بدحجابی بازیگران زن «جرم» نیست حتا در ایران
نظر معاون اجتماعی ناجا درباره پیگیری بدحجابی درست نیست زیرا در قوانین کشور عملی با عنوان بدحجابی جرم شناخته نشده و آنچه که عمل مجرمانه است...

مصطفی ترک همدانی-وکیل دادگستری: در خبرها خواندم سردار منتظرالمهدی معاون اجتماعی نیروی انتظامی در مورد بی‌حجابی زنان بازیگر در خارج از کشور،‌ گفت: بدحجابی بازیگران در خارج از کشور از طریق اینترپل پیگیری می‌شود.

هر چند زنان و مردان ایرانی از دیرپا به پوشش معروفند ودر صنعت پوشاک و بهره از حجاب زبانزد هستند اما اظهار نظر معاون اجتماعی ناجا به دلایل زیر خلاف قوانین جاری کشور است:

یکم: لازمه پیگیری امور از راه اینترپل، انجام عملی مجرمانه است.

دوم: بدحجابی جرم نیست، حتی در ایران!

طبق معمول در تعریف جرم، باید از ماده 2 قانون مجازات اسلامی بهره بگیریم که طی آن عنوان شده هر فعل یا ترک فعلی که در قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد جرم محسوب می شود.

نظر معاون اجتماعی ناجا درباره پیگیری بدحجابی درست نیست زیرا در قوانین کشور عملی با عنوان بدحجابی جرم شناخته نشده و آنچه که عمل مجرمانه طبق تبصره ذیل ماده 638 تلقی می گردد "بی حجابی" است و نه بدحجابی.

تبصره ماده638 قانون مجازات اسلامی: زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ده روز تا دو ماه یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد.

سوم: بی حجابی در خارج کشور جرم نیست.

در بررسی مجرمانه بودن اعمال افراد در خارج کشور نیز باید به از مواد 3و4 قانون مجازات اسلامی بهره گرفت. زیرا وفق ماده 3 این قانون،" قوانین جزائی درباره کلیه کسانیکه در قلمرو حاکمیت زمینی، دریائی و هوائی جمهوری اسلامی ایران مرتکب جرم شوند اعمال میگردد مگر آنکه بموجب قانون ترتیب دیگری مقرر شده باشد.

چهارم: البته استثنا هم وجود دارد اما نه درباره حجاب.

و از آنجا که قانون ترتیبی برای مجرمانه تلقی کردن بی حجابی در خارج کشور نداده است، پس بی حجابی در خارج از قلمرو حاکمیت جمهوری اسلامی ایران جرم نیست.

ماده 4 این قانون چنین می گوید:

"هرگاه قسمتی از جرم در ایران واقع و نتیجه آن درخارج از قلمرو حاکمیت ایران حاصل شود و یا قسمتی ازجرم درایران ویا در خارج و نتیجه آن در ایران حاصل شود در حکم جرم واقع شده در ایران است ."

فرض کنیم خانمی که درای شناسنامه و تابعیت ایرانیست در خیابان یک شهر و کشور خارجی بدون روسری (پوشش شرعی) پیاده روی می کند. عمل (برداشت روسری) و نتیجه عمل(بی حجابی) این خانم ، هر دو در خارج کشور بروز یافته و نمی توان تعریفی از مجرمانه بودن عمل وی یافت.

پنجم: بعضی از اعمال هرجا و توسط هرکس انجام شود، مجرمانه است.

والبته چنین نیست که قانون درباره بعضی از اعمال مجرمانه مکان خاصی تعریف کرده باشد و از جمله می توان به جعل امضا و مهر مقامات و جعل و استفاده از اسکناس توسط هر ایرانی یا بیگانه ولو در خارج کشور اشاره کرد چنانکه مفاد ماده پنج قانون مجازات اسلامی می گوید:

هر ایرانی یا بیگانه ای که در خارج از قلمرو حاکمیت ایران مرتکب یکی از جرائم ذیل شود و در ایران یافت شود و یا به ایران مسترد گردد طبق قانون مجازات جمهوری اسلامی ایران مجازات می شود .

1 - اقدام علیه حکومت جمهوری اسلامی ایران وامنیت داخلی و خارجی تمامیت ارضی یا استقلال کشور جمهوری ایران .

2 - جعل فرمان یا دستخط یا مهر یا امضاءمقام رهبری ویااستفاده از آن .

3 - جعل نوشته رسمی رئیس جمهور یا رئیس مجلس شورای اسلامی یا شورای نگهبان یا رئیس مجلس خبرگان یا رئیس قوه قضائیه یا معاونان رئیس جمهور یا رئیس دیوان عالی کشور یا دادستان کل کشور یا هر یک از وزیران یا استفاده از آنها.

4 - جعل اسکناس رایج ایران یااسنادبانکی ایران مانند براتهای قبول شده از طرف بانکها یا چکهای صادر شده از طرف بانکها و یا اسناد تعهدآور بانکها و همچنین جعل اسناد خزانه واوراق قرضه صادره و یا تضمین شده از طرف دولت یا شبیه سازی وهرگونه تقلب در مورد مسکوکات رایج داخل .

بنابراین نظر معاون محترم اجتماعی ناجا درباره بدحجابی زنان آن هم در خارج از کشور! درست به نظر نمی رسد.


 
 گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: caffecinema.com



مطالب پیشنهادی:
دختر پاکستانی در کنار جنیفر لاورنس و 98 چهره تاثیرگذار سال 2013 + عکس
آخرین هنرمند سیاه‌باز ایران درگذشت + عکس و یک مصاحبه قدیمی
بازار کنسرت‌های نوروزی آن ورِ آب را چه کسانی داغ می‌کنند؟
بالاخره «ازدواج سعید و لیلا» به سرانجام می‌رسد
از مهتاب کرامتی تا آناهیتا نعمتی: هشت طلاق معروف سینمای ایران + تصاویر!