بسیاری از چهره های محبوب هنر را در سال 2014 از دست دادیم.
سال 2014 سالی بود که بسیاری از هنرمندان مجبوب جامعه هنری از میان ما رفتند. آنهایی که چه با بازیهایشان خندیدیم و چه گریه کردیم. بازیگرانی که لحظات شیرینی را برایمان بوجود آوردند. در زیر می توانید مشهورترین چهره های دنیای هنر را که امسال درگذشتند را مشاهده کنید:
 
مایک نیکولز
 
 
او کارگردانی بود که بعد از فیلم های «دختر شاغل» و «قفس پرنده» و «فارق التحصیل» شهرت جهانی پیدا کرد. اما این کارگردان متولد برلین، در سال 1939 در سن 8 سالگی با خانواده اش از دست نازی ها فرار کرده و به نیویورک مهاجرت می کند. او علاوه بر فیلم، در برادوی نیز حضور داشت و برای برنامه هایی چون «فرشتگان در آمریکا» و «مرگ فروشنده» موفق به دریافت 9 جایزه امی شد.
در کنار تئاتر این کارگردان در مقام کارگردانی برنده جایزه اسکار، امی، و گِرَمی نیز شده بود. مایک نیکولز در 20 نوامبر از دنیا رفت.
 
اسکار دِلا رنتا
او بی شک یکی از افسانه های صنعت مد به شمار می آمد. افرادی چون هیلاری کلینتون، سارا جسیکا پارکر و آمال کلونی  از طرفداران پراپاقرص این طراح بزرگ بودند. او در سن 18 سالگی جمهوری دومنیکان را به مقصد اسپانیا ترک کرد تا بتواند نقاشی بخواند اما خیلی زود به سمت مد و طراحی لباس کشیده شد تا آنجایی که برای سفیر آمریکا و دختر سفیر اسپانیا لباس طراحی می کرد. دلارنتا کمک شایانی به استایل و مد آمریکا در چهار دهه اخیر کرد. او در 20 اکتبر در سن 82 سالگی از دنیا رفت.
 
جوآن ریورز
این اسطوره کمدی و کارشناس مد همچنان تا دهه 80 زندگی اش فعال و سرزنده بود.  برای همین اعلام مرگ وی شُکی برای جامعه بود. او پنجاه سال از زندگی اش را کار کرد و در زمینه های مختلفی مشغول بود. از اجرای برنامه تا کارگردانی و نویسندگی برنامه زنده تلویزیونی اش، نوشتن کتاب و طراحی جواهرات و حضور در برنامه «پلیس مد». بزرگترین آرزوی جوآن ریورز خنداندن مردم بود و در 4 سپتامبر بعد از یک جراحی ناموفق در 81 سالگی درگذشت.
 
لارن باکال
با انتشار عکسش در سن 19 سالگی بروی مجله هارپر بازار شغل افسانه ای او در هالیوود آغاز شد. او در سال 1944 برای اولین بار جلوی دوربین فیلم «داشتن یا نداشتن» در مقابل همفوری بوگارت ظاهر شد و این آشنایی به ازدواج آنها منجر شد. ازدواجی که 12 سال طول کشید و سرانجام در سال 1957 با مرگ بوگارت پایان یافت. او برای اجراهایش در تئاتر توانست جوایز تونی را دریافت کند. اجراهایی چون موزیکال «هلهله»(1979) و «زن سال»(1981). در سال 2010 آکادمی اسکار از وی تقدیر کرد و جایزه یک عمر دستاورد هنری را به او اهدا کرد.  لارن باکال در 12 آگوست در سن 89 سالگی از دنیا رفت.
 
رابین ویلیامز
 
دنیا با خبر مرگ رابرت ویلیامز در 11 آگوست در سن 63 سالگی در شُک فرو رفت. ویلیامز از افسردگی شدیدی رنج می برد و به مریضی پارکینسون دچار شده بود. این بازیگر بیشتر برای کارهای کمدی و طنزش به شهرت رسید. بازی در فیلم هایی چون «خانم دوبتفایر» و در فیلم دراماتیک «ویل هانتینگ خوب» (که برای این فیلم جایزه اسکار را دریافت کرد) شهرت عظیمی برای او به دست آورد. او کارش را از تلویزیون شروع کرد و از معروف ترین سریال هایش می توان به «مورک و میندی» و «دوانه ها» اشاره کرد. 
 
جیمز گارنر
گارنر با بیش از 50 سال در حرفه بازیگری یکی از محبوب ترین بازیگران مرد هالیوود به شمار می آمد. بیشتر برای سریال هایی چون «فایل های راک فورد» و «تک رو» معروف شد و در سینما هم برای فیلم هایی چون «ویکتور ویکتوریا» و «فرار بزرگ».
گارنر که در 19 جولای در سن 89 سالگی و در شهر لس آنجلس درگذشت، حرفه خود را در سال 1954 وقتی دوست بچگی اش که تهیه کننده بود او را برای تئاتر «شورش دادگاه نظامی کین» در نظر گرفت، آغاز شد. هنری فوندا ستاره آن برنامه، بعد از آن معلم او شد. گارنر برای «فایل های راک فورد» برنده امی شد و برای بازی در فیلم «رمانس مورفیي نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد اسکار شد.
 
