حواشی سریال‌های ماه رمضان 92؛ از تصادف رضویان تا کناره‌گیری لعیا زنگنه
پخش سریال‌هایی که هیچکدام مربوط به ماه مبارک رمضان نیستند و قصه آنها ارتباطی مستقیم با این ماه ندارد، از جمله شاهکارهای امسال تلویزیون در انتخاب و تولید آثار مناسبتی است.
 
 
 
پخش سریال‌هایی که هیچکدام مربوط به ماه مبارک رمضان نیستند و قصه آنها ارتباطی مستقیم با این ماه ندارد، از جمله شاهکارهای امسال تلویزیون در انتخاب و تولید آثار مناسبتی است. احتمالاً فقط تلویزیون ما می‌تواند برای مناسبتی که می‌توان از یک سال قبل زمان دقیق آن را روی تقویم یافت، مجموعه‌ای بی‌ربط روی آنتن بفرستد! اما خب، اوضاع این مجموعه‌ها از حیث مناسبتی نبودن، چندان هم بد نیست، چون دو تا از آنها پس از آنکه در اواسط تولید(!) زمزمه مناسبتی بودنشان اوج گرفت، در میانه یا آخر راه به فکر تزریق نشانه‌های ویژه این ماه در بطن و حاشیه قصه افتادند.

 امسال با وجود آنکه هنگام اذان مغرب و عشاء حوالی ساعت 21 خواهد بود، اما مدیران تلویزیون طی یک زمان بندی فشرده سه سریال اصلی را در کنداکتور شبکه‌ها جای داده‌اند. «دودکش»، «خروس» و «مادرانه» سه سریال باکس اصلی هستند که با احتساب سریال اپیزودیک «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» شبکه تهران و «هشت بهشت» شبکه شما شمار آنها به پنج می‌رسد. این مسئله اگرچه برای مخاطبان پروپاقرص برنامه‌های نمایشی خوشایند خواهد بود، اما می‌تواند به اهرمی برای انتقاد از صدا و سیما بدل شود که چرا زمان عبادت مردم روزه‌دار را یکسره به خود اختصاص داده است.

در هر حال اگر سریال‌های امسال مورد اقبال واقع شوند، جدا از آنکه می‌توانند محملی برای تجدید اعتبار تلویزیون در جذب مجدد تماشاگران از دست رفته باشند، برنامه‌های ماهواره را نیز دست کم برای مدت یک ماه ناک اوت خواهند کرد. همانطور که ایام نوروز امسال، شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان جم در مواجهه با سریال‌های متوالی تلویزیون کم آورد و به جای پخش قسمت‌های جدید «حریم سلطان» به عنوان پربیننده‌ترین مجموعه‌اش، اقدام به بازپخش بخش‌های قبلی آن کرد! موفقیتی که قطعی بودن بحث ناتوانی رسانه ملی در شکست دادن ماهواره را مورد تشکیک قرار می‌دهد و برنامه‌سازان و مدیران سیما را امیدوار می‌کند.

شبکه یک؛ «دودکش»
شبکه یک همچون سایر شبکه‌های سیما برای سریال ماه رمضان خود چند طرح را در دستور کار قرار داد که هیچکدام به سرانجام مشخصی نرسید. یکی از این آثار احتمالی «باغ سرهنگ»، سریال در حال ساخت فلورا سام است که مدیران شبکه ترجیح دادند با توجه به تجربه سال گذشته همین گروه و «راز پنهان»، آن را برای زمان دیگری در نظر بگیرند. به جز این سریال که با برنامه‌ریزی دقیق سازندگان تاکنون بیشتر بخش‌های آن مقابل دوربین رفته، دست شبکه یک تقریباً خالی بود. بر همین اساس گزینه اصلی سریال «دودکش» محمدحسین لطیفی شد. مجموعه‌ای که پیش‌بینی می‌شد در صورتی که «پایتخت 2» به موقع آماده نشود، نوروز روی آنتن رود و پخش آن پس از تعطیلات نیز ادامه یابد.

با رسیدن سریال سیروس مقدم، گفته شد دودکش در اردیبهشت ماه به صورت هر شبی پخش خواهد شد، اما شبکه یک که دست خود را در ماه رمضان خالی می‌دید، تصمیم گرفت با سریال‌های آبکی چون «بال‌های خیس» (عباس رنجبر)، «سیگنال وارونه» (کرامت پورشهسواری) و تکرار چند مجموعه خارجی نوروز را به ماه رمضان پیوند دهد! حالا هم که سریال «دودکش» برای کنداکتور ماه رمضان قطعی شده است. تصویربرداری این سریال زمستان سال گذشته آغاز شد و هفته گذشته نیز به پایان رسید. دانشگاه پیام نور و چند خیابان در تهران آخرین لوکیشن سریال بودند.

