در سینما هم تبعیض علیه زنان
زنان در همه بخش‌های جامعه در سراسر جهان کمرنگ جلوه داده می‌شوند اما ما از میزان آن آگاهی نداریم.
در گزارشی که اخیرا با حمایت سازمان ملل درباره نقش زنان در سینما منتشر شده آمده است که کمتر از یک‌سوم نقش‌های دیالوگ‌دار در فیلم‌های سینمایی به زنان سپرده می‌شود.

همچنین براساس این گزارش تنها 22.5 درصد از مشاغل دخیل در صنعت سینما را زنان در اختیار دارند و این آمار در مشاغلی چون مدیریت اقتصادی‌، سیاسی‌، حوزه علم و فن آوری و مهندس به کمتر از 15 درصد تنزل پیدا می‌کند.

این مطالعه که توسط دانشکده ارتباطات و خبرنگاری دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و با حمایت سازمان ملل انجام شده است، حاکی از استفاده تبعیض‌آمیز و کلیشه‌ای از زنان در صنعت بین‌المللی سینما است.

«گرینا دیویس»، بازیگر و فعال زنان که جزئیات این گزارش را دو روز پیش منتشر کرد معتقد است: حقیقت این است که زنان در همه بخش‌های جامعه در سراسر جهان کمرنگ جلوه داده می‌شوند اما ما از میزان آن آگاهی نداریم.

وی در ادامه افزود: تعداد زنان مدیر در جهان بسیار کم است، اما تعداد فراوانی از آنها می‌توانند در فیلم‌ها حضور یابند. ما باید زنان را تشویق به مشارکت در عرصه علوم و فن آوری‌، مهندس و ریاضات کنیم و می‌توان این کار را از طریق سپردن چنین نقش‌هایی به زنان در فیلم‌ها انجام دهیم.

به گزارش گاردین، بر اساس این گزارش‌ که با مطالعه فیلم‌هایی از کشورهای استرالیا‌، برزیل‌، چین‌، فرانسه‌، آلمان‌، هند،‌ روسیه‌، کره جنوبی‌، ایالات متحده و انگلیس انجام شده است زنان دو برابر بیشتر از مردان بمنظورجاذبه‌های جنسی در فیلم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مدیر اجرایی بخش زنان در سازمان ملل نتایج این مطالعه را هشداری برای صنعت سینما در عرصه جهانی دانست که نقش قابل ملاحظه‌ای در شکل دهی درک مخاطبان دارند و رسانه‌ها را بازیگران اصلی در جنبش‌های برابری جنسیتی معرفی کرد.این اولین باری نیست که صنعت سینما به اعمال تبعیضات جنسیتی علیه زنان متهم می‌شود و مطالعه‌ای که سال گذشته میلادی توسط جشنواره فیلم ساندنس انجام شد نیز حاکی از آن بود که سهم زنان در جریان اصلی هالیوود بسیار کم‌رنگ است و زنان بیشتر در عرصه فیلم‌های مستقل فعال هستند.

همچنین نتایج مطالعه دیگری که در ماه جولای سال جاری میلادی منتشر شد از حضور 75 درصدی مردان در پروژه‌های بزرگ هالیوودی خبر داد.
 
 
گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: niksalehi.com

مطالب پیشنهادی:
آنچه مریلا زارعی، بابک حمیدیان و... در اختتامیه جشنواره فیلم مقاومت گفتند+تصویر
در سوگ شاعر آیینه ها
مهناز افشار در پشت صحنه فیلم"مرگ ماهی"+تصویر
ترویج پوشش نامعمول 2 زن در تلویزیون+تصویر
ماجرای محسن یگانه و احمدی نژاد