وقتی که روز سینما در تقویم اضافی است!
بازگرداندن «روز سینما» به صفحات اصلی تقویم کشور، تنها به تصمیم‌گیری شورای فرهنگ عمومی نیاز دارد و این درحالی است که شورا تاکنون در این زمینه اظهارنظری نکرده است.
 بعد از نامه ایوبی به دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، دیگر خبری از بازگشت یا مخالفت با بازگشت «روز سینما» به تقویم رسمی کشور منتقل نشد تا اینکه خبرنگار سینمایی ایسنا روز سه‌شنبه و تنها دو سه روز مانده به 21 شهریور ماه روز سینما با حجت‌الاسلام شاهمرادی (دبیر شورا) تماس گرفت تا آخرین وضعیت را جویا شود.

بازگرداندن «روز سینما» به صفحات اصلی تقویم کشور، تنها به تصمیم‌گیری شورای فرهنگ عمومی نیاز دارد و این درحالی است که شورا تاکنون در این زمینه اظهارنظری نکرده است و دبیر آن هم به هنگام مواجهه با این پرسش، آن‌ را بدون پاسخ می گذارد.

دو سال قبل شورای فرهنگ عمومی کشور برای خلوت کردن تقویم، یک‌سری از روز‌ها از جمله «روز سینما» را به بخش ضمایم منتقل کرد.

پس از این تصمیم‌گیری، سینماگران به حذف «روز سینما» که مورد توجه مسئولان رده بالای نظام است، اعتراض‌ کردند و جواد شمقدری (رییس سابق سازمان سینمایی) هم تاکید کرد که گروهی را مسئول بررسی این اتفاق می‌کند تا ببیند که روز سینما فرایند قانونی درج در تقویم را طی کرده است یا نه. سیداحمد نجفی از اعضای شورای عالی سینما هم گفته بود که موضوع را از شورای عالی سینما پیگیری می‌کند اما در نهایت پس از سه سال، هیچ اتفاق جدیدی نیفتاد و «روز سینما» همچنان در تقویم کشور مفقود است.

اول اردیبهشت‌ماه بود که حجت‌الاسلام شاهمرادی به عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت، بازگشت روز سینما به تقویم «مربوط به وزارت ارشاد، معاونت سینمایی و خانه سینماست که اگر آنها تصمیم بگیرند و درخواستی به شورای فرهنگ عمومی داده شود می‌توان آن را بررسی کرد».

بعد از این سخنان، فرهاد توحیدی به عنوان سخنگوی و رییس هیات‌مدیره خانه سینما در گفت‌وگویی با ایسنا اعلام کرد که این نهاد صنفی تقاضای رسمی‌اش را از تریبون رسانه‌ای اعلام کرده و نامه‌نگاری‌های اداری را نیز انجام خواهد داد.

پس از آن، حجت‌الله ایوبی به عنوان رییس سازمان سینمایی هم طی یک نامه، رسما از دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور درخواست کرد که «روز ملی سینما» برای 21 شهریورماه در تقویم سال 1394 کشور منظور شود.

بعد از نامه ایوبی به دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، دیگر خبری از بازگشت یا مخالفت با بازگشت «روز سینما» به تقویم رسمی کشور منتقل نشد تا اینکه خبرنگار سینمایی ایسنا روز سه‌شنبه و تنها دو سه روز مانده به 21 شهریور ماه روز سینما با حجت‌الاسلام شاهمرادی (دبیر شورا) تماس گرفت تا آخرین وضعیت را جویا شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی پس از آنکه تلفن را پاسخ داد و موضوع سوال را شنید، گفت که تلفنی به پرسشی پاسخ نمی‌دهد و موضوع باید رسما پرسیده شود تا وی بتواند آن را بررسی کند و پاسخ دهد. اما قبل از آنکه خبرنگار ایسنا بخواهد چگونگی ارسال سوال به ایشان را جویا شود، بوق‌های اشغال تلفن به گوش‌ رسیدند و دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تلفن را قطع کرده بود.

پس از آن خبرنگار ایسنا هرچه با ایشان تماس گرفت تا به قاعده «هر سلامی، یک خداحافظی نیاز دارد» حداقل خداحافظی کند، اما نشد که نشد و مدام تماس قطع شد. گرچه بعدا از سوی مسؤول دفتر ایشان گفته شد که ایشان خیلی دوست ندارد کسی با تلفن همراه‌شان تماس بگیرد.

به هرحال، خبرگزاری دانشجویان ایران برای اولین بار حذف «روز سینما» را در تقویم رسمی کشور رسانه‌ای کرد و در سه سال گذشته نیز آن را به صورت مستمر پیگیری کرده است. باید دید که آیا مدیران شورای «فرهنگ عمومی کشور»، نتیجه تصمیم‌گیری خود و یا آخرین وضعیت رسیدگی به درخواست سازمان سینمایی برای بازگشت «روز سینما» به تقویم را در روز‌های آتی اعلام خواهند کرد یا خیر؟!


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:asriran.com
        
مطالب پیشنهادی:
مجری جنجالی، اموال شوهر سابقش را توقیف کرد!!
شکل و شمایل متفاوت فاطمه معتمدآریا روی فرش قرمز جشنواره ونیز ۲۰۱۴ + تصاویر
شبِ هرگز
جیمز باند و غصه های زندگی اش
چرا همسر این خواننده معروف، طرفدار او نیست؟!