موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره): از چهره‌های مشهور نظیر لیلا حاتمی, هدیه تهرانی و شریفی‌نیا استفاده
بهروز افخمی درباره انتخاب برخی چهره‌ها برای بازی در فیلم "فرزند صبح" گفت: می‌خواستم از بازیگران بومی استفاده کنم اما از موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) تماس گرفتند و گفتند از چهره‌های مشهور نظیر هدیه تهرانی و شریفی‌نیا استفاده کنید!
ماهنامه‌ی نقد سینما متعلق به حوزه‌ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی که سابقه‌ی انتشار آن نخستین بار به سال ۱۳۷۳ برمی‌گردد و تاکنون تحت نظر افرادی چون «مسعود فراستی»، «ناصر هاشم‌زاده» و «عزیزالله حاجی مشهدی» منتشر شده است، پس از پنج سال توقف انتشار، با مسئولیت «محمدرضا رضاپور» به عنوان دبیر تحریریه روی دکه‌ها رفته است.

نخستین شماره‌ی دور جدید «نقد سینما»، شامل گفتگوی مفصلی با «بهروز افخمی» پیرامون کارنامه‌ی کاری‌اش، حضور در مجلس ششم، همه‌ی حواشی فیلم «فرزند صبح»، چرایی ساخت «شوکران»، سفر به کانادا و فیلم آخرش «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» و ….، گفتگو با «روح‌الله حجازی» پیرامون فیلم «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو»، گفتگو با «حامد محمدی» درباره‌ی تصویر روحانیت در فیلم «فرشته‌ها با هم می‌آیند»، گفتگو با «محمدعلی نجفی» و «مهدی کلهر» اولین مدیران سینمای ایران پیرامون تصمیمات تاریخی و مدیریت دهه ی شصت سینمای ایران، گفتگوی داغ و چالشی با «احمد میرعلایی» پیرامون عملکردش در بنیاد سینمایی فارابی و … است.

بهروز افخمی، در گفتگویی درباره فیلم "فرزند صبح" و انتخاب بازیگران مشهور گفته است: من اتفاقا می خواستم برای واقعی و قابل باور کردن فضا، از بازیگران تئاترهای لرستان و خمین استفاده کنم و هدفم این بود که بازیگرها چهره نباشند و عده ای را هم انتخاب کردم اما بعد از خود موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) گفتند چرا از بازیگران مشهور استفاده نمی کنید؟ ما می خواهیم در پوستر فیلمی که درباره امام(ره) ساخته می شود بازیگران مشهور حضور داشته باشند و مشخصا "لیلا حاتمی" را پیشنهاد و اصرار کردند. من گفتم لیلا حاتمی همین یک سال پیش در فیلم "آب و آتش" نقش یک روسپی را بازی کرده است، گفتند عیب ندارد ما مسئولیتش را بر عهده می گیریم! {می خندد}


افخمی از پاسخ به اینکه "موسسه یعنی دقیقا چه کسی؟"، ضمن امتناع از پاسخ گفته است: واقعا علاقه نداشتم با لیلا حاتمی کار کنم. با اصرار دوستان تماس گرفتم و جالب بود که بلافاصله لیلا حاتمی به شدت تهدید شد. از آمریکا به او تلفن می شد که بازی نکن. آمد و به من گفت می دانم دیگر با من کار نمی کنی، اما تو را به خدا بعدا با من کار کن. بنده خدا در اثر این جریان چوب دو سر طلا شد. در آن شرایط بود که هدیه تهرانی آمد و خیلی هم معرفت به خرج داد و خیلی های دیگری که قرار بود اسم و رسمی داشته باشند، آمدند و واقعا خطر کردند، یعنی فشار خیلی زیادی را تحمل می کردند و تهدید می شدند که جمهوری اسلامی دیگر به آخرش رسیده و تمام شده است و شما احمق ها دارید می روید فیلم امام را بازی می کنید و نمی دانید بعدها چه بلایی سرتان می آورند! این تهدیدها از آن طرف هم شروع شد. حزب اللهی های عزیزمان هم بعد از آنها شروع کردند به ایراد گرفتن و حمله به کسانی که از طرف ایرانی خارج از کشور تهدید و از داخل تهدید به بایکوت می شدند.

وی استفاده از محمدرضا شریفی نیا را هم پیشنهاد موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) دانست.
پرونده‌ی ویژه‌ی مجله نیز با عنوان «مدیریت فرح‌نگی» به مدیریت سینمای ایران در دهه‌ی شصت و تأثیر آن بر شکل‌گیری سینمای پس از انقلاب با نگاه به دو جریان فیلمفارسی و فیلم شبه‌روشنفکری و تاثیر نگاه فاسد «فرح دیبا» بر آن می‌پردازد.

پرونده‌ی ویژه‌ی فیلم «نوح» به کارگردانی «دارن آرنوفسکی» و بررسی تصویر پیامبران در هالیوود، بررسی فیلم‌های روی پرده‌ی سینمای ایران و جهان، گفتگو با «مرتضی پایه‌شناس» کارگردان مستند تحسین‌شده‌ی «به خاطر دخترم سمیه» و گفتگو با «محمدمهدی پوروزیری» کارگردان فیلم داستانی نیمه‌بلند «رو به قبله»، پرونده‌ی مستند کاندیدای اسکار شده‌ی «پنج دوربین شکسته» به همراه گفتگو با کارگردان آن و ده‌ها یادداشت و گزارش خواندنی دیگر از جمله دیگر مطالب شماره‌ی نخست نقد سینما هستند.

لازم به ذکر است که شماره نخست دور جدید ماهنامه‌ی نقد سینما در ۱۹۶ صفحه به قیمت ۶۰۰۰ هزار تومان از امروز روی دکه‌های مطبوعاتی رفته است.


گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:afkarnews.ir


مطالب پیشنهادی:
ظاهر و زیبایی زن فساد آور است؟
گریم بهنام تشکر و شبنم مقدمی در نقش پدر و دختر در سریال "ابله" + تصویر
"شمر" روی پل های عابر در تهران + تصاویر
ورود ایران به فهرست بین المللی 1001 کتابخانه ای که قبل از مرگ باید دید + تصاویر
آثاری از پابلو پیکاسو که تا به حال ندیده اید + تصاویر