«خواب زده‌ها»خوراک سطحی در قالب رپرتاژآگهی!
فیلمی گیشه ای محور، مملو از نماهای اغوا کننده و جیغ و مجموعه ای از شوخی های جنسی، آرایش های غلیظ، روابط سطحی و بی پایه ، نورهای تند و زاویه دار است که می خواهند با روابط و چهره پردازی های اغراق شده رپرتاژ آگهی خود را به مخاطبی که در جستجوی این خوراک های سطحی است عرضه کند .
سطحی نوشتن فیلمنامه و اکتفا به چند رابطه مثلا کمیک  تا جایی پیش می رود که جیرانی که  نسبت به فیلمنامه نویسی آگاه و کاربلد است  باز می ماند. این آشفتگی به سرهم کردن روابط و خواب کذایی به مونولوگ هایی می انجامد که کار را در ابتدا از شخصیت پردازی و برقراری درام رها  کند و در پایان هم قصه سرایی را جمع و جور و نتیجه محور نشان دهد.

 کاراکترهای صابر ابر وشقایق فراهانی بی هویت و شلخته اند و حذف ملیکا شریفی نیا هیچ تاثیری بر روند فیلم ندارد. اینها وقتی تعجب آور می شود که کارگردانی که تکنوکرات و فن سالار است  و آشنایی مسلط واربه قصه نویسی  و پیرنگ سازی دارد بی اثر در فیلم معرفی می شود.

 وقتی که درام بر روایتی تک خطی که کاراکتر رل اولش و تمامی اطرافیانش خوابی مشابه می بینند که در آن مادرش به آنان می گوید  که اگر طی زمان اندکی رضایت دختری که روزی در خانه آنها بوده  را به دست نیاورد، خواهد مُرد؛  سوار  می‌شود و بعد بدون هیچ قصه پردازی و تعلیق و خرده روایت فقط به این سو جهت می گیرد که برای کسب رضایت دختر دست به کار شود، این بی تمهیدی و ابتر بودن قصه فیلمنامه را بی تحرک  و کارگردان  را فقط آشنا به قوانین تکنیکی  نمایان می کند.

اینکه مردی  مثلا به دلیل اقتضائات فیلم در قالب یک زن در قصه جای می گیرد را می توان پذیرفت اما وقتی اکبرعبدی بارها در کالبد یک زن در اثری جای می گیرد و تنها به تسخیر گیشه و نمایشی نامتعارف اندیشیده می شود بنا نیست که این روند دائما تکرار شود و در فیلم "خواب زده ها" جز نمایش موهای یک پیرزن بزک کرده  با ارایش غلیظ که تاثیری بر روند قصه ندارد آیا نمی شد بازیگر زنی ایفاگر این کاراکتر باشد .این استدلال تا جایی پیش می روند که می توان نتیجه گرفت جیرانی تنها به فروش فیلم با توسل به هر عاملی که بر جلب مخاطب مثمر ثمر است می اندیشد.

جیرانی با فیلم هایی چون : قرمز، آب و آتش و من مادر هستم خود  را به عنوان فیلمسازی جامعه شناس معرفی کرد که معضلات سیاه جامعه را با فن و درام به مخاطب معرفی کرد . اما این فیلم ،اثر بی دغدغه ای است حتی نمایش اکبر عبدی در دو کاراکتر پیرزن هم دیگر برای مخاطب بی جاذبه است.

 «خواب زده ها» فیلم آشفته ای و عجولی است،  که حتی پیرنگ داستان با مشکل روبروست و فیلمساز هم به جلب گیشه معترف است اما مگر نمی شود با روایت چفت و بست دار وکلیشه زدا فیلم مردمی ساخت؟
 
 
گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:cinemapress.ir

مطالب پیشنهادی: 
 ساره بیات درفیلم کارگردان اسپانیایی+پوستر فیلم
توضیحات بازیگر زن درباره گریمش در هیبت پیرمرد!
فرزاد حسنی به عیادت او رفت
تصاویری از فیلم پر سر و صدای این روزها"دخترگمشده"
پروانگی در پیلۀ زنانگی