شناسنامه دودکش
کارگردان: محمدحسین لطیفی، تهیه‌کننده: زینب تقوایی، نویسنده: برزو نیک‌نژاد، بازیگران: هومن برق‌نورد، بهنام تشکر، امیرحسین رستمی، سیما تیرانداز، نگار عابدی، جواد عزتی، الناز حبیبی، محمدرضا شیرخانلو، شهین تسلیمی، سید رضا حسینی و... .

خلاصه داستان: داستان این سریال درباره دو خانواده است که به صورت مشترک یک قالیشویی را اداره می‌کنند و در همانجا نیز زندگی می‌کنند.

زمان پخش: هر شب ساعت 22:30، تکرار روز بعد ساعت 15 و تکرار دوم شامل قسمت‌های پخش شده، جمعه همان هفته از ساعت 9 تا 13 در شبکه تماشا.

حواشی
یادم هست اواخر سال گذشته زمانی که نخستین خبر از این سریال را در «بانی فیلم» درج کردیم، سید کمال طباطبایی تهیه‌کننده در تماسی به ما گفت که لطیفی به شدت از این خبر گلایه‌مند است و آن را رد می‌کند. بعد از آن هم لطیفی در تماسی گفت که این سریال اصلاً قطعی نیست و او که چند پیشنهاد پروژه الف ویژه را دارد، چطور می‌تواند دودکش را بسازد! حال بماند که در فاصله کوتاهی پس از این تماس‌ها، خبر سریال همانطور که در «بانی فیلم» چاپ شده بود، تأیید شد.

ـ گفته می‌شد مدیر شبکه یک در بازبینی چند قسمت نخست سریال چندان به پخش آن در ایام ماه رمضان و به دلیل زیر ذره‌بین بودن آثار اطمینان و رضایت نداشته و به همین دلیل دوباره به سیروس مقدم سفارش کار جدیدی را داد. مقدم هم بلادرنگ با تهیه‌کنندگی کمال طباطبایی «بچه‌های نسبتاً بد» را کلید زد و تاکنون بیش از 80 درصد آن را نیز تصویربرداری کرده است. کاری که تنها از عهده مقدم برمی‌آید. حتی زمان عقد قرارداد به بازیگران این سریال نیز گفته شد که سریال آنان ویژه ماه رمضان خواهد بود و تا دو هفته پیش نیز این احتمال گوشزد می‌شد.

همین شایعات سبب دلخوری لطیفی شد و شبکه یک هم ترجیح داد با وجود آنکه سریال «بچه‌های نسبتاً بد» قصه‌ای در حال و هوای ماه رمضان دارد، آن را کنار بگذارد و لطیفی را که پس از سال‌ها به آغوش تلویزیون برگشته، از خود نرنجاند. حالا اینکه تکلیف سریال جدید مقدم چه خواهد شد، مشخص نیست. گویا از سوی شبکه به سازندگان این سریال گفته شده بود که حتی امکان دارد تا شب پخش نیز با وجود روی آنتن رفتن آنونس‌های دودکش، بچه‌های نسبتاً بد را جایگزین آن کند، اما در نهایت به آنان اعلام شد این مسئله منتفی است تا این روزنه امید نیز بسته شود.

ـ سازندگان برای نقشی که به سیما تیرانداز رسید، ابتدا با مرجانه گلچین مذاکره کردند، اما او با سریال ویدئویی «شش گوش» داود میرباقری قرارداد داشت و نمی‌توانست سر هر دو پروژه حاضر شود.

ـ بیماری و بستری شدن محمدحسین لطیفی در میانه‌های تولید که پس از انجام عمل جراحی و چند روز بستری شدن دوباره سر صحنه آمد و نیز اتفاقی که منجر به صدمه دیدن امیرحسین رستمی هنگام تصویربرداری شد، از جمله اتفاقات غیرمنتظره تولید بود. البته ابتدا اعلام شد پای رستمی شکسته، اما تنها دچار کوفتگی شده بود و پس از چند روز استراحت بهتر شد.

