌به‌کار مجوز می‌گیرد و به‌طور قانونی کار خود را شروع می‌کند و اگر قرار است در آن فیلم، هر گریم یا طراحی لباس و صحنه‌ای وجود داشته باشد، همه این اتفاقات با کسب اجازه رسمی افتاده است. بنابراین دلهره‌ای در میان نیست چون کار غیرقانونی‌ای صورت نمی‌گیرد.» و بعد با لبخندی بر لب ادامه می‌دهد: «هرگز زیاد به این فکر نکرده‌ام که خود آن شخصیت از نتیجه کار ما راضی خواهد بود یا نه. اینها بعد از 42سال کار مستمر، دیگر برای من عادی شده.»

او همچنین درباره واکنش‌هایی که از گریم‌های شاهگوش شنیده، می‌گوید: «اغلب مخاطبان راضی بوده‌اند و ما را تشویق می‌کنند تا دایما خودمان را به‌روز کنیم. اصولا واکنش‌های مثبت، ما را می‌سازد و باعث می‌شود همیشه در تلاش باشیم تا کاری بهتر ارایه کنیم.»

در پایان از او که پیش‌تر هم در پروژه‌هایی نظیر فیلم «ساحره» و «آدم‌برفی» با میرباقری همکاری داشته است، درباره تجربه شاهگوش می‌پرسیم و این‌طور پاسخ می‌شنویم: «همیشه همکاری با داوود میرباقری برای من لذتبخش است. اصولا داوود میرباقری وقتی کسی را برای همکاری انتخاب می‌کند، به او اعتماد دارد و این اعتماد، باعث می‌شود هرکسی که با او همکار می‌شود، بهترین‌ها را ارایه کند. همکاری با او برای من دوست‌داشتنی است.»



گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:baharnews.ir


مطالب پیشنهادی:
خدمات اینترنت پر سرعت همراه کاری بر خلاف شرع و بر خلاف موازین اخلاقی و انسانی است!!
طناز طباطبایی, صابر ابر, گوهرخیراندیش و بیژن امکانیان در " رخ دیوانه" + تصاویر
" آتقی" سریال "آینه عبرت" در زندگی واقعی درگیر عبرت زندان است!!
بهنام تشکر بخاطر " آبله" کچل شد! + عکس
این نقاشی ها «شکستنی است»، «با احتیاط حمل شود»!!