جوابیه حوزه علمیه به مصاحبه «پرویز پرستوی»!
پرویز پرستوی در روزهای اخیر و پس از پایان جشنواره فیلم فجر در چند گفتگو با لحنی تند و تیز از ورود حوزه علمیه به سینما و رفتارهای انصار حزب الله در قبال برخی فیلم ها انتقاد کرده بود.

در روزهای گذشته‌، مطلبی در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها از قول پرویز پرستویی نقل شده بود که در آن بازیگر سینمای ایران، از ورود حوزه به عرصه‌ی سینما انتقاد کرده بود. مسعود احتشامی، سرپرست هیئت اعزامی حوزه علمیه به جشنواره فیلم فجر، با ارسال نامه‌ای به کافه سینما، به این گفته‌ها پاسخ داده و اهداف و انگیزه‌های ورود حوزه به عرصه‌ی سینما را توضیح داده است. این جوابیه و توضیح، به این شرح است:


بسم الله الرحمن الرحیم

مدیر محترم سایت کافه سینما

سلام علیکم

احتراما پیرو درج مصاحبه یکی از بازیگران سینما و تلویزیون کشور که پیشتر در برخی خبرگزاری ها و مطبوعات به صورت مفصل به چاپ رسیده بود، به استحضار میرساند حضور هیئت اعزامی از طرف حوزه علمیه در جشنواره امسال و سال گذشته، به دعوت دبیران محترم این دو جشنواره بوده و با هدف آشنایی و شناخت بهتر حوزه علمیه از فضای حاکم بر سینما و متقابلا استفاده سینما از ظرفیتهای محتوایی مغفول کشور صورت گرفته است.

مسوولان برگزاری جشنواره به درستی اعتقاد داشته و دارند که سینمای امروز ما، بیش از هر زمان دیگری نیازمند آن است که خود را به جامعه نخبگان و صاحبنظران حوزه علوم انسانی، اجتماعی، فرهنگی و معرفتی عرضه کند، نقاط ضعف و قوت خویش را بشناسد و آنچه از ساختار و فرم به علم و تجربه آموخته، به زیور محتوی مزین سازد؛ اعتلا پذیرد و از خمودگی و رکود برجهد.

از سوی دیگر، حوزه علمیه چند سالی است که شاهد یک رویش هنری و رسانه ای است. خیل عظیمی از طلاب جوان از مراکزی همچون: مرکز تخصصی تبلیغ حوزه علمیه، دانشکده صدا و سیمای قم، مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات، مدرسه اسلامی هنر و ... در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا و در رشته های هنر و رسانه، تهیه کنندگی، کارگردانی، ادبیات نمایشی، فلسفه هنر، تحلیل محتوی و بسیاری رشته های مرتبط دیگر، فارغ التحصیل شده، به تحقیق و پژوهش و تولید مشغولند.

رویکرد فزاینده فیلمسازان به موضوعات خاص دینی، تاریخ اسلام، اعتقادات، عبادات، مناسک و روحانیت نیز همانگونه که مایه امیدواری و خرسندی است، بر ضرورت حضور و اعلام موضع و نظر حوزه در عرصه سینما می افزاید؛ کما اینکه سابقه همکاری روحانیون و فیلمسازان در گذشته نیز آثار ماندگار و بدور از انحرافی را به یادگار گذاشته است.

با این همه، ورود حوزه به عرصه سینما و رسانه، به نحو تفتیش عقاید و مداخله در امور اجرایی و نظارتی نبوده، مجادله و مداخله بی ضابطه و فراقانونی هیچ نهاد و سازمان دیگری را نیز به صلاح سینمای کشور نمیداند. سیاست حوزه علمیه در تعامل با جامعه رسانه ای کشور، تشویق و تایید جریانات همسو با ارزشهای دینی و انقلابی است و تذکرات و پیشنهادات خود را نیز به صورت نظر مشورتی و از مجاری قانونی به اطلاع مدیران کلان فرهنگی و هنری کشور میرساند.

والسلام علی من اتبع الهدی

مسعود احتشامی

سرپرست هیئت اعزامی حوزه علمیه به جشنواره فیلم فجر



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: caffecinema.com



مطالب پیشنهادی:
گلایه‌های بازیگر زن «ممنوع‌التصویر» به دلیل آواز خواندن!
هدیه تهرانی در افتتاحیه نمایشگاه عباس کیارستمی+عکس
ابی و گوگوش در تلویزیون ایران!
دلمان برای کدام نقش «زمانه» بسوزد؟
جایزه‌ای که شکست و هواداران احسان علیخانی گریه کردند!