ـ کسانی که بخش‌هایی از سریال را دیده‌اند، معتقدند بهنام تشکر همچنان به تکرار نقش خود در «ساختمان پزشکان» و کاراکتر نیما افشار پرداخته، اما برق‌نورد یکی از درخشان‌ترین بازی‌های خود را ارائه داده است. شاید همین عامل موجب شود تا فرضیه تکراری بودن این زوج در «ساختمان پزشکان» و «دزد و پلیس» تا حدودی کمرنگ شود.

ـ زینب تقوایی تهیه‌کننده سریال چهره جوان و ناشناخته‌ای است که گفته می‌شود با چراغ سبز تلویزیون تهیه‌کنندگی این اثر را به عهده گرفت.

ـ سریال یک بازیگر نوزاد دارد که در قصه فرزند نصرت (تشکر) معرفی می‌شود. گویا کار کردن با حضور این کودک به شدت برای گروه مشکل بوده و انرژی زیادی را گرفته است. به ویژه آنکه بدانیم غیر از او، دو هنرمند خردسال دیگر نیز در گروه بازیگران این سریال بوده‌اند و کار تولید را سخت‌تر کرده‌اند.

ـ برزو نیک‌نژاد نویسنده این سریال دو سال پیش فیلم کمدی «پیتزا مخلوط» را در مقام فیلمنامه‌نویس روی پرده داشت که فارغ از کیفیت آن، جزو بامزه‌ترین کمدی‌های عامه‌پسند بود. با این حال گویا او در دودکش یک درام اجتماعی با لحظه‌های کمدی را در دستور کار خود قرار داد تا تلخی بطنی روایت را تلطیف کند. دودکش با وجود سبقه بازیگرانش در ژانر کمدی، صرفاً یک اثر طنز نیست و منتظر آن نباشید که مثلاً پای تلویزیون قهقهه بزنید.

ـ لوکیشن اصلی سریال محلی در دارآباد بود که توسط گروه طراحی صحنه، دکور یک قالیشویی و خانه کاراکترها در آن در 20 روز زده شد.

ـ این سریال حدود 26 تا 27 قسمت دارد و شب‌های قدر پخش نخواهد شد.

- در اواسط تولید که به گروه گفته شد سریال‌شان در باکس ماه رمضان پخش خواهد شد، تغییراتی در سناریو اعمال شد و از قسمت‌های میانی شاهد ارتباط مضمونی قصه با این ماه خواهیم بود.

شبکه دو؛ «خروس»
شبکه دو که اصولاً نازل‌ترین آثار را در مناسبت‌ها پخش می‌کند و اگر «کلاه قرمزی» را از آن فاکتور بگیریم، از حیث برنامه‌های نمایشی حرفی برای گفتن ندارد، برای ماه رمضان هم هیچ برنامه‌ای نداشت. جالب آنکه هیچ گزینه‌ مطرحی نیز در میان نبود و به همین دلیل، در مقطعی نام «دولت مخفی» به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی ماه رمضان برده می‌شد.

سریالی که با متوقف شدن تولیدش، این شانس را از دست داد. در نهایت شبکه دو «خروس» را برای این ماه در نظر گرفت. سریالی که ابتدا برای نوروز در نظر گرفته شده بود، اما شبکه دو با توجه به در اختیار نداشتن هیچ گزینه قابل توجه دیگری، سازندگان خروس را در میانه‌های تولید موظف کرد تا با اضافه کردن قسمت‌ها آن را برای ماه رمضان آماده کنند و «آب پریا» (مرضیه برومند) را به آنتن نوروز رساند. فیلمنامه سریال نیز که همزمان با تصویربرداری در حال نگارش بود، دچار تغییراتی شد تا به 24 قسمت افزایش یابد و آماده پخش در ماه رمضان شود.

شناسنامه «خروس»
کارگردان: سعید آقاخانی، تهیه‌کننده: علیرضا ابراهیمی دلیجانی، نویسنده: مصطفی کیایی، بازیگران: حمید لولایی، جواد رضویان، یوسف تیموری، کریم اکبری مبارکه، مرضیه صدرایی، سپند امیرسلیمانی، عزت‌ا... مهرآوران، ملیکا شریفی‌نیا، مهسا کریم‌زاده، دانیال معصومی، سیروس میمنت، کریم قربانی، عاطفه باقری، اصغر حیدری و... .

خلاصه داستان: پدر خانواده دچار مشکل غیرمنتظره‌ای می‌شود و پسر بزرگ او برای حل این مسئله و تهیه هزینه درمان او با همکاری دوستش که در یک پیتزا فروشی مشغول کار است، نقشه جالبی را طراحی می‌کند.

