10فيلم جنجالی سی و يكمين جشنواره فيلم فجر را بشناسيد
سی‌ویكمین جشنواره بین المللی فیلم فجر امسال میزبان چند فیلم جنجالی و حاشیه‌ساز خواهد بود كه هر كدام به دلیل مضمون ملتهب یا خط قرمزهای داستانی با حرف و حدیث و حاشیه همراهند و...

در حالی‌كه چند روز بیش‌تر به اعلام رسمی فهرست آثار حاضر در بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران) باقی نمانده ، شنیده‌ها حاكی‌ست كه سی‌ویكمین جشنواره بین المللی فیلم فجر امسال میزبان چند فیلم جنجالی و حاشیه‌ساز خواهد بود كه هر كدام به دلیل مضمون ملتهب یا خط قرمزهای داستانی با حرف و حدیث و حاشیه همراهنداین فیلم‌ها عبارتند از:

«زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» ساخته سید روح ‌الله حجازی

«هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» ساخته پوران درخشنده

«رسوایی» ساخته مسعود ده نمكی

«آینه شمعدون» ساخته بهرام بهرامیان

«كلاس هنرپیشگی »ساخته علیرضا داودنژاد

«داستان عوضی» به كارگردانی فریدون جیرانی

«آقای الف» به كارگردانی علی عطشانی

«دربند» به کارگردانی پرویز شهبازی

«آشغال‌های دوست‌داشتنی» به كارگردانی محسن امیریوسفی

«پرویز» ساخته مجید برزگر

«لرزاننده چربی» ساخته محمد شیروانی

فیلم‌هایی هستند كه یا به مشكل حذف از جشنواره خواهند خورد یا دچار ممیزی می‌شود و نمایش‌شان در جشنواره فجر با حاشیه همراه است.

«پرویز» و «لرزاننده چربی» كه دومین تجربه‌های سینمایی بلند كارگردانان است، مشخصاً به دلیل نداشتن پروانه ساخت سینمایی به مشكل جدی حضور در جشنواره خورده‌اند. ضمن این‌كه «لرزاننده چربی» موارد اصلاحی زیادی هم دارد.

«هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» ساخته پوران درخشنده هم به واسطه موضوع خاص آن (تجاوز به یك دختر و تاثیراتش در شخصیت و زندگی آینده‌اش) این روزها خبرساز شده و گفته می‌شود برای حضور در جشنواره اصلاحیه‌هایی لازم است كه یكی از مهم‌ترین آن‌ها تغییر پایان فیلم است و كارگردان با قاطعیت اعلام كرده كه زیر بار انجام آن نمی‌رود. در صورت اعمال اصلاحات ،« هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» در جشنواره فجر امسال حضور خواهد داشت.

«رسوایی» جدیدترین فیلم مسعود ده نمكی با توجه به نام و سوابق سازنده، و نیز بازی اكبر عبدی در نقش یك روحانی و نقش مقابلش الناز شاكردوست در قالب دختری امروزی و داستان مواجهه این دو، از فیلم‌های پرحاشیه جشنواره امسال خواهد بود. البته جنس حواشی فیلم ده‌نمكی با سایر فیلم‌های فهرست متفاوت است.

«داستان عوضی» برخلاف ساخته‌های قبلی فریدون جیرانی به مسائل ملتهب جامعه نمی‌پردازد و فضایی فانتزی و كمدی دارد و اصلاً یك تله‌فیلم برای پخش در ایام نوروز یا اعیاد است و با ضوابط و شرایط رسانه تلویزیون ساخته شده است. با توجه به حاشیه‌های اكران فیلم قبلی جیرانی (من مادر هستم) احتمالاً فیلم تاه جیرانی در جشنواره حضور نخواهد داشت.

«آشغال‌های دوست‌داشتنی» ساخته محسن امیریوسفی هم با موضوعی در حاشیه حوادث پس از انتخابات 88 ، از فیلم‌های جنجالی و خبرساز امسال خواهد بود. البته به‌رغم انتشا خبرهایی مبنی بر دیده‌شدن فیلم توسط مسوولان فارابی و هیات انتخاب، با توجه به این‌كه فیلم هنوز آماده نشده و نسخه كاملش به دفتر جشنواره نرسیده، احتمال حضور فیلم در جشنواره سی و یكم بسیار اندك است. فیلم جلوه‌های تصویری پر حجم و مهمی دارد كه هنوز به سرانجام نرسیده است.

