معرفی برترین فیلم‌های وسترن تاریخ سینما
عشق به سرزمین در قالب داستان ‌هایی جذاب و «سرشار از زندگی»، نمایش اسطوره ‌ها و قهرمانان غرب، صحنه ‌های هیجان انگیز و پرتحرك و سرانجام لوكیشن‌های زیبا و نفس‌گیر... 

به خاطر یك دوران باشكوه

ژانر «وسترن» در تاریخ سینما همواره از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. عشق به سرزمین در قالب داستان‌هایی جذاب و «سرشار از زندگی»، نمایش اسطوره‌ها و قهرمانان غرب، صحنه‌های هیجان انگیز و پرتحرك و سرانجام لوكیشن‌های زیبا و نفس‌گیر این جایگاه را برای فیلم وسترن به ارمغان آورده اند. از آغاز پیدایش سینما، فیلم وسترن دارای پایگاهی محكم و پراهمیت بوده است. یكی از مهم‌ترین فیلم‌های اولیه تاریخ سینما وسترن متمایزی است به نام «سرقت بزرگ قطار» كه به سال 1903 ساخته شد.

اسب آهنین. «جان فورد» 1924-

دهه 20 در دوران سینمای صامت، فیلم‌های وسترن از محبوبیت زیادی برخوردار بودند. «جان فورد» یكی از كارگردان‌های بزرگی بود كه در این زمینه فعالیت داشت. «اسب آهنین» از معدود وسترن‌های تاثیرگذار این دهه به شمار می‌آید. داستان اصلی فیلم درباره احداث بزرگ‌ترین خط آهن آمریكاست و در این حال رابطه عاشقانه «دیوی براندون» با دختر یكی از روسای راه آهن در پس زمینه روایت می‌شود. این اولین اثر مهم فورد است.

دلیجان. «جان فورد» 1939-

«دلیجان» یكی از آثار كلیدی ژانر وسترن است. فیلمی كه سینمای وسترن را به پختگی رساند. مهمترین ویژگی «دلیجان» تحلیل شخصیت‌ها و ظرایف روانكاوانه است، نكاتی كه تا پیش از این مغفول مانده بود. فیلم روایتگر مسافرانی است كه با یك «دلیجان» راهی سفر می‌شوند و در طول مسیر با خطراتی از جمله حمله سرخپوست‌ها مواجه می‌شوند.

اهل غرب. «ویلیام وایلر» 1940-

از وسترن‌های جذاب و تماشایی تاریخ سینما و دهه 40 سینمای آمریكاست. كارگردانی سنجیده و ظریف «وایلر»، حضور دو شخصیت اصلی «گری كوپر» و «والتربرنان»، فیلمبرداری زیبای «گرگ تولند» و موسیقی شنیدنی «آلفرد نیومن»، اهل غرب را به وسترنی تاثیرگذار و قابل توجه تبدیل كرده است.

دوئل در آفتاب. «كینگ ویدور» 1946-

وسترن حماسی و پرهزینه «دوئل در آفتاب» به تهیه كنندگی «دیوید ا سلزنیك» از فیلم‌های معروف دهه 40 و سینمای وسترن است. فیلم با بهره گیری از بهترین بازیگران زمانه خود «جوزف كاتن»، «گریگوری پك»، «جنیفرجونز»، «لیلیان گیش» فروش خوبی را نصیب خود كرد. «پك» در فیلم در نقش یك ضدقهرمان، تصویری خشن از خود به نمایش می‌گذارد و «جونز» در نقش یك قهرمان زن (دچا ربحران هویت) حضوری متفاوت دارد.
 

كلمنتاین عزیزم. «جان فورد» 1946-

اثری شاعرانه از استاد و از بهترین‌های ژانر وسترن. طرح انتقام جویانه فیلم در داستانی از وایات ارپ «از اسطوره‌های دوران وسترن» بازی هنری فاندا در نقش «ارپ» كه به عنوان بهترین وایات ارپ تاریخ سینما شناخته شد، عشقش به كلمنتاین (زن معصوم تاریخ سینمای وسترن) و كارگردانی استادانه «فورد» فیلم را به اثری شاخص مبدل می‌كند.

رود سرخ. «هاوارد هاكس» 1947-

از مهمترین وسترن‌های تاریخ سینما و از بهترین‌های «هاكس». فیلم تضاد موجود در رابطه یك پدر و پسرخوانده‌اش را به بهترین شكل ممكن منعكس می‌كند. «جان وین» در حضوری متفاوت در مقابل پسرخوانده‌اش با بازی «مونتگمری كلیفت» یكی از به یادماندنی ترین بازی‌هایش را به نمایش می‌گذارد.

تیر شكسته. «دلمر دیوز» 1950-

وسترنی عاشقانه و خوش ساخت از «دلمر دیوز» كه براساس رمان (برادر خونی) نوشته الیوت آرنولد ساخته شد. «تیر شكسته» از اولین وسترن‌هایی است كه نگاهی مثبت به سرخ پوستان دارد. حضور «جیمزاستوارت» در نقش یك مصالحه گر بین سفید پوستان و سرخ پوستان، از نقاط قوت فیلم به شمار می‌آید.