زمان پخش: هر شب ساعت 21:40، تکرار روز بعد ساعت 13:30 و تکرار دوم همان شب ساعت 24 از شبکه تماشا.

حواشی
ـ ایمان صفا به جای یوسف تیموری، بیژن بنفشه‌خواه به جای سپند امیرسلیمانی و ویدا جوان به جای مهسا کریم‌زاده جزو گزینه‌های اول بازی در این سریال بودند که بازی آنها منتفی شد. همچنین چهره‌هایی چون مهران غفوریان، رضا شفیعی‌جم و شهره لرستانی حتی به دفتر تولید آمدند و مذاکره‌هایی نیز داشتند که به توافق قطعی نرسیدند. گفته می‌شد از مریم امیرجلالی نیز قرار است در یکی از نقش‌ها بهره گرفته شود، اما آقاخانی ترجیح داد برای آنکه متهم به تکرار کارهای قبلی‌اش نشود، از امیرجلالی در این سریال استفاده نکند.

ـ هنگام ضبط یکی از سکانس‌های سریال، جواد رضویان که سوار اتومبیل مشغول رانندگی و صحبت با نفر کناردستی‌اش بود،‌با خودروی دیگری به شکل ناگهانی تصادف کرد. حادثه‌ای که اگرچه خوشبختانه تلفات جانی در پی نداشت اما موجب بهت شدید رضویان و غافلگیری سایر عوامل شد. گویا تصویر این تصادف در سریال مورد استفاده قرار گرفته است.

ـ ترانه تیتراژ پایانی این سریال را محمد علیزاده (خواننده ترانه تیتراژ برنامه‌هایی چون «ماه عسل» و «کوله پشتی») خوانده است. ترانه عنوان‌بندی اول خروس نیز ماجرای جالبی دارد. این ترانه بر اساس گویش «راجی» که ریشه در ری باستان دارد ساخته شده است. گویشی که امروز تنها در چند شهر ایران از جمله دلیجان در استان مرکزی به صورت محدود کاربرد دارد. امیرهوشنگ ابراهیمی آهنگسازی و عماد دلاوری تنظیم این ترانه را که تمی شاد دارد، برعهده داشته‌اند. شعر این ترانه را نیز خود تهیه‌کننده که زادگاهش دلیجان است، سروده تا ادای دینی باشد به مردم این خطه.

ـ معاون سیما ابتدا به عوامل این سریال قول داده بود که خروس نخستین سریال ماه رمضان خواهد بود و برخلاف سال‌های قبل، امسال مجموعه شبکه دو قبل از شبکه سه روی آنتن می‌رود و به اصطلاح باکس دوم افطار را خواهد گرفت. این قول در نهایت عملی نشد.

ـ خوش قولی تهیه‌کننده در پرداخت کامل دستمزد گروه این سریال پیش از پایان تولید، با توجه به آنکه هنوز حتی نیمی از هزینه‌های مجموعه نیز از سوی شبکه به او پرداخت نشده است، عوامل را از این حیث کاملاً راضی کرد.

ـ یوسف تیموری در اغلب سکانس‌های سریال نقش جوانی را دارد که در قالب یک عروسک، تبلیغات یک پیتزا فروشی را مقابل مغازه انجام می‌دهد.

ـ گویا برخی تهیه‌کنندگان کارهای قبلی آقاخانی، چندان دل خوشی از همکاری او با یک تهیه‌کننده جدید را ندارند و امیدوارند کار «خروس» در ماه رمضان نگیرد!

ـ پخش خروس در شب‌های قدر متوقف خواهد شد و به جای آن مینی سریال «بوی باران» (حسین تبریزی) با گروه بازیگران شناخته شده‌ای چون پژمان بازغی، کامبیز دیرباز، فریبا کوثری، لاله صبوری، نیلوفر شهیدی و ... در شش قسمت روی آنتن شبکه دو می‌رود. پس از آن ادامه خروس روانه آنتن می‌شود.

ـ خروس اواخر زمستان سال گذشته در تهران کلید خورد و حتی ایام نوروز نیز گروه مشغول ضبط تصاویر بودند. تصویربرداری آخرین بخش‌های سریال همزمان شد با پایان ایام عید.