«آینه شمعدون» به كارگردانی بهرام بهرامیان هم كه دیگر نیاز به توضیح ندارد. سرپرست اداره نظارت و ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت درباره این فیلم گفته فیلمنامه آن صد در صد تغییر كرده است. گفته می شود فیلم تازه بهرامیان مشكلات اساسی دارد و فقط در صورت اصلاح كامل و ادامه فیلمبرداری با نسخه جدید فیلمنامه می‌تواند امكان حضور در جشنواره داشته باشد. با توجه به حواشی عدم حضور سه بازیگر مرد فیلم در ادامه كار، آماده‌شدن فیلم در زمان محدود باقیمانده تا جشنواره تقریباً غیرممكن است.

«زندگی مشترك آقای محمودی و بانو» هم از چالش‌برانگیزترین آثار متقاضی حضور در جشنواره فجر است. شنیده‌های "سینمای ما" می‌گوید برخی از مدیران با كلیت موضوع فیلم مشكل دارند و ممیزی‌های فیلم زیاد است. اتفاقی كه سال گذشته هم برای «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» فیلم قبلی حجازی افتاد و منجر به حذف از مسابقه فجر شد.

گویا فیلم‌های «آقای الف»، «دربند» و «كلاس هنرپیشگی» هم فیلم‌های دیگری هستند كه به دلیل موضوع حساس‌شان در هیئت انتخاب جشنواره محل بحث و اختلاف نظر شده‌اند.

+++

برخی از مسئولان دولتی حاضر در هیئت انتخاب و اداره نظارت و ارزشیابی ترجیح‌شان بر عدم حضور فیلم‌های مساله‌دار در فهرست‌های جشنواره سی و یكم فجر است تا از جنجال و حواشی احتمالی و انتقادهای جناح‌های رقیب و مخالفان عملكردشان در امان باشند. به گزارش "سینمای ما"، به نظر می‌رسد حواشی و جنجال‌های اكران یا تحریم و توقیف‌های سال 1390 و موضع‌گیری‌های انصار حزب‌الله، حوزه هنری و شهرداری علیه سازمان سینمایی و اداره نظارت و ارزشیابی روی انتخاب فیلم‌ها و طبعاً فضای جشنواره سی‌ویكم تاثیر جدی و تعیین‌كنده‌ای گذاشته و متاسفانه شنیده‌ها حاكی‌ست كه ممكن است ملاك و معیار برخی انتخاب‌ها یا كنار گذاشتن تعدادی از فیلم‌ها شود؛ خصوصاً در حوزه آثار فیلم‌اولی‌ها و كارهای نسل تازه سینمای ایران

امیدواریم مدیران دولتی سینمای ایران در این مقطع كلیدی و تعیین‌كنده، با درك درست حساسیت‌ها و بدون در نظر گرفتن هجمه‌ها و جوسازی‌های اخیر درباره فیلم‌ها تصمیم‌گیری كنند و نظرات واقعی و سینماییِ هیات انتخاب را ملاك قرار دهند نه مسائل فرعی و حاشیه‌ای؛ همان ملاك‌هایی كه بیش از این‌كه مربوط به كیفیت سینمایی آثار باشد، ناشی از محافظه‌كاری بی‌دلیلِ مدیران سازان سینمایی و به قصد پرهیز از تكرار انفاقات امسال در اكران آینده است.



گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:cinemaema.com


مطالب پیشنهادی:
هدیه تهرانی رضایت داد؟
اظهار نظر وزیر ارشاد درباره خانه سینما و فیلم‌هایی با موضوع خیانت
به نه‌هایی که گفته‌ام، افتخار میکنم، یکی‌اش "نه" به اخراجی‌ها!
سیناپس کامل "جانگو رها شده" DJANGO
برنامه سال تحویل نوروز 92 را احسان علیخانی اجرا می کند؟