حجاب پروین اعتصامی مانع ساختن فیلم شد!
این در حالی است که چند روز قبل مقام معظم رهبری در دیداری که با عیادت‌کنندگانشان داشتند از این شاعر بزرگ سخن گفتند و او را تجلیل کردند.
 محسن علی‌اکبری با انتقاد از مشخص نبودن تکلیف خوب یا بد بودن ساختن فیلم فاخر گفت که قصد داشته با رسول صدرعاملی فیلم سینمایی زندگی «پروین اعتصامی» را بسازد.

این تهیه‌کننده در گفت‌و‌گویی با انتقاد از مشخص نبودن وضعیت ساخت فیلم‌های فاخر اظهار کرد: چند سالی است که ما درگیر خوب یا بودن ساختن فیلم فاخر هستیم و می‌بینیم که هرچند روز یک‌بار در رسانه‌های مختلف در این باره صحبت می‌شود.

وی ادامه داد: ما در این زمینه دچار یک دوگانگی عجیب هستیم. از یک سو بعضی‌ها معتقدند که ساخت فیلم‌های فاخر بد است و از سوی دیگر می‌بینیم در جشنی مانند جشن خانه سینما که فیلم‌ها به صورت صنفی بررسی می‌شوند‌، فیلمی مانند «ملکه» که یک اثر فاخر محسوب می‌شود، جوایز را درو می‌کند.

این تهیه‌کننده سینما با بیان اینکه ساخت فیلم فاخر در سینمای ایران نیاز است‌، گفت: کشوری که دو هزار سال تاریخ فرهنگی دارد،‌ نیازمند ساختن فیلم‌هایی با اِشل آثار فاخر است. چرا که اگر می‌خواهیم فیلم ماندگاری در حوزه فرهنگ بسازیم کاری جز این نمی‌توانیم بکنیم. ضمن آنکه معیار گیشه برای فیلم‌های فاخر چندان صحیح نیست. به عنوان مثال چه کسی می‌تواند مدعی باشد که فیلم‌هایی مانند «روز واقعه» یا «بازمانده» فیلم‌های ماندگاری نیستند؟ این فیلم‌ها در اشل فیلم‌های فاخر ساخته شده‌اند و اگرچه در گیشه چندان موفق نبودند اما سال‌های سال است که از تلویزیون نمایش داده می‌شوند و مردم نیز بارها و بارها آنها را تماشا کردند.

حجاب پروین اعتصامی مانع ساخت یک فیلم!

علی اکبری در ادامه خاطرنشان کرد: کشوری که 2500 سال تاریخ فرهنگی دارد باید روی موضوعات فرهنگی - تاریخی مختلف در فیلم‌هایش کار کند اما همه می‌دانیم با وضعیت فعلی اکران و بضاعت سالن‌های سینمای کشور، این فیلم‌ها نمی‌توانند خیلی فروش بالایی داشته باشند.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «استرداد» سپس از موانع برای ساخت فیلمی درباره پروین اعتصامی سخن گفت و اظهار کرد: قبل از عید نوروز خدمت آقای جعفری‌جلوه رسیده بودیم و با ایشان درباره ساخت دو فیلم «سیاوش» داود میرباقری و «پروین اعتصامی» رسول صدرعاملی صحبت کردیم که آقای جلوه از ساخت پروژه پروین اعتصامی استقبال کردند.

وی در عین حال افزود: وقتی با تایید آقای جلوه جلو رفتیم،‌ در جایی با مخالفت مدیران میانی فرهنگی روبرو شدیم و آن‌ها مساله حجاب این شاعر بزرگ را پیش کشیدند. آن‌ها گفتند چون نمی‌توان برای حجاب پروین اعتصامی فکری کرد پس روی اصل وجودی ساخت فیلم درباره وی خط کشیدند. این در حالی است که دیدید چند روز قبل مقام معظم رهبری در دیداری که با عیادت‌کنندگانشان داشتند چگونه از این شاعر بزرگ سخن گفتند و او را تجلیل کردند.

