فیلم مستند آخرین پژواک کوهستان به بررسی زندگی و آثار استاد محمد حسین کیانی،  یکی از بزرگترین خوانن
شهرت کیانی مورد توجه بیشتر اساتید و پژوهشگران صاحب نام موسیقی کشور همچون محمد رضا درویشی و محمد رضا شجریان و دیگر اساتید مطرح موسیقی ایران بود.
فیلم مستند "آخرین پژواک کوهستان" به بررسی زندگی و آثار استاد محمد حسین کیانی،  یکی از بزرگترین خوانندگان معاصر موسیقی نواحی و مقامی ایران می پردازد
.

استاد محمدحسین کیانی
استاد محمد حسین کیانی خواننده بزرگ موسیقی فولکلور و مقامی کشور طبق شناسنامه درسال 1290 هجری شمسی در طایفه عمله ایل قشقایی در فارس به دنیا آمد ، وی در کودکی با توجه به صدای خوشی که  داشت، آواز خوانی را با بهره جویی از محضر اساتید بزرگ موسیقی قشقایی شروع کرد. سپس او  کار خود را با  یکی دیگر از اساتید به نام موسیقی مقامی قشقایی داوود نکیسا  که نوازنده ای چیره دست در نواختن سازهای تار و کمانچه بود ادامه داد و از شاگردی او نیز سود جست، که حاصل این همکاری-ها، آثار درخشان و با ارزشی در زمینه  موسیقی مقامی  ایران بوده  که متاسفانه  به علت نبودن امکانات  ضبط حرفه ای صدا و نگهداری در آن  زمان، اثری از آن دوران برای امروز باقی نمانده است.


استاد محمدحسین کیانی
محمد حسین کیانی تا اوایل دهه ی 1330 شمسی در ایل و به صورت عشایری و ایلی زندگی می کرده است و از حدود سال 1332 به زندگی یکجا نشینی در روستای جایدشت فیروز آباد روی می آورد.  
کیانی در اوایل دهه ی 1340 به همراه استاد هادی نکیسا در راديو شيراز به اجرای قطعاتی از موسیقی قشقایی می پردازد که همین امر باعث شهرت بیشتر برای او می گردد و رادیو شیراز اولین رسانه رسمی محسوب می شود که  صدای کیانی از آن پخش شده  و همین مسئله موجب می گردد که  کیانی در بین غیر ترک زبان ها هم شناخته شده و دارای جایگاه هنری و اجتماعی وسیع تری شود. به طوری که آثار ارائه شده در رادیو شیراز و چندین اثر دیگر از وی در ابتدا به صورت  صفحات گرامافون و سپس در قالب نوارهای  کاست انتشار پیدا کرده و در دسترس عموم قرار می گیرد.

استاد محمدرضا درویشی
بعد از انقلاب اسلامی در ایران محمد حسین کیانی به دلایلی به مدت 15 سال یعنی از سال 1357 تا سال 1372 آواز خوانی را کناری می نهد  و سکوت  می کند و از حضور در محفل و جمع ها برای آواز خواندن و موسیقی دوری می کند. اما سرانجام سکوت خود را در سال 1372 شکسته و در اولین کنسرت درشیراز شرکت می کند. از آن پس او در بسیاری از شهرهای ایران به صورت  کنسرت های موسیقی برنامه هایی را اجرا نمود  که مورد استقبال علاقه مندان قرار گرفت و شهرت کیانی را افزون تر از پیش کرد و مورد توجه بیشتر اساتید و پژوهشگران صاحب نام موسیقی کشور همچون محمد رضا درویشی و محمد رضا شجریان و دیگر اساتید مطرح موسیقی ایران قرار گرفت.

ایل قشقایی
کیانی در سال 1378 با همکاری برزو طیبی  دو آلبوم موسیقی  با عنوان ایلیاد 1 و ایلیاد 2 ضبط  و منتشر می نمایند. پس از آن در سال 1383 محمد حسین کیانی به دعوت محمد رضا درویشی در جشنواره موسیقی نواحی محلی ایران در کرمان شرکت کرده و در آنجا نیز با اجرای زیبایی خوش می درخشد و قدرت و تکنیک خود در آواز مقامی کشور را ثابت می نماید که همین امر باعث می شود که وی به عنوان چهره برتر جشنواره و یکی از 36 استاد برجسته موسیقی مقامی ایران معرفی می گردد.  
محمد حسین کیانی سر انجام در روز 28  فروردین  1388 در سن  حدود صد سالگی در همان خانه کوچک و ساده ای که خود سال 1332 در روستای جایدشت فیروز آباد ساخته بود چشم از جهان فرو بست.

وحید پناهی، کارگردان فیلم "آخرین پژواک کوهستان"

عوامل فیلم :
کارگردان : وحید پناهی -  متولد 1365  - تحصیلات : کارشناسی رشته کارگردانی
تدوین : علی محمد قاسمی    
تصویربردار: علی سینا آزری
صدا بردار : علی میر مطهری ، سینا خیاطان
عکاس : پژمان شاه علی  
صدا گذار : آرش قاسمی
تصحیح رنگ و نور : سامان مجد وفایی  
طراح گرافیک : مهرزاد دیرین
عکاس : پژمان شاه علی  
تهیه کننده: بهمن منفرد

این فیلم با حضور اساتید برجسته موسیقی ایران و موسیقی مقامی قشقایی چون :
استاد محمد رضا درویشی
استاد شهرام ناظری
استاد کیوان ساکت
دکتر پیروز ارجمند (ریاست دفتر شعر و موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد)
استاد فرود گرگین پور
استاد فرهاد گرگین پور
پروین بهمنی
علیرضا شهبازی
محمود اسکندری
افسانه جهانگیری
دامون شش بلوکی
و دیگر هنرمندان موسیقی نواحی قشقایی تهیه و تولید شده است. همچنین در روند و مسیر تولید این اثر هنرمندان برجسته دیگری چون مرحوم استاد محمد رضا لطفی، استاد کیهان کلهر و استاد مجید درخشانی و ... نیز در مراحل مختلف همکاری نموده و یاری گر ما بوده اند.
مراحل تولید این اثر چندین سال به طول انجامیده و تصویربرداری آن در استان های فارس ، اصفهان و تهران صورت گرفته است.

مدت زمان این فیلم 60 دقیقه می باشد.


گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ


مطالب پیشنهادی:
مهربانی آنجلینا جولی برای طرفداری که از شوق دیدنش گریه می کند
وضیعیت مساعد رضا داوودنژاد بعد از یک عمل دیگر
مهناز افشار:من تخصص نداریم ولی نگرانم!!
برای اولین بار محمدرضا گلزار جلوی دوربین بهمن فرمان آرا بازی می کند!
اعتیاد خسرو شکیبایی و حواشی زندگی خصوصی مسعود کیمیایی در "از شما چه پنهان