آقای کاف در این دو فیلم کیست؟
"آقای کاف" در این دو فیلم کیست؟/ دو فیلمسازی که محصول قبلی‌شان با انتقادهای موسوم ارزشی مواجه شده بود، از نام یک شخصیت در آثارشان استفاده کرده‌اند/ فرح‌بخش و سهیلی پاسخ می‌دهند، و دو بازیگر این نقش
سعید سهیلی و محمدحسین فرحبخش هرچقدر هم که متفاوت باشند در یک نقطه مشترکند و آن هم اینکه فیلمهای قبلی این دو کارگردان یعنی «گشت ارشاد» و «زندگی خصوصی» بواسطه درگیری مربوط به لیست فیلمهای توقیفی حوزه هنری نتوانستند اکران خود را کامل کنند.

در جریان ماجراهای مرتبط با توقیف این دو فیلم بودند یک سری کارشناس که با انتقاد از محتوای این دو فیلم زبان به گلایه از آنها گشودند و البته شرایطی را فراهم کردند که اسرار سیاسی پشت پرده درگیریهای حوزه هنری-سازمان سینمایی بر سر این ماجرا مکتوم بماند. یکی از این کارشناسان شخصی بود با نام "آقای کاف" که انتقادات تندی را علیه "زندگی خصوصی" و "گشت ارشاد" روا داشت.

آقایی که هم در "کلاشینکف" است و هم در "مستانه"
حالا در فیلمهای تازه کارگردانان دو فیلم مذکور کاراکتری با نام "آقای کاف" وجود دارد؛ در "کلاشینکف" این کاراکتر با بازی علی استادی شخصیتی است متظاهر، نان به نرخ روزخور و البته به شدت مادیگرا که به راحتی زیر قول خود می زند و به عهد و پیمانی که با پدر کاراکتر اصلی داشته پشت پا می زند.

در "مستانه" نیز "آقای کاف" با بازی فرهاد اصلانی وکیلی است ظاهرالصلاح و در سطح، متشرع که سعی میکند با ظاهرسازی شرایط تبرئه جوانی را که به یک ستاره سینما تجاوز کرده فراهم آورد.

سهیلی: فیلمنامه "کلاشینکف" را قبل از غائله "گشت ارشاد" نوشتم
برای پی بردن به این حقیقت که آیا میان این کاراکترها و آن کارشناس، ارتباط کنایی وجود داشته بد ندیدیم ابتدا به سراغ کارگردانان دو فیلم برویم. سعید سهیلی کارگردان "کلاشینکف" وقتی از اشتراک کاراکتری فیلم خود با "مستانه" میشنود به میزان می گوید: راستش را بخواهید من "مستانه" را ندیده ام که بخواهم درباره آن قضاوت کنم اما درباره "کلاشینکف" باید بگویم من قبل از شکل گیری غائله "گشت ارشاد" سرگرم نوشتن فیلمنامه "کلاشینکف" شده بودم و در همان زمان نیز کاراکتر موردنظر را خلق کردم.

وی ادامه می دهد: کاراکتر فیلم من با شخصیت موردنظر فقط اشتراک اسمی دارد وگرنه هیچ ربطی میان آنها وجود نداشته است. اگر خود کارشناس یا کس دیگر چنین برداشتی کرده، برداشت شخصی اوست و من نباید به آن جواب دهم. اصلا او که علیه "گشت ارشاد" آن نقدها را کرد چندان برایم مهم نیست که اسمش را بر روی کاراکتر فیلمم بگذارم.

سهیلی درباره مصاحبه ای که بعد از ماجرای "گشت ارشاد" پیش آمده و در آن از جبران سیلی هایی که خورده بود سخن گفته بود اظهار می دارد: سعی میکنم جواب آدمها را رودررو بدهم؛ در همان زمان هم در گفتگو و مناظره های فراوانی شرکت کردم و درباره فیلمم توضیح داد. درباره "کلاشینکف" هم خیلی ها گفتند فلان کاراکتر به فلان شخص اشاره دارد در صورتی که ایشان اصلا برایم مهم نیست.

فرحبخش: نام تمامی اسامی و مکانها کاملا تصادفی است
محمدحسین فرحبخش کارگردان "مستانه" نیز با بیان اینکه تشابه اسمی کاراکتری از فیلمش با شخص موردنظر اتفاقی بوده است به میزان می گوید: نگاهم به شخص خاصی نبود. در ابتدای فیلم هم به صراحت ذکر کرده ام که تمامی اسامی و مکانها کاملا تصادفی است.

