ویدیوی چهرهٔ حضرت عباس (ع) در مختارنامه از سانسور درآمد
ر زمان پخش سریال مختارنامه شایعات فراوانی مبنی بر نمایش یا عدم نمایش چهره آن حضرت مطرح می‌شد. عده‌ای معتقد بودند كه تنها نمایش چهره چهارده معصوم دارای حرمت است و این حرمت شامل نمایش چهره حضرت عباس نخواهد شد و...
پخش كلیپی شامل صحنه‌های حذف شده سریال مختارنامه در اینترنت خبر ساز شد. طی چند روز گذشته كلیپی شامل صحنه شهادت حضرت عباس و نمایش چهره آن حضرت، به سرعت در اینترنت منتشر شده است.

به گزارش کافه سینما به نقل از جوان، در زمان پخش سریال مختارنامه شایعات فراوانی مبنی بر نمایش یا عدم نمایش چهره آن حضرت مطرح می‌شد. عده‌ای معتقد بودند كه تنها نمایش چهره چهارده معصوم دارای حرمت است و این حرمت شامل نمایش چهره حضرت عباس نخواهد شد. موافقان این تفكر به سابقه نمایش چهره‌های مذهبی اشاره می‌كردند.

پیش از آن نیز در سریال‌ها و فیلم‌های ساخته شده در صدا‌و‌سیما چهره شخصیت‌های بزرگی چون حضرت مریم‌ (س)، حضرت عیسی (ع)، حضرت یوسف و یعقوب پیامبر (ع) در تلویزیون به نمایش گذاشته شده بود، اما هرچه به زمان پخش صحنه‌های مربوط به حضور حضرت ابوالفضل نزدیك‌تر می‌شدیم، بر شدت نظرات مخالف افزوده می‌شد تا آنكه چند تن از مراجع تقلید مخالفت صریح خود را با این قضیه اعلام كردند و قضیه نمایش آن سكانس‌ها به كل منتفی شد.

با حذف صحنه‌های حضور و نمایش چهره حضرت ابوالفضل عباس، كاوه فتوحی نابازیگری كه توسط تیم سازنده مختارنامه كشف شده بود و برای تماشاگران تلویزیون چهره‌ای ناشناخته به شمار می‌رفت، نتوانست شاهد اولین حضور خود در قاب تلویزیون باشد. در صورتی كه نمایش آن صحنه‌ها ممكن بود سرنوشت فتوحی را همچون مصطفی زمانی در سریال یوسف پیامبر تغییر دهد. اما اكنون صحنه شهادت حضرت عباس كه از نسخه‌ای به غیر از نسخه نهایی سریال استخراج شده است، بر روی اینترنت قرار گرفته است.

با توجه به اینكه انتشار این صحنه‌ها با دهه اول ماه محرم مصادف گشته با استقبال كاربران اینترنت روبه‌رو شده به خصوص نمایش چگونگی شهادت آن حضرت كه جزو حزن انگیز‌ترین وقایع روز عاشورا به شمار می‌رود.

طبق اخباری كه در رسانه‌ها منتشر شده است، در فیلم سینمایی روز رستاخیز ساخته احمدرضا درویش كه خیلی‌ها منتظر اكران آن هستند، چهره حضرت عباس، حضرت قاسم و حضرت علی اكبر‌(ع) به تصویر كشیده شده است. با آنكه عوامل سازنده روز رستاخیز سعی می‌كنند حساسیتی را در این زمینه برانگیخته نكنند تا بر اثر فشار‌های احتمالی فیلم دچار جرح و تعدیل نشود، اما اگر این صحنه‌ها بتوانند از ممیزی‌های پیش از اكران عبور كنند در نوع خود تابوشكنی بزرگی خواهد بود. نمایش صحنه‌های حذف شده مختار نامه می‌تواند پیش‌زمینه خوبی برای سنجش آمادگی و مقبولیت نمایش چهره حضرت عباس باشد.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:caffecinema.com


مطالب پیشنهادی:
محمدرضا فروتن با دسته گل به دیدار میترا حجار رفت+عکس
بازیگر نقش تارزان را اینجا ببینید+عکس
آنچه «هفت» جیرانی را به تعطیلی کشاند در کمین «هفت» گبرلو هم هست!
حضور گسترده یا بی‌برنامه سینمای ایران در جشنواره تونس؟
با«پژمان» محصول تازهٔ سازندگان «دزد و پلیس» آشنا شوید