شبکه سه؛ «مادرانه»
شبکه سه از حیث انتخاب سریال برای ماه رمضان وضع به مراتب بهتری از سایرین داشت. این شبکه «پژمان» سروش صحت را در آخرین مراحل تولید دارد که طبق شنیده‌ها جزو خنده‌دارترین کمدی‌های اخیر تلویزیون درآمده و با افزایش قسمت‌هایش می‌توانست در ماه رمضان پخش شود. با این وجود چون دو سریال منتخب دیگر (دودکش و خروس) هر دو مایه‌های کمدی دارند، تصمیم بر آن شد سریال باکس اصلی دیگر در ژانر ملودرام باشد. این شد که سریال «مادرانه» برای ماه رمضان انتخاب شد تا در 30 قسمت 35 دقیقه‌ای روی آنتن رود. تصویربرداری این سریال همچنان در تهران ادامه دارد.

شناسنامه
کارگردان: جواد افشار، تهیه کننده: محمدرضا شفیعی، نویسنده: سعید نعمت‌ا...، بازیگران: آتیلا پسیانی ،مهدی سلطانی ، لعیا زنگنه، شقایق فراهانی، مهرداد ضیایی ،حمیدرضا هدایتی ،سیده شهربانو موسوی، شهین تسلیمی ،عباس غزالی ، هستی مهدی فر ،الهام جعفر نژاد و... .

خلاصه داستان :اردلان از همسر خود جدا شده و پسر و دختر خود را سرپرستی می کند اما در می یابد که فاصله زیادی از لحاظ اجتماعی با دخترش رها پیدا کرده و...

حواشی
ـ امین تارخ و آتیلا پسیانی برای نقشی که به مهدی سلطانی رسید و مریلا زارعی برای نقش شقایق فراهانی، جزو گزینه‌های اول بودند که به دلایلی حضورشان میسر نشد. البته پسیانی که به دلیل حضور در کار دیگری، امکان بازی در نقش اول را پیدا نکرد، سپس در نقشی دیگر جلوی دوربین این سریال رفت. لعیا زنگنه نیز که همزمان مشغول بازی در سریال «ستایش 2» (سعید سلطانی) بود، قرار شد تا با هماهنگی میان دو گروه، بازی در هر دو اثر را از دست ندهد. زنگنه که ابتدا به جای نرگس محمدی برای نقش ستایش انتخاب شد، نتوانست آنطور که باید نظر سلطانی را جلب کند و در ادامه پس از مدتی تصویربرداری، از پروژه ستایش کنار رفت تا نقش به نرگس محمدی بازگردد. همین اتفاق به نفع سازندگان «مادرانه» شد تا بدون دغدغه به کار خود ادامه دهند.

ـ گفته می‌شد ابتدا قرار بود سیروس مقدم پشت دوربین این سریال جای گیرد، اما طبق شنیده‌های موثق این خبر صحت نداشته و از همان ابتدا جواد افشار گزینه قطعی شده کارگردانی «مادرانه» بوده است.

ـ تصویربرداری این سریال از اوایل امسال آغاز شده و گروه تولید تا نیمه ماه رمضان همزمان با پخش نیز مشغول کار خواهند بود.

ـ مضمون سریال ارتباط مستقیم با مفاهیم ماه رمضان ندارد و قرار نیست شاهد روزه گرفتن شخصیت‌ها و نظایر آن باشیم، اما از حیث مفهومی، مواردی چون اصلاح رفتار‌های نادرست اجتماعی و خانوادگی و توجه به ارزش‌های فرهنگی، خانوادگی و مذهبی در قصه گنجانده شده است.

ـ «مادرانه» مضمونی ملودرام دارد که شاید در لحظاتی به تلخی نیز بزند، اما سازندگان نهایت تلاش خود را کرده‌اند که سیاهی و رنج نهفته در داستان با تمهید‌هایی چون نحوه انتخاب لوکیشن، میزانسن و... تعدیل شود.

ـ مادرانه ابتدا قرار بودی برای پخش شبانه در ایام تابستان و در 50 قسمت تولید شود، اما پس از قطعی شدن پخش در ماه رمضان به 30 قسمت کاهش پیدا کرد.

ـ ترانه تیتراژ این سریال را احسان خواجه‌امیری با ترانه‌ای از روزبه بمانی و موسیقی علیرضا افکاری خوانده است.