وینچستر73. «آنتونی مان» 1950-

«آنتونی مان» از فیلمسازانی بود كه با ساخت چندین وسترن خوب از جمله «مردی از لارامی» و «مردی از غرب» نقش به‌سزایی در رونق این ژانر داشت. وینچستر 73 یكی از بهترین وسترن‌های اوست. وسترنی روان‌شناسانه كه به تحلیل شخصیت در قالب قهرمانی پیچیده می‌پردازد. این فیلم نخستین همكاری «استوارت» با «مان» است كه در چند فیلم بعدی «مان» نیز ادامه یافت.
 

ماجرای نیمروز. «فردزینه مان» 1952-

وسترن معروف و حماسی «ماجرای نیمروز»، از بهترین آثار تاریخ سینماست. كارگردانی «زینه مان» و تسلطش بر صحنه ها، بی‌نظیرند. «زینه مان» در به تصویركشیدن ماجرایی كه در یك نیمروز اتفاق می‌افتد و همینطور توجه‌اش به روابط و بررسی و مطالعه كاراكترها استادانه عمل می‌كند. قهرمان فیلم با نقش آفرینی بسیار تاثیرگذار «گری كوپر» به تنهایی در برابر نیروی شر می‌ایستد.

شین. «جورج استیونس» 1953-

«شین» وسترنی اصیل و رمانتیك در حد یك شاهكار است. ورود شین به خانواده استارت، عشقش به ماریون و دوستی دیوانه وارش به جوی كوچك، گرم‌ترین و رمانتیك‌ترین لحظات را به تصویر می‌كشد. شین، با پس زمینه مقابله با شر، داستان یك قهرمان پاك و مقتدر و رمانتیك است.

جانی گیتار «نیكلاس ری» 1954-

«جانی گیتار» از آثار شاخص سینمای وسترن است. محور اصلی فیلم، رویارویی مرگبار دو زن است و همین موضوع از «جانی گیتار» وسترنی متفاوت به‌وجود آورده. اگر در سینمای وسترن، زن به عنوان یكی از عناصر فرعی ژانر به حساب می‌آید، در اینجا، زن نقش كلیدی دارد و به اصلی‌ترین موضوع اثر تبدیل می‌شود. اهمیت فیلم به حدی است كه «فرانسوا تروفو» نیكلاس ری را به خاطر مهارت بارزش در پرداخت صحنه‌های شبانه، «شاعر شبانگاهی» نامید. «جانی گیتار» نمونه‌ای بارز از فیلم كوچكی است كه بالید و به مقام یك اثر كلاسیك رسید.

جویندگان. «جان فورد» 1956

شاهكاری از «جان فورد» كبیر و از بهترین آثار تاریخ سینما. فورد در «جویندگان»، موفق می‌شود بهتر از هر وسترن دیگری تضاد میان تمدن و بدویت را به تصویر بكشد. از طرفی به اوج زیبایی سبك بصری باشكوه دست می‌یابد كه نظیرش را در كمتر فیلمی می‌توان یافت. این وسترن شاعرانه یكی از پیچیده‌ترین و متناقض ترین شخصیت‌های تاریخ سینما را با بازی «جان وین» به نمایش می‌گذارد. «جویندگان» بهترین اثر فورد است.

ریوبراوو. «هاوارد هاكس» 1959-

«ریوبراوو» از آثار بلامنازع سینمای وسترن، فیلمی است جذاب و تماشایی با كارگردانی خوب و توام با طنز همیشگی «هاكس». بازی‌های به یادماندنی (جان وین، دین مارتین، والتر برنان) و موسیقی شنیدنی و محبوب (دیمیتری تیومكین) این وسترن را به یكی از دوست داشتنی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما بدل كرده است. گفتنی ست كه این وسترن، پاسخی سینمایی است به «ماجرای نیمروز» فرد زینه مان.

آخرین غروب. «رابرت آلدریچ» 1961-

وسترن اصیل، جذاب و غیرمتعارف «رابرت آلدریچ»، شعری عاشقانه است كه اكنون با گذشت چند دهه از زمان ساخت آن هنوز تازه و تماشایی است. دالتون ترومبو فیلمنامه این فیلم را بر اساس رمان «غروب در كریزهورس» نوشته «هاوارد رگلیز» به نگارش در آورد. فیلمنامه قوی آخرین غروب در ساختار فیلم نقش به سزایی را ایفا می‌كند.

به خاطر یك مشت دلار1964- به خاطر چند دلار بیشتر 1965- خوب بد زشت 1966 - سه گانه «سرجولئونه»

سه گانه وسترن «لئونه» آثار معروفی هستند كه وسترن اسپاگتی ایتالیایی لقب گرفتند. این سه فیلم جذاب‌ترین و عامه پسندترین وسترن‌های تاریخ سینما هستند كه شاید بیش از هر وسترن دیگری دیده شده‌اند. «لئونه» بر خلاف وسترن‌های قدیمی، قهرمان مثبت تازه‌ای را به شیوه خود به سینما عرضه كرد؛ قهرمانی كم حرف، خشن،صریح، غیرمتعارف و بی‌اعتنا به قانون! كه تاثیرپذیری آن را می‌توان در فیلم‌های غیروسترن سال‌های بعد نیز مشاهده كرد. داستان‌ها و شخصیت‌های جذاب این سه اثر، موفقیت عظیمی را برای «سرجولئونه» رقم زدند.

