اخبار داغ و لحظه به لحظه از تجمع خانه سینما تا اخراج شمقدری
رییس‌جمهور در مورد پلمپ خانه سینما، گفت: پلمپ خانه سینما کار غلطی بود و ان‌شاءالله خانه سینما باز می‌شود. شمقدری: این 48 ساعت فرصتی بود که ما به معترضین دادیم.
 
خبر ششم:
شمقدری: من هم نارحت شدم!!
 جواد شمقدری درباره‌ اظهارات رئیس‌جمهور پیرامون پلمپ ساختمان خانه سینما گفت: من هم از پلمپ ساختمان ناراحت شدم، چون حراست باید صورت اموال را می‌داشت اما گویا قوانین حراستی اینگونه حکم کرده است.

رئیس سازمان سینمایی کشور، ضمن تشریح چگونگی پلمپ در ساختمان شماره یک خانه سینما بیان کرد: عصر دوشنبه 24 تیرماه چند نفر از حراست وزارت ارشاد به ساختمان خانه سینما می‌روند و شروع به جمع‌آوری صورت جلسه اموال آنجا می‌کنند، این کار تا 11 شب طول کشید و قرار بود همان موقع ساختمان و اموال آن تحویل هیات مدیره جدید شود.

وی ادامه داد: ساعت 11 شب، هیات مدیره اعلام کرد که الان اعضایش در دسترس نیستند و تحویل ساختمان به صبح فردا موکول شد. در چنین مواقعی گویا قوانین حراست می‌گوید وقتی جایی را تحویل می‌گیرند و از اموال آن صورت‌برداری می‌کنند یا باید بلافاصله تحویلش دهند و یا اگر تحت نظارت آن‌ها باقی می‌ماند، حتما باید پلمپ شود. به همین دلیل مسئولان حراست با حضور هیات نظارت تمام اموال را صورت جلسه و سپس ساختمان را پلمپ می‌کنند تا خدایی ناکرده تغییری در صورت‌های برداشته شده ایجاد نشود.

شمقدری با تاکید بر اینکه پلمپ در ساختمان خانه سینما حاصل شرح وظایف و آیین‌نامه‌های حراست است، گفت: اتفاق پیش آمده هیچ ربطی به سازمان سینمایی ندارد و ما در آن دخالتی نداشته‌ایم که پاسخگویش باشیم. در این زمینه هیچ کس مقصر نیست، مقصر قوانین و آیین‌نامه‌های مرتبط هستند که اینگونه نوشته شده‌اند، در واقع دوستان باید به قانون اعتراض داشته باشند نه ما.

معاون وزیر ارشاد در پایان درباره اینکه آیا تاکنون اتفاق جدیدی برای حل مشکل بین هیات مدیره خانه سینما با سازمان سینمایی افتاده است یا خیر؟ تاکید کرد: ما از دیروز پیگیر برگزاری جلسه‌ای بین هیات مدیره قبل و هیات مدیره جدید خانه سینما بوده‌ایم. هیات مدیره قبل می‌گوید پیشنهادی برای حل مشکل دارد و ما نیز علاقمندیم این پیشنهاد را بشنویم تا این لحظه برگزاری چنین جلسه‌ای میسر نشده است اما قول داده‌اند که عصر امروز در این‌باره صحبت کنند.

خبرپنجم:
وزیر اخراج شمقدری را تکذیب کرد اما...
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر برکناری شمقدری از معاونت سینمایی را تکذیب کرد.

 

سید محمد حسینی