وی ادامه می دهد: اینکه نام فلان کاراکتر "آقای کاف" است هم اتفاقی است. مگر در این کشور فقط یک نفر است که نامش همنام آن بنده خداست. ما ده هزارنفر با اسم زبردست داریم. صدها نفر هستند که نام خانوادگی آنها روحانی است؛ آیا همه آنها را باید با رییس جمهور مقایسه کرد؟ طبیعی است که نه. یا ممکن است کلی آدم در این مملکت باشند که فامیل شان فرحبخش باشد آیا همه آنها خویشاوندان من اند؟ در کشور کلی نام خانوادگی مجیدی، محمدی یا جنتی داریم. اینکه نمیشود هر کدام از این نامها را شنیدیم دنبال کنایه به فلان شخص باشیم.

فرحبخش درباره اینکه آیا هیچ گاه به فکر تسویه حساب با آنها که ماجرایی عجیب و غریب پیرامون "زندگی خصوصی" رقم زدند نبوده اظهار می کند: همان زمان اکران فیلم به اندازه کافی درباره آنها که این ماجرا را رقم زدند تا بهره برداریهای سیاسی خودشان را کنند حرف زدند. درباره آقای ایکس یا ایگرگ هم حرفی ندارم چون بهتر است زمان درباره آنها قضاوت کند و فقط می گویم اسامی کاراکترهای "مستانه" تصادفی بوده است.

استادی: این هم یک کاراکتر بود مثل بقیه کاراکترها
بازیگر نقش "آقای کاف" در "کلاشینکف" علی استادی است؛ چهره ای که بیشتر در قالب نقشهای مکمل دیده ایمش و البته که اغلب این نقشها را با رگه هایی از طنز ایفا می کند. استادی در گفتگو با میزان درباره اینکه آیا کاراکترش در فیلم اشاره به شخصیت حقیقی خاصی بوده بیان می دارد: من در قضیه گلایه های کارگردان فیلم از شخص موردنظر نبودم و این کاراکتر را به چشم یک کاراکتر نگریستم و برای بازی در آن نیز فقط به فیلمنامه تکیه کردم.

استادی ادامه می دهد: تنها چیزی که درباره این کاراکتر از سعید سهیلی شنیدم قرابتی است که سالها پیش با پدر کاراکتر اصلی داشته. کاراکتر خیلی هم کوتاه بود و زودتر از حد تصور ضبط سکانسهایش به اتمام رسید.

این بازیگر خاطرنشان می سازد: همین قدر بگویم که برای شخص خودم این هم یک کاراکتر بود مثل بقیه کاراکترها و اصلا به دنبال طعنه یا اشاره به شخص خاص نبودم.

فرهاد اصلانی: اصلا به مابه ازای حقیقی کاراکتر فکر نکردم
فرهاد اصلانی بازیگر توانای ایرانی که یکی از بازیگران تاثیرگذار "مستانه" است وقتی از پرسش ما درباره شباهتهای کاراکترش در فیلم و شخصیت موردنظر آگاهی می یابد ابتدا خنده ای کرده و سپس می گوید: نه، برای این نقش هیچ مابه ازای بیرونی وجود نداشت و همه چیز منطبق با فیلمنامه پیش رفت. من هم سعی کردم کاراکتر را از روی فیلمنامه بشناسم و بعد آن را خلق کنم.

اصلانی درباره اینکه آیا به هنگام خواندن فیلمنامه متوجه تشابه نامگذاری کاراکترش با شخصیتی خاص نشده بود بیان می دارد: اصلا به چنین چیزی فکر نکردم بلکه بیشتر به دنبال جزییات شخصیتی این آدم و خاستگاهش می گشتم.

این بازیگر درباره شباهتهای ظاهری که شخصیتش با مابه ازای مشابهش دارد نیز به میزان می گوید: این طور نیست که این وکیل فقط به فلان شخص شبیه باشد. اتفاقا مانند این وکیل نمونه های بیرونی فروانی هستند که طبیعی است بازیگر وقتی میخواهد به نقش برسد به این نمونه ها هم مراجعه می کند.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.comlculture
منبع:caffecinema.com

مطالب پیشنهادی:
برای بی فایده نمردن!
تشییع پیکر مرتضی احمدی از مقابل تالار وحدت
هنرمندی که در تنهایی با سرطان مبارزه می‌کند
مرضیه برومند: مرتضی احمدی مثل نان سنگک بود
سریال محبوب سحردولت شاهی و رامبد جوان و...