تنها چیزی که از زمان جنگ تا به حال هیچکس حرفی از آن نزده...
باید ساخت فیلم های دفاع مقدس را به کسانی داد که یا دغدغه مفهوم جنگ دارند یا خودشان جنگ را از نزدیک لمس کردند.
بازیگران سینما و تلویزیون از خاطرات حضور خود در آثار دفاع مقدسی سینمای ایران و اشتیاق برای ادامه فعالیت در این زمینه سخن گفتند.

بدون تردید نقش و جایگاه زنان در طول دوران دفاع مقدس غیرقابل انکار است. حضور موثر ، دلگرم کننده و پشتیبانی و فداکاری بی بدیل مادران، خواهران و همسران و دختران رزمندگان و شهدا واقعیتی مسلم و روشن است.

برای بررسی اینکه سینما تا چه اندازه توانسته است این حضور تاثیرگذار را روایت کند و تصویر زنان در سینمای دفاع مقدس چگونه است و به بهانه برگزاری سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت _ که ریشه دارترین و قدیمی‌ترین و جدی ترین جریان فرهنگی و سینمایی حوزه دفاع مقدس است _ به سراغ چند بازیگر زن سینمای ایران رفتیم تا این ارزیابی از نگاه آن‌ها صورت بگیرد.

* حاجیان: تا به امروز فرصت نشده کتاب «دا» را بخوانم

آزیتا حاجیان بازیگر فیلم‌های سینمایی دفاع مقدس در آستانه برگزاری این رویداد فرهنگی گفت: دفاع مقدس به واسطه 8 سال جنگ و دفاع در کشور ما از اهمیت زیادی برخوردار است ضمن اینکه خاطره سال‌های دفاع مقدس از ذهن ما پاک نمی‌شود.

وی با بیان اینکه سینمای دفاع مقدس فیلم‌های ماندگار و سینماگر تاریخ ساز بسیار دارد، افزود: جای خیلی چیزها در فیلم‌های دفاع مقدس خالی است، در این عرصه محدودیت‌های زیادی وجود داشت و آنچه که شاید طی این سال‌ها خیلی‌ها حق نداشتند درباره‌اش صحبت کنند به واسطه برخی کارگردان‌ها گفته شد و درباره آنها حرف هایی زده شد. در واقع به نوعی سنت شکنی کرده و برخی ناگفته‌ها را در قالب جدید به تصویر درآورده‌اند که یکی از این کارگردان‌ها مسعود ده نمکی است.

بازیگر «روبان قرمز» در ادامه خاطرنشان کرد: تنها چیزی که از زمان جنگ تا به حال هیچکس حرفی از آن نزده زنانی هستند که جنگیدند و سختی‌های زیادی کشیدند .

حاجیان درباره حضور در فیلم‌های مربوط به جنگ و دفاع مقدس نیز گفت: حضور در فیلم‌های دفاع مقدس در صورتی که هیچ تجربه مستقیمی از آن مقطع نداشته باشیم زمانی ممکن است که با مردم بازمانده از آن حوادث حرف بزنید و احساسشان را با تمام وجود درک کنید و این درحالیست که سوالاتی در ذهن شما بوجود می آید و برای پاسخ به این سوالات تحقیق می کنید.

وی در ادامه افزود: در کتاب «دا» به خوبی درباره حضور و رشادت های زنان در دفاع مقدس صحبت شده است متاسفانه تا به امروز نتوانستم کتاب «دا» را مطالعه کنم اما با تعاریفی که شنیدم قطعا یکی از منابع مهمی است که از 8 سال دفاع مقدس به یادگار مانده این کتاب است. شاید این کتاب بتواند آغازگر یک جریان باشد و حرف زنانی که سال ها تجربه‌شان را در سینه نگه داشته اند به گوش مردم و دنیا برساند.

بازیگر «کیمیا» با بیان اینکه سینمای دفاع مقدس با نام و خاطره زنانی گره خورده که با ایثار و رشادت تاریخ را سرشار از غرور  کرده‌اند، گفت: مادران شهید، همسران شهید و مادران و زنانی که عزیزانشان را به شکلی در جنگ از دست دادند بخشی از تاریخ دفاع مقدس هستند که مایه مباهات و افتخار جامعه ایرانی‌اند.

