به غیر از چند سکانس که به من حقنه شد، «پایان نامه» را دوست دارم.
 
حامد کلاهداری کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون گفت : متاسفانه انگار بعضی ها فراموش کردند که من فرزند همین سینما هستم و از ۱۰ سالگی در این حرفه فعالیت می‌کنم. هیچوقت در هیچ جناح سیاسی نبوده‌ام و کار سیاسی نکردم و فقط جرم من این بود که در دوره قبل یک فیلم سیاسی و حمایتی ساختم. هر چند که هنوز هم از «پایان نامه» دفاع می‌کنم، به عقیده من این فیلم ندیده سر بریده شد.
 
وی ادامه داد: من به عنوان یک فیلمساز اجتماعی که ادعای بزرگ بودن هم ندارد، توقع دارم که برای فیلمسازی من ارزش قائل باشند. از ۱۱ سالگی فیلم کوتاه ساخته‌ام و در جشنواره های مختلف حضور داشته‌ام و این برخورد در صورتی اتفاق می‌افتد که بسیاری از فعالان این عرصه یک شبه فیلمساز شده اند.
 
کلاهداری با بیان اینکه اگر به گذشته برگردم «پایان نامه» را با آن شرایط نخواهم ساخت، ادامه داد: من در آن دوران جوانی کردم و یکی از افتخاراتم این است که جواد شمقدری معاون سینمایی وقت در یکی از مصاحبه هایش گفت اگر به عقب برگردیم با کلاهداری کار نمی کنیم. من آدمی نبودم که با خواسته های سیاسی آنها کنار بیایم، اما آنها توقعات سیاسی داشتند و اگر خوش خدمتی هایی که می خواستند را انجام می دادم شرایط برایم بهتر می شد.
 
کارگردان فیلم سینمایی «شکلات داغ» ادامه داد: بعد از «پایان نامه» به من پروانه ساخت نمی دادند و می گفتند تو میدان را خالی کردی و من با چنگ و دندان پروانه ساخت «شاباش» را گرفتم. با تمام این شرایط فکر می‌کردم آدم زرنگی هستم و می‌توانم با حمایت های آنها فیلم بسازم ، ولی دوستان از من زرنگ تر بودند و وسط ماجرا جریان را به گونه ای مدیریت کردند که به آن اتفاقات منجر شد.
 
وی دوباره با تاکید بر اینکه سیاسی نیستم و کار سیاسی نمی‌کنم افزود: اگر به آن دوران برگردم به هیچ وجه فیلم سیاسی نخواهم ساخت، چون سواد این کار را ندارم و من فقط به خاطر یک عده جوان که قربانی شدند و به حرمت مادران زجر کشیده آنها این کار را کردم و باز هم می گویم به غیر از چند سکانس که به من حقنه شد، «پایان نامه» را دوست دارم و به نظرم بسیار به من جفا شد و دیدم که اکثریت سینما و دوستانم علیه من بلند شدند و معترض هستند.
کلاهداری درباره نسبت خویشاوندی خود با علیرضا سجادپور گفت: من با سجادپور به هیچ عنوان نسبت فامیلی ندارم و حدود ۱۵ سال بود که او را ندیده بودم. برای ساختن «شکلات داغ» به عنوان فیلم اولی بدنبال یک تهیه کننده کار کرده می گشتم که دستیارم سجادپور را به یادم آورد و فقط او در مقام تهیه کننده در این کار حضور داشت. در حالی که سرمایه این فیلم را بخش خصوصی و یکی از دوستان تامین کرد و سه ماه بعد از این ماجرا سجادپور مدیر اداره نظارت و ارزشیابی شد و پس از آن به این شایعات دامن زده شد ، در صورتی که من پروانه ساخت فیلم «شکلات داغ» را زمان اربابی گرفته بودم.
 
این بازیگر و کارگردان سینما در ادامه گفت: هیچوقت خودم را به اندازه ای بزرگ ندیدم که در مقابل خانه سینما بایستم و به عنوان یک کارگردان جوان دوست دارم که در این صنف خانه سینما عضو شوم و فعالیت هایم را دنبال کنم و امیدوارم که من را غریبه فرض نکنند. من سیاسی نیستم و سنگ اندازی ها در سر راه فیلمسازی من در همان دوره آغاز شد و به نظرم بخشی از این اتفاقات هم اشتباه خودم بود که ناخواسته وارد یک جریان سیاسی شدم.
وی ادامه داد: من سر ساخت «شکلات داغ» به عنوان فیلم اولی یک ریال هم کمک دریافت نکردم ، در صورتی که به فیلم اولی ها ۲۰۰ میلیون تومان کمک می کردند ، بعد از آن هم که ساخت «پایان نامه» پیش آمد و شمقدری در یکی از مصاحبه ها گفته بود قصد داریم سینمای سیاسی را احیا کنیم. برادرم گفت من یک فیلمنامه سیاسی دارم و من دیدم بد نیست ، اما در میانه های راه در برخی از جاها نظرات سیاسی خودشان را تحمیل کردند و پس از آن هم که برای «شاباش» به هیچ وجه پروانه ساخت نمی دادند و می گفتند میدان را خالی کردی و تا توانستند با صدور مجوز برای فیلمهای من مخالفت کردند.
 
کلاهداری درباره فعالیت های اخیر خود گفت: دو فیلمنامه دارم که یکی از آنها را خودم نوشتم و یکی هم متعلق به فیلمنامه نویس دیگری است که برای تولید به دنبال سرمایه هستم و به احتمال فراوان هفته آینده برای دریافت پروانه ساخت هم اقدام خواهیم کرد و در حال حاضر هم فیلم «شاباش» را آماده اکران دارم
 
 
 
 
 
گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: sima.jamejamonline.ir
مطالب پیشنهادی:
 
مهناز افشار در پشت صحنه فیلم"مرگ ماهی"+تصویر
 
ترویج پوشش نامعمول 2 زن در تلویزیون+تصویر
 
یادبود شاعر آیینه ها
 
در سینما هم تبعیض علیه زنان
تصاویر پشت صحنه فیلم"خواب زده ها"