تازه ترین فیلم جعفر پناهی چطور از اسکار سردرآورد؟
امیدوارم که انگ سیاسی به فیلم نخورد چراکه این فیلم در حیطه فرهنگ ساخته شده و نگرانی من هم این است که واکنش سیاسی در پی داشته باشد.

 «این فیلم نیست» اثری است که حدود دو سال پیش جعفر پناهی و مجتبی میرطهماسب با یکدیگر آن را ساختند. فیلمی درباره یک کارگردان که امکان ساخت فیلم را ندارد. این فیلم در یک صبح تا شب می‌گذرد. در شب چهارشنبه‌سوری و با نمایش صحنه آتش‌بازی مردم پایان می‌یابد.


این یک گفتگو با مجتبی میرطهماسب یکی از سازندگان این فیلم است.

شما فیلم را چه‌طور به آکادمی اسکار فرستادید؟

فیلم را ما نفرستادیم. این فیلم یک پخش‌کننده جهانی فرانسوی دارد و از سال گذشته که فیلم در کن اکران شد و مشکلاتی را هم برای ما در پی داشت پخش فیلم را بر عهده گرفت. این پخش‌‌کننده اثر را در حدود 30 جشنواره نمایش داد و در حدود 60 کشور هم اکران کرد که البته من از آن بی‌خبر بودم. احتمالا همین پخش‌کننده هم فیلم را به اسکار فرستاده که من همین الان خبرش را از شما شنیدم.


فکر می‌کنید چقدر این مسئله می‌تواند بازتاب سیاسی داشته باشد؟

امیدوارم نداشته باشد، این واقعا نه مسئله من است نه به آن فکر می‌کنم. «این یک فیلم نیست» در آن سوی دنیا حیات خودش را دارد و ما هم اینجا به زندگی نباتی خودمان ادامه می‌دهیم و در این مدت به قدری از مسایلی که به من مربوط نبوده آزار دیدم که ترجیح می‌دهم برای شرایط فعلی تعریفی قایل نشوم. اما امیدوارم که انگ سیاسی به فیلم نخورد چراکه این فیلم در حیطه فرهنگ ساخته شده و نگرانی من هم این است که واکنش سیاسی در پی داشته باشد.


از اتفاق پیش‌آمده خوشحال هستید؟

راستش نه. اما به هر حال سال گذشته و موفقیت فیلم «جدایی نادر از سیمین» یک شرایط ویژه بین‌المللی برای ما مهیا کرد که بسیار بی‌نظیر بود و اگر یک مستند هم در سینماهای جهان و آمریکا از ایران پخش شود موفقیت بزرگی محسوب می‌شود، اما اینکه اتفاقاتی در حاشیه می‌افتد که ربطی به من ندارد و ما را دچار مشکل می‌کند بحث دیگری است و رمق خوشحال شدن را از من می‌گیرد.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: caffecinema.com


مطالب پیشنهادی:
"آنجلیناجولی" از دنیای بازیگری خداحافظی خواهد کرد!
هر چه بیشتر تئاتر کار می‌کنم،سینما برایم غیرقابل تحمل‌تر می‌شود
آمار فروش فیلم‌های جدید اکران به روایت پخش‌کنندگان
موسیقیدان‌های ایرانی در «گرمی» 2013 نامزد شده اند؟
با کلکسیون های عجیب آنجلینا جولی, بریتنی, برد پیت و ... آشنا شوید