حاجیان در ادامه افزود: نمی‌توان از لحظه‌های بزرگ تاریخ دفاع مقدس مانند آزادسازی خرمشهر صحبت کرد و از بانوانی نگفت که در کنار مردان قهرمانانه جنگیدند.

وی با اشاره به حضورش در سریال «کیمیا» نیز گفت: این سریال روایتی از جنگ دارد که بسیار خوشحال در این روایت که درباره دفاع مقدس است حضور دارم.

بازیگر «کیمیا و خاک» درباره جشنواره مقاومت و دفاع مقدس نیز گفت: با توجه به اهمیتی که این موضوع در کشور ما دارد قطعا برگزاری چنین جشنواره ای هم لازم است اما باید ابتدا هدف از برگزاری آن مشخص شود ضمن اینکه برنامه ریزی خوبی هم برای برگزاری هرچه بهتر آن داشته باشیم.

حاجیان در ادامه افزود: در این حوزه فیلم های ماندگاری تا به امروز بر جای مانده است اما باید تعداد آنها را بیشتر کرد.

* نظریه: مشتاقانه پذیرای کار در فضای دفاع مقدس هستم

پریوش نظریه بازیگر سینما و تلویزیون نیز به بیان نظرات خود در خصوص سینمای دفاع مقدس و برگزاری جشنواره مقاومت پرداخت و گفت: تولیدات دفاع مقدس هم در سال های اخیر به نسبت کم شده امیدوارم از این پس که هر سال شاهد برگزاری جشنواره دفاع مقدس هستیم تولیدات جنگی ما هم رشد بیشتری پیدا کند.

بازیگر نقش سلیمه درفیلم «دوئل» با اشاره به فیلم های جنگی که در آنها به ایفای نقش پرداخته گفت:  به هیچ عنوان سختی ها و مشکلات که حین کار در فیلم جنگی داشتم باعث نشده از کار در این گونه سینمایی زده شوم و حقیقتا می گویم دلم برای کار کردن با فیلم هایی در ژانر دوئل تنگ شده ، به عبارت دیگر لذت همکاری با یک چنین گروهی بعد از سال ها همچنان با من است و من مشتاقانه  پذیرای کار در یک چنین فضایی هستم.

این بازیگر سینمای ایران سختی های بازی در فیلم جنگی را با بازی در فیلم های شهری چندان متفاوت ندانست و گفت: در فیلم های جنگی متفاوتی بازی داشتم که شاید این فیلم ها  اشاره مستقیم به جنگ نداشته باشد اما تبعات و اثرات آن در فیلم نشان داده می شد برای من کار در همه آنها لذت بخش بود.

بازیگر فیلم های عروس حلبچه و سجده بر آب در بخش دیگری از صحبت خود  به وقفه ای که در برگزاری جشنواره دفاع مقدس افتاده بود  اشاره کرد و گفت:  تولیدات دفاع مقدس هم در سالهای   اخیر به نسبت کم شده امیدوارم از این پس که هر سال شاهد برگزاری جشنواره دفاع مقدس هستیم تولیدات جنگی ما هم رشد بیشتری پیدا کند.

* اسکندری: چشم انتظارم تا در کار جنگی حضور داشته باشم

ستاره اسکندری بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به آثار دفاع مقدس عنوان کرد: به همان میزان که خواهرم لاله در ژانر جنگ بازیگر پرکاریست من در این ژانر کار به خصوصی ندارم.اما به واقع می گویم که یکی از علاقه های من این است که کار در فضای جنگ را تجربه کنم و همچنان چشم به راهم که برایم این اتفاق بیفتد

وی خاطرنشان کرد: یکی از حسرت‌های من به عنوان بازیگر این است که تاکنون نتوانستم در فیلم جنگی حضور داشته باشم و تنها سریال شهید بابایی را کار کردم که بخش بازی من در این سریال مربوط به دوران حاضر بود.

این بازیگر در ادامه تاکید کرد: به همان میزان که خواهرم لاله در ژانر جنگ بازیگر پرکاریست من در این ژانر کار به خصوصی ندارم. اما به واقع می گویم که یکی از علاقه های من این است که کار در فضای جنگ را تجربه کنم و همچنان چشم به راهم که برایم این اتفاق بیفتد.