سایر شبکه‌ها
همانطور که در صفحه هفت امروز خوانده‌اید، شبکه تهران نیز گویا در صدد است تا سریال «دروازه بهشت»‌را در پایان پخش سه سریال شبکه‌های دیگر به صورت سه شب در هفته روی آنتن ببرد تا با این اقدام مصداق دو تیر و یک نشان شود، چرا که هم سریال مناسبتی خواهد داشت و در کورس پخش مجموعه ویژه ماه رمضان از دیگر شبکه‌ها عقب نمی‌ماند و هم به اعتراض و ناراحتی سازندگان این مجموعه که با نیت پخش در این ماه جلوی دوربین رفته، ترتیب اثر خواهد داد. ضمن آنکه در باکس پیش از اذان مغرب و عشا نیز هر شب مجموعه اپیزودیک «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» را خواهد داشت، اما شبکه شما نیز از امشب پخش سریال «هشت بهشت»‌را ساعت 23 (تکرار ساعت 9 صبح و 15 روز بعد) آغاز خواهد کرد. سریالی که در همین ساعت از شبکه استانی اصفهان نیز پخش می‌شود. این سریال ابتدا قرار بود به صورت هر شبی پخش شود، اما در نهایت به عنوان مجموعه مناسبتی شبکه شما برگزیده شد.

«هشت بهشت» به تهیه‌کنندگی امیرحسین شریفی و کارگردانی سعید عالم‌زاده تولید شده است. یکی از امتیازات ویژه این سریال طنز، استفاده از گویش هاو لهجه های مختلف توسط بازیگرانی محلی و صاحبان این گویش ها است، یعنی کسی که اصفهانی یا شیرازی ویا آذری است با همان گویش روزمره خود در این سریال دارد و ادای آن گویش را در نمی آوردو در طول داستان کار با تمام گویش های شیرین ایرانی به پیش می رود.خط کلی داستان و پیام اصلی آن وحدت اقوام ایرانی است. این سریال به سفارش صدا و سیمای مرکز اصفهان در 26 قسمت 45 دقیقه ای تولید شده که در آینده نیز قرار است دو فصل بعدی داستان تولید شود.

در این مجموعه از هنرپیشه های با سابقه استان های مختلف استفاده شده؛ به عنوان مثال هوشنگ حریرچیان که جزو تأتری های حرفه ای و استخوان دار و از چهره های آشنا است‌.

این سریال روایت ماجراهای بازارچه‌ای با عنوان نمایشگاه صنایع دستی و مواد غذایی ویژه همه اقوام ایرانی است که در شهر اصفهان برپا شده و تمامی اقوام در این نمایشگاه شرکت می‌کنند. در مجموعه هشت بهشت از ظرفیت این بازار برای معرفی گویش‌ها و آداب و رسوم مردم مناطق مختلف ایران استفاده شده است و سازندگان این مجموعه در صدد آن برآمده اند که بینندگان در طول سریال ضمن آشنایی با گویش‌ها و آداب و رسوم مردم اقصی نقاط ایران از حواشی آن لذت ببرند. این مجموعه دارای بیش از 24 لوکیشن بوده که هتل طلوع خورشید، هتل ابن‌سینا و بازارچه از مهمترین آنها بوده است .

هوشنگ حریرچیان، حسن اکلیلی، حسن جویره، پری کربلایی، زویا امامی، داریوش موفق، افشین سنگ‌چاپ، افسانه ناصری، آزاده رضایی، مانا بهرامی، علیرضا جعفری، مهدی ساکی، مانی حیدری، فاطمه واحدی، فرج‌الله گل‌سفیدی، فرهاد بشارت، ساناز زرین‌مهر، ابراهیم کلانی، مینا پورنیا و... در این مجموعه نقش آفرینی کرده اند.

همچنین برخی عوامل سازنده این مجموعه عبارتند از : مدیر تولید: شاهرخ شریفی، مدیر برنامه‌ریزی: گلچهره دانش، هماهنگی تولید: حیدر شکاری، دستیار اول کارگردان: ماکان رضایی‌پور، مدیر صدابرداری: فرامرز مختاری، طراح صحنه و لباس: کیوان ذوالفقاری، مدیر تصویربرداری: اسماعیل آقاجانی، طراح چهره‌پردازی: مهران روحانی، تدوین: مهدی دهقان، صداگذار: شاهرخ شریفی.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: banifilm.ir



مطالب پیشنهادی:
پخش سریال‌های ماه رمضان 92 در تلویزیون، از امروز + تصاویر
انتشار ماجرای خودکشی لیلا پهلوی
هم‌بازی شدن شقایق فراهانی و مادرش در سریال ماه رمضان 92
پگاه آهنگرانی به مهناز افشار و شقایق فراهانی پیوست
اصغر فرهادی بدون خانواده‌اش در فرودگاه امام (ره) + تصاویر