ایلین استریتچ
بعضی ها شاید او را در سریال  «30 صخره» جایی که او نقش مادر الک بالدوین را ایفا کرد بشناسند اما ایلین استریتچ یک اسطوره تئاتر در نیویورک به شمار می رفت. او در اجراهایی چون «ایستگاه اتوبوس» (1955)، «کمپانی» (1970) خوش درخشید و برای اجرای برنامه «ایلین استریتچ در کتابخانه» برنده جایزه تونی در سال 2001 شد.  او در 17 جولای در سن 89 سالگی درگذشت.
 
الی والاش
او در سال 2010 برنده جایزه اسکار شد. در دهه  50 وارد عرصه بازیگری شد. از مشهورترین فیلم هایش می توان به  «پدرخوانده 3»، «نخاله ها»، و «هفت شگفت انگیز» اشاره کرد. الی والاش در سن 98 سالگی در 24 ژوئن از دنیا رفت.
 
مایا آنجیلو
یاد گرفتم که مردم هیچ وقت چیزی که گفته اید را فراموش نمی کنند، مردم کارهایی که کردید را فراموش می کنند، اما مردم هیچ گاه احساسی که بهشون می دهید را از یاد نمی برند. این جملات این نویسنده، شاعر و فعال اجتماعی بود. او در 28 می در سن 86 سالگی درگذشت. آنجیلو از نویسندگان بنامی بود که کتاب هایش بارها و بارها جوایز معتبری را دریافت کرد.
 
باب هاسکینز
این بازیگر بریتانیایی، آخرین بازی اش را در سال 2012 در فیلم «سفید برفی و شکارچی» ایفا کرد. اما طرفداران اش او را برای فیلم هایی چون «چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت؟»، «جمعه طولانی خوب» و «نیکسون» به خاطر خواهند داشت. هاسکینز در سال 1986 برای بازی در فیلم «مونا لیزا» نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد از آکادمی اسکار شد. نقشی که او در این فیلم بازی کرد برایش جوایز گلدن گلوب و بفتا را نیز به ارمغان آورد.  باب هاسکینز دو 29 آپریل در سن 72 سالگی در حالی که از بیماری پارکینسون رنج می برد، دار فانی را وداع گفت.
 
میکی رونی
 
در موتورهای جستجو به دنبال «بچه ستاره» بگردین و حتما عکسی از میکی رونی را پیدا خواهید کرد. این اسطوره هالیوودی در سن 17 سالگی حرفه بازیگری را در کنار والدین خود آغاز کرد. در سال 1924 نقش بچه سرسخت فیلم «میکی مک گوآیر» را ایفا کرد و در سن 78 سالگی در فیلم های کوتاه نقش آفرینی می کرد. او در سال 1983 برای بازی در فیلم «اسب سیاه» جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کرد. همچنین آکادمی اسکار برای یک عمر دستاورد هنری از وی تقدیر به عمل آورده بود. رونی در 6 آپریل در سن 93 سالگی درگذشت.
 
کیت اُمارا
 
این بازیگر انگلیسی تبار حرفه خود را از صحنه های تئاتر شروع کرد و در تا قبل از عهده داری شبکه بی بی سی در فیلم های بی شماری ایفای نقش کرد. او در برنامه هایی چون «برادرها»، «روش هاوارد» و «دکتر هو» حضور داشت. از معروف ترین برنامه او می توان به بازی در سریال «خاندان پادشاهان» در کنار جوآن کالینر اشاره کرد، او در آن سریال نقش کاساندرا مورل خواهر کالینز را ایفا کرد. وقتی کیت اُمارا در 30 مارچ در سن 74 سالگی درگذشت، جوآن کالینز به یاد او نوشت ما اوقات خیلی خوشی را در سریال «خاندان پادشاهان» با یکدیگر گذراندیم.
 
فیلیپ سیمور هافمن
با اینکه دوره توانبخشی را در سال 2013 کامل گذراند اما این بازیگر 46 ساله در 2 فوریه در خانه اش در نیویورگ بی جان پیدا شد. علت مرگ او  مصرف بیش از حد هروئین گزارش شد. این بازیگر برنده اسکار که سه فرزند نیز داشت، برای بازی در فیلمهایی چون «تردید»، «شبهای بوگی» و «روکش» شناخته شد و آخرین فیلمش نیز مجموعه «بازی های گرسنگی» بود. 


گرد آوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع : cinemanegar.com

مطالب پیشنهادی:
باز هم این بازیگر ممنوع التصویر شد!!
فیلم گلشیفته توقیف شد!!!
خواننده ای که پس از سالها به ایران می آید
گزارش جذاب از کنسرت مازیار فلاحی+اجرای"نگران منی" از پاشایی
شکایت مهناز افشار از آقای کارگردان!