حراج پیانوی نارنجی و دیگر یادگاری های فیلم کازابلانکا در حراجی نیویورک
یک پیانوی رنگی که در فیلم کلاسیک ˝کازابلانکا˝ زینت‌بخش کافه ریک بود در نیویورک به قیمت 3.4 میلیون دلار به فروش رسید.
پیانوی نارنجی‌رنگی که سام، پیانیست سیاه‌پوست (با بازی دولی ویلسن) با آن قطعه معروف "همچنان که زمان می‌گذرد" را به درخواست السا (اینگرید برگمن) عشق قدیمی ریک (همفری بوگارت) خواند و نواخت، یکی از 200 یادگاری عصر طلایی هالیوود بود که دوشنبه در حراجی بونامز در نیویورک به فروش رسید.

این پیانو حضوری بارز در درام رمانتیک "کازابلانکا" (1942) به کارگردانی مایکل کورتیز دارد. شخصیت ریک در فیلم از این پیانو برای مخفی کردن برگه‌های عبور استفاده می‌کند که در نهایت زمینه‌ساز خروج السا از کازابلانکا و سفر او به ایالات متحده می‌شود.

در حراجی بونامز همچنین لباس‌هایی که گریس کلی، مریلین مونرو، جودی گارلند ریتا هیورث و باربارا استرایسند در فیلم‌ها به تن داشتند ، همین‌طور یکی از کت‌هایی که کلارک گیبل در فیلم "بربادرفته" پوشیده بود، به حراج گذاشته شد.

حراج پیانوی فیلم "کازابلانکا" با قیمت 1.6 میلیون دلار شروع شد و تنها در سه دقیقه با قیمت نهایی 3.4 میلیون دلار که شامل مالیات هم هست، به فروش رسید.

این پیانو برای فیلم به شکلی طراحی شد که شخصیت بوگارت بتواند به سرعت برگه‌های عبور را جلوی چشم مشتریان کافه ریک مخفی کند. فیلمنامه‌نویسان تصمیم گرفتند برگه‌های روی سطح پیانو قرار بگیرد، اما در نهایت برای اینکه دوربین بتواند صحنه مخفی کردن را ثبت کند به این نتیجه رسیدند در پیانو را تغییر بدهند. به گفته مسئولان بونامز، تنها کاری که می‌شد کرد این بود که در پیانو از پشت باز شود. در غیر این صورت ریک ناچار بود از پشت سام این کار را انجام بدهد که حرکت زیرکانه‌ای نبود.

پیانوی فیلم "کازابلانکا" که احتمالا سال 1927 ساخته شد تنها 58 کلید دارد که 30 کلید کمتر از یک پیانوی عادی است. این پیانو از دهه 1980 متعلق به یک دندان‌پزشک در لس آنجلس بود.

بونامز گفت طراحی‌های مراکشی این پیانو حدود سه دهه پیش تحت نظارت شرکت برادران وارنر، ترمیم شد.

پیانوی "کازابلانکا" همراه با یک عکس امضاء‌شده از دولی ویلسن و یک نسخه از فیلم، همین طور یک آدامس که زیر صفحه کلید چسبیده بود، به حراج گذاشته شد. خطی از یک اثر انگشت روی آدامس دیده می‌شود، اما صاحب آن مشخص نیست.

فیلم "کازابلانکا" برنده سه جایزه اسکار در رشته‌های بهترین فیلم، کارگردان و فیلمنامه شد. این فیلم پس از "همشهری کین» و بالاتر از "پدرخوانده"، دومین فیلم برتر تاریخ سینما از نگاه موسسه فیلم آمریکاست.

دیگر یادگاری‌های "کازابلانکا" نیز در حراجی بونامز به قیمت خوب فروخته شدند. یک نسخه از فیلمنامه با نام "همه به کافه ریک می‌آیند" 106.2 هزار دلار فروخته شد. این در حالی است که تخمین زده شده بود بین 40 تا 60 هزار دلار به فروش برسد.

درهای ورودی کافه ریک نیز به قیمت 115 هزار دلار فروخته شدند. قیمت پیش‌بینی شده بین 75 تا 100 هزار دلار بود. خود برگه‌های عبور به قیمت 118.7 هزار دلار به فروش رسیدند و یکی از صندلی‌های کافه ریک نیز پنج هزار دلار فروخته شد.

همچنین در حراجی بونامز چند لباس که در دیگر فیلم‌ها استفاده شده بودند به قیمت خوب به فروش رسیدند. لباسی که گارلند در فیلم " Easter Parade" پوشیده بود 11.8 هزار دلار فروخته شد. لباس دیگری از بارابارا استرایسند در فیلم «آنطور که بودیم" به قیمت 8.7 هزار دلار به فروش رسید.

در مقابل، لباسی که گریس کلی در فیلم "موگامبو" به تن داشت و پیش‌بینی شده بود بین 15 تا 20 هزار دلار فروخته شود، خریدار پیدا نکرد.

خبرگزاری فرانسه / 24 نوامبر


گردآوری:"روه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:honaronline.ir/علی افتخاری


مطالب پیشنهادی:
گفت‌وگوی منتشر نشده با مرتضی پاشایی در بیمارستان
شکایت رسمی بهاره رهنما و همسرش از فرد هتاک به خانواده شان
چرا این پوستر در سینمای ایران معروف شد؟
اگر در آیین تشییع زنده‌یاد پاشایی ورودی حیاط تالار وحدت باز می‌شد...
چرا هدیه تهرانی،سرنوشتش مثل آنجلینا جولی نشد؟