وی در خصوص برگزاری جشنواره دفاع مقدس بیان کرد: به نظر من فیلم های جنگی هم در طبقه فیلم های انسانی قرار می‌گیرد و نباید این دو مقوله  را از هم جدا کرد. جشنواره هایی چون فجر یا دفاع مقدس همه در بیان یک نوع سینما ی انسانی تلاش دارند. در عین طبق بندی کارشان همگی به اصل ماجرا می پردازند. من معتقدم خیلی نباید تفکیک قائل شد.

بازیگر فیلم «قصه پریا» در ادامه گفت: مشکل من با آن دست فیلم هاییست که جنگ  را به سخره می‌گیرند. در این دوران افرادی صادقانه و به مفهوم واقعی برای کشورمان جنگیدند حال چه آنها که معروف بودند و چه هزار و یک شهید گمنام  همه  از خاک ایرانمان دفاع کردند. چند باری که به ابادان و خرمشهر سفر داشتم از شدت فداکاری مردم این خطه  و جانفشانی آنها در تعجب بودم. به احترام یک چنین خانواده ها نباید جنگمان را به سخره بگیریم.

اسکندری در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: نکته دیگر در مورد سینمای جنگ اینکه باید ساخت فیلم های دفاع مقدس را به کسانی داد که یا دغدغه مفهوم جنگ دارند یا خودشان جنگ را از نزدیک لمس کردند.فیلم «باشو غریبه کوچک» یک نمونه بسیار قابل اهمیت از سینمای جنگیست. یا سریالی با عنوان رقص پرواز که خواهرم در آن حضور داشت یکی کارهای شاخص جنگیست. به نظر من کار جنگی را باید به یک چنین افرادی داد.

* مقدمی: نسبت به سینمای جنگ احساس مسولیت می‌کنم

بازیگر فیلم «به نام پدر» درباره برگزاری سینمای دفاع مقدس گفت: با نگاهی به کارنامه فیلم های دفاع مقدس می بینیم که فیلم نامه های خوبی با نقش های ماندگار برای بازیگران زن و مرد سینما نوشته شده  و می شود و وقتی من بازیگر با این فیلم نامه ها  مواجه می شوم  علاوه بر بعد تکنیکالی که  کار دارد به لحاظ حسی  فیلم نامه مربوطه بسیار ذهن مرا درگیر می کند تا در آن فیلم مربوطه بازی کنم.

مقدمی در خصوص سختی های بازی در فیلم جنگی گفت: وقتی صحبت از بازی در فیلم جنگی می شود می دانیم که به لحاظ بازی با کاری مشکل و سخت روبرو هستیم. ممکن است لوکیشن کار در جایی خاص باشد یا فیلمبرداری خارج از تهران باشد یا شاید کار در شهرک سینمایی دفاع مقدس باشد. برای  همه ما بازیگران مقوله جنگ آنقدر مهم است که  سختی های این کار را می پذیریم و درآن حضور پیدا می کنیم.

وی در ادامه گفت: در طول سالها که از ساخت فیلم های دفاع مقدس می گذرد با نگاهی به کارنامه  فیلم های دفاع مقدس می بینیم که فیلم نامه های خوبی با نقش های ماندگار برای بازیگران زن  و مرد سینما نوشته شده و می شود. و وقتی من بازیگر با این فیلم نامه ها  مواجه می شوم  علاوه بر بعد تکنیکالی که  کار دارد به لحاظ حسی فیلم نامه مربوطه بسیار ذهن مرا درگیر می کند تا در آن فیلم مربوطه بازی کنم.

بازیگر فیلم «فرزند خاک» در خصوص اینکه سختی های کار سینمای جنگ مانع از ادامه حضور شما در این ژانر نمی شود بیان کرد: به طور کل  مقوله بازیگری کار سختیست. و وقتی صحبت از بازی در کار جنگی می شود  کار سخت تر می شود. اما  ما در دوران  8 سال دفاع مقدسمان  هزینه های زیادی پرداخت کردیم برای همه ما بازیگران بازی در کار جنگی یک مسولیت است که باید به آن درست بپردازیم.

 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: farsnews.com

مطالب پیشنهادی: 
پدر نیکول کیدمن در سنگاپور درگذشت
شوخی رهبر انقلاب با امیرمحمد
انتقاد از عکس‌های اینستاگرامی هنرمندان
چه کسی مانع همکاری گلزار و مهرجویی شد؟
آلبوم جدید سامی یوسف با اشعار مولانا!