روزی روزگاری در غرب. «سرجولئونه» 1968-

«سرجولئونه» پس از ساخت سه‌گانه معروفش و در اوج دوران فیلمسازی، كامل‌ترین اثر خود «روزی روزگاری در غرب» را ارائه می‌دهد. وسترنی (هنری) حماسی و باشكوه كه از هر نظر فیلمی موفق ارزیابی می‌شود. «روزی روزگاری در غرب» یادگاری زیبا، به یادماندنی و پرابهت برای پایان دنیای وسترن سنتی است. «لئونه» با ساخت چند وسترن قابل توجه جان تازه‌ای به این ژانر رو به احتضار بخشید.

بوچ كسیدی و ساندس كید. «جرج روی هیل» - 1969

از آثار خاص و معروف سینمای وسترن و از پرفروش‌ترین‌های این ژانر. جدای از كارگردانی استادانه «جرج روی هیل» حضور دو بازیگر بزرگ سینما، «پل نیومن» و «رابرت ردفورد» كه شخصیت و دوستی ماندگاری را از خود بر جای نهادند. نقش آفرینی این دو بازیگر شكوه و جلای خاصی به فیلم بخشیده است.

این گروه خشن. «سام پكین پا» 1969-

حماسه‌ای باشكوه و شاهكاری از «سام پكین پا» و از كاملترین وسترن‌های تاریخ سینما. «پكین پا» پس از ساخت چند وسترن خوب، در «این گروه خشن» به اوج كمال و پختگی خود می‌رسد و فیلم او آشكارا، اعتماد به‌نفس و تسلطش را در ساخت این اثر به رخ می‌كشد. فیلم شروع و پایانی استثنایی و سكانس‌هایی بی‌همتا دارد. شخصیت پردازی‌ها در فیلم فوق العاده و بسیار دقیق هستند. «این گروه خشن» وسترنی اصیل و پایان بخش یك عصر باشكوه و طلایی است.

تیرانداز. «دان سیگل» 1976-

«تیرانداز» وسترنی است نوستالژیك و می‌توان آن را ادای‌دین «دان سیگل» به سینمای وسترن دانست. حضور «جان وین» در سال‌های پایانی عمرش و «جیمز استوارت» كهنه كار، از شخصیت‌های ماندگار سینمای وسترن، بار دیگر پس از «مردی كه لیبرتی والانس را كشت» وسترن دیگری از «جان فورد»، در كنار هم قرار می‌گیرند تا بار دیگر تداعی بخش آن دوران باشكوه باشند. «تیرانداز» از بهترین وسترن‌های دهه 70 است.

با گرگ‌ها می‌رقصد. «كوین كاستنر» 1990-

«با گرگ‌ها می‌رقصد» زمانی ساخته شد كه دیگر بیم آن می‌رفت، وسترن رو به فراموشی است؛ این اثرحماسی، همانند وسترن‌های بزرگ قدیمی، سرشار از زندگی است؛ زندگی و تاریخ. فیلمی درباره همبستگی انسان و طبیعت و زندگی سرخپوستان. «با گرگ‌ها می‌رقصد» اسكار بهترین فیلم سال را تصاحب كرد و «كوین كاستنر» نیز اسكار بهترین كارگردانی را به‌دست آورد.

نابخشوده. «كلینت ایست وود» 1993-

«نابخشوده» موفقیت بزرگی برای سینمای وسترن بود؛ فیلم نامزد 9 جایزه اسكار شد كه برای بهترین فیلم سال اسكار را ربود. نابخشوده فیلمی است درباره اندیشه‌های غرب، اسطوره وسترن و قهرمانان آن. این فیلم را می‌توان ادای دینی به سینمای وسترن دانست، كما اینكه «ایست وود» فیلمش را به «سرجولئونه» و «دان سیگل» تقدیم نمود.

مرد مرده. «جیم جارموش» 1996-

«مرد مرده» یكی از غریب ترین و متفاوت ترین وسترن‌های تاریخ سینماست. وسترنی خاص از یك فیلم ساز خاص، كه در آن غرب سرزمینی تاریك و خطرناك است. این‌بار قهرمان یا ضد قهرمان در حالی وارد سرزمین غرب می‌شود كه هیچ پیشینه‌ای از غرب ندارد.

 

بیشتر بدانید : بهترین فیلم های وسترن تاریخ سینما + عکس

بیشتر بدانید : چرا ما این قدر وسترن را دوست داریم؟!

بیشتر بدانید : بهترین بازیگران فیلم‌های وسترن!

بیشتر بدانید : بهترین بازیگر وسترن تاریخ هالیوود!

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: tehrooz.com