علی‌اکبری با ابراز تاسف از نگاه کوته‌بینانه برخی از مدیران درجه سه، گفت: واقعا برخی مدیران باید در دیدگاه‌هایشان تجدیدنظر کنند و متوجه باشند که هنرمند گاها از آن‌ها جلوتر است. واقعا بعضی از دیدگاه‌های برخی از مدیران درجه چندم، قابل درک نیست؛ مخصوصا وقتی می‌بینیم که مسوولان رده بالای نظام درباره این مسائل چگونه فکر می‌کنند و سخن می‌گویند.

این تهیه کننده با ابراز امیدواری از اینکه یکبار برای همیشه وضعیت‌ سینمای ایران با فیلم‌های فاخر مشخص شود، بیان کرد: معتقدم باید یک بررسی کارشناسی درباره فیلم‌های فاخر داشته باشیم. البته مقصود من ساخت 10 فیلم فاخر با بودجه میلیاردی در سال نیست، بلکه هر سال می‌توان دو فیلمی که فرهنگ و هویتمان را به درستی معرفی می‌کند بسازیم.

وی سپس ابراز امیدواری کرد که فیلم سینمایی ‌«همت» به کارگردانی رضا میرکریمی که یک فیلم فرهنگی‌ و فاخر درباره یکی از بزرگترین شخصیت‌های دفاع مقدس است‌، امسال ساخته شود.

تقدیر علی‌اکبری از نگاه حاکم بر جشن خانه سینما

علی‌اکبری در بخش دیگری از سخنانش از جشن خانه سینما و همچنین شیوه انتخاب برگزیدگانش تقدیر کرد و به ایسنا گفت: به نظرم باید از دوستان صنوف مختلف که فیلم‌ها را خارج از مسائل حزبی و گروهی مشاهده کردند و به صورت تخصصی به آن‌ها رای دادند تشکر کنم. اینکه فیلم‌ها را فارغ از اینکه در چه دوره‌ای ساخته شده‌اند‌ نگاه کنیم اتفاق بسیار مهمی است چون ما واقعا با این مشکل روبرو هستیم و گاهی حتی در جشنواره‌ای مانند فجر نیز دچار مسائلی این چنینی می‌شویم.

وی سپس با تبریک به سازندگان فیلم «ملکه» که بیشترین جوایز را از جشن خانه سینما گرفتند،‌ اظهار کرد: فیلم «ملکه» فارغ از اینکه در دوره مدیریت آقایان میرعلایی و شمقدری ساخته شد،‌ در جشن خانه سینما مورد تقدیر قرار گرفت و بیشترین جوایز را دریافت کرد. معتقدم نگاهی که در این دوره از جشن خانه سینما نسبت به فیلم‌های مختلف از جمله «ملکه»،‌ «استرداد» و... وجود داشت کاملا قابل تقدیر است و امیدوارم این نگاه هم در جشن خانه سینما استمرار داشته باشد و هم به جشنواره‌های دیگر مانند فجر سرایت کند.

این تهیه کننده سینما سپس با تقدیر از برگزاری ساده و بی‌آلایش شانزدهمین جشن سینمای ایران بیان کرد: معتقدم اینکه جشن خانه سینما ساده و بدون ولخرجی‌های مرسوم برگزار شد، خیلی کار خوبی بود. اینکه دبیر جشن و دوستان هیات مدیره نگاهی بدون تجمل به جشن سینما داشتند قابل تقدیر است. معتقدم این نگاه نه تنها ارزشی از هنرمندان کم نکرد بلکه به ارزش‌های آنها افزود و نشان داد که برگزاری جشن و جشنوار‌ه‌ها نیاز به هیاهو ندارد بلکه می‌توان با یک مدیریت درست، جشنی را ساده اما پررونق برگزار کرد.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: bartarinha.ir

مطالب پیشنهادی:
 لیلاحاتمی ، شهاب حسینی ، فرهاد اصلانی و پرویز پورحسینی در دوران عاشقی + تصویر
قرمز همیشه انار نیست
مژده به دوستداران سریال انقلاب زیبا
شعری که رهبری در جمع هنرمندان خواندند + تصویر
مهناز افشار و رضا عطاران در نهنگ عنبر