بازیگرانی که دکتر شدند
او با ایفای نقش در سه فیلم «فرزند چهارم»، «چه خوبه که برگشتی» و «زندگی جای دیگری است» رکوردار بازی در نقش پزشک است.
خسرو شکیبایی، رضا کیانیان، حامد بهداد، حمید فرخ‌نژاد، هنگامه قاضیانی، علی مصفا، مانی حقیقی، کتایون ریاحی، فاطمه معتمدآریا، شبنم مقدمی، مسعود رایگان و امین تارخ از جمله بازیگرانی هستند که با پوشیدن روپوش سفید در نقش دکتر به ایفای نقش پرداخته‌اند.
 
در بین این بازیگران حامد بهداد با ایفای نقش در سه فیلم «فرزند چهارم»، «چه خوبه که برگشتی» و «زندگی جای دیگری است» رکوردار بازی در نقش پزشک است. ضمن اینکه این بازیگر در فیلم «بی‌تابی بیتا» نیز نقش دستیار پزشک را بازی کرده است.
کیهان رهگذر فیلمی را در سال 66 به نام «بوعلی‌سینا» ساخته که نقش این پزشک را به امین تارخ داده است. این بازیگر سال‌ها بعد در فیلم «مادر» نیز نقش دکتر را بازی کرد.
احمدرضا درویش در دو فیلم «سرزمین خورشید» و «کیمیا» یکی از شخصیت‌های اصلی فیلمش را در قالب پزشک نشان داده است.
 
در «سرزمین خورشید» خسرو شکیبایی نقش پزشکی را بازی می‌کند که بیمارستانش در خرمشهر در محاصره دشمن قرار گرفته و با ماشینی به اتفاق چند مجروح از آنجا می‌گریزد که در طول فیلم شاهد مشکلات او برای نجات جان این مجروحان هستیم.
بیتا فرهی هم در فیلم «کیمیا» نقش جراحی را دارد که در بحبوحه جنگ تحمیلی کودکی را که به دنیا آورده در نبود پدر و مادرش بزرگ می‌کند و بعد از دلبستگی به این کودک پدرش از اسارت برمی‌گردد.
مسعود رایگان در فیلم «خیلی دور خیلی نزدیک» نقش پزشکی را دارد که آنقدر در مسائل کاری‌اش درگیر شده که از زندگی و پسر بیمارش غافل می‌شود و در ادامه شاهد تلاش او جهت رسیدن به فرزندش هستیم. در این فیلم الهام حمیدی نیز در نقش یک پزشک جوان به ایفای نقش می‌پردازد.
فیلم «روزهای زندگی» از معدود آثاری است که محوریتش را براساس پزشکان گذاشته است. حمید فرخ‌نژاد و هنگامه قاضیانی ایفاگر نقش یک زوج پزشک هستند که با حضور در بیمارستان صحرایی تا آخرین لحظه به مداوای مجروحان می‌پردازند.
 
در فیلم «مینای شهر خاموش» امیرشهاب رضویان شخصیت اصلی فیلمش را پزشکی با بازی شهباز نوشیر قرار داده که پس از 33 سال برای عمل یکی از مجروحان جنگ به ایران بازمی‌گردد. او در این سفر به بم رفته و پس از زلزله سراغی از خاطراتش می‌گیرد.
 
«آسمان محبوب» به کارگردانی داریوش مهرجویی هم کاراکتر اصلی‌اش را در قالب یک پزشک به تصویر کشیده است و علی مصفا در این فیلم پزشک جوانی به نام شایان است که دچار بیماری لاعلاجی شده و به دنبال راه معالجه خود است.
 
مانی حقیقی در «ورود آقایان ممنوع»، کتایون ریاحی در «دعوت»، فاطمه معتمدآریا در «تقاطع»، شبنم مقدمی در «امروز»، حسین پاکدل و حسن معجونی در «برف روی کاج‌ها» و فرهاد شریفی در «بودن یا نبودن» هم ایفاگر نقش پزشک‌هایی هستند که نقش محوری در کار دارند.
سیف‌الله داد نیز در اثر ماندگارش «بازمانده» پزشکی را به تصویر کشیده که تا آخرین نفس به یاری بیماران می‌شتابد و در این راه جان خود را از دست می‌دهد.
 
دانشجویان پزشکی هم نقش موثری در آثار سینمایی داشته‌اند، در فیلم «آزمایشگاه» باران کوثری، افشین هاشمی و رامبد جوان مشغول آموزش پزشکی هستند. در فیلم «محیا» الهام حمیدی و شهاب حسینی این نقش را بازی می‌کنند و در «همخانه» هم علیرضا اشکان ایفاگر نقش یک دانشجوی پزشکی است.
 
 گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
 www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir

مطالب پیشنهادی:
کنسرت های در راه شهریور ماه
نگار جواهریان با قندون جهیزیه می آید!
 پدر همسر مهناز افشار: در برابر بی حیایی ها تنها سکوت می کنم!
 حمال هایی که قرآن را تفسیر می کردند!!
تلویزیون فرقی بین دوغ و دوشاب نمی گذارد!!