چهره هایی که سینما با آنها مهربان نبود
پس از فوت این بازیگر جنازه اش تا مدتی به دلیل عدم تسویه حساب از بیمارستان ترخیص نمی شد.
سینما با همه ظاهر زیبا و فریبنده اش، باطن خشنی هم دارد و اگر برای عده ایی اندک شهرت و ثروت به همراه داشته برای تعداد زیادی هم همراه با صدمات زیادی حتی به قیمت از دست رفتن جان بوده است.

این روزها که بحث سینما به خاطر روز ملی سینما داغ است به برخی از سینماگرانی می پردازیم که سینما آن روی بدش را به آنها نشان داده است.

آنیک شفرازیان

این بازیگر ارمنی سینمای ایران که در فیلم هایی چون «ضربت»، «شازده احتجاب»، «کلاغ»، «شطرنج باد»، «نقطه ضعف»، «آفتاب نشین‌ها»، «هامون»، «شب بیست و نهم»، «شقایق» و «پرواز بخاطر بسپار» به ایفای نقش پرداخت و در بهمن ۱۳۶۶ در ششمین جشنواره فیلم فجر به خاطر ایفای نقش «در سرزمین آرزوها» (مجید قاری زاده) موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین نقش دوم زن شد سالهای آخر عمرش را در آسایشگاه کهریزک در تنهایی سپری کرد و در روز ۸ دی ماه سال ۱۳۷۵ درگذشت.

مهری مهرنیا

این بازیگر هم چنین سرنوشتی داشت و در آخرین سالهای زندگی اش به خبرنگار ایسنا در خانه سالمندان گفته بود: هیچ‌کس سراغمون نمی‌یاد و نمی‌پرسند زنده‌ایم یا مرده‌. تا سر پایی و می‌توانی کاری انجام بدهی، همه مریدت هستند و همه تو را می‌خواهند، اما وقتی از دست و پا افتادی، دیگر هیچ‌کس نگاهت هم نمی‌کند. وقتی الان کسی نیست که حالم را بپرسد، چرا باید از گذشته‌ام راضی باشم؟!

این بازیگر هم 30 بهمن سال 87 در تنهای درگذشت.

علی سجادی حسینی

کارگردان سینما که در کارنامه اش ساخت فیلم هایی چون «ترانزیت»، «راز چشمه سرخ»، «سکوت» و «مدرسه پیرمردها» دیده می شود هنگام ساخت فیلم «خط آتش» در تمرین صحنه ایی بر اثر شلیک تفنگی که به اشتباه مسلح بود جان خود را از دست داد.

شاهرخ غیاثی

بازیگر فیلم های «موج طوفان»، «بلندی‌های صفر»، «ماه مهربان» و «مصائب عاشق فقیر» در سال ۱۳۷۵ در جریان ساخت فیلم «فصل پنجم» به کارگردانی رفیع پیتز بر اثر سانحه حین تمرین از گاری به زمین افتاد و کشته شد.

اصغر شاهوردی

صدابردار با سابقه سینما که فیلم‌های چون «اجاره‌نشین‌ها»، «خانه‌ دوست کجاست؟» «باشو غریبه کوچک»، «هامون»، «سارا»، «قرمز»، «موج مرده»، «بمانی» و «زیر پوست شهر» را در کارنامه‌ی هنری‌اش دارد در آذر ماه سال 86 هنگام بازگشت از شمال کشور پس از پاین کار ساخت فیلم «چراغی در مه» دچار سانحه رانندگی شد که علاوه بر درگذشت بهروز جلیلی بازیگر این فیلم شاهوردی دچار ضایعات شدید نخاعی شد که هنوز بهد از گذشت سالها قادر به حرکت و سخن گفتن نیست.

منوچهر حامدی

بازیگر فیلم هایی چون «سفیر»، «کمال الملک»، «پیک جنگل»، «مردی که زیاد می‌دانست»، «میهمانی خصوصی»، «اجاره‌نشین‌ها»، «گراند سینما»، «ستاره و الماس»، «زرد قناری»، «پرواز پنجم ژوئن»، «ردپای گرگ»، «دو روی سکه»، «من زمین را دوست دارم»، «روز شیطان» و «پاک‌باخته» 2 دی 1374 پس از پایان فیلمبرداری فیلم «نخل محبت» در عباس‌آبادِ تنکابن، هنگام عبور از عرض جاده، بر اثر برخورد با یک خودروی سواری در ۵۶ سالگی جان سپرد.

جواد شریفی راد

مدیر جلوه های ویژه با سابقه سینما که کارهای شاخصی را در کارنامه اش دارد در آخرین کارش «معراجی ها» دچار حادثه شد و بر اثر انفجار جانش را به همراه 4 نفر دیگر از دست داد.

مرتضی مولایی و حمید شهیری دیگر حادثه دیدگان این انفجار هستند که همچنان مشکلاتشان ادامه دارد.

پیمان ابدی

بدلکار تحصیلکرده سینما که با انتقال تجربیاتش از آلمان به سینمای ایران، کلاس خاصی را به این حرفه داد. او هم هنگام تصویربرداری آخرین کارش و در حین انجام وظیفه دچار سانحه شد و درگذشت.

مهدی فتحی

بازیگر توانای سینمای ایران ر سالهای پایانی زندگی اش مشکلات مالی زیادی داشت و در آخرین روز سال ۱۳۸۲، پس از گذراندن یک دوره طولانی و سخت بیماری در ۶۴ سالگی در بیمارستان شهدای تجریش درگذشت. پس از فوت این بازیگر جنازه اش تا مدتی به دلیل عدم تسویه حساب از بیمارستان ترخیص نمی شد.

ثریا حکمت

دیگر بازیگر سینمای ایران که چندی پیش از مشکلات مالی اش خبر داد بود و از قصدش برای چادر زدن در خیابان سخن گفته بود که با کمک های وزارت ارشاد و مردم این مشکل بطور موقت حل شد.

سینمای ایران همچنین آدم های زیادی را به خود دیده که شانه هایشان تاب بار شهرت را نداشته و آنها را در مسیر های نادرستی منحرف کرده است.

اسامی فوق تنها نمونه هایی از هنرمندانی هستند که سینما برایشان سرنوشت خوشی را رقم نزد.
 
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir
  
مطالب پیشنهادی:
 
لیلاحاتمی ، شهاب حسینی ، فرهاد اصلانی و پرویز پورحسینی در دوران عاشقی + تصویر
قرمز همیشه انار نیست
مژده به دوستداران سریال انقلاب زیبا
شعری که رهبری در جمع هنرمندان خواندند + تصویر
مهناز افشار و رضا عطاران در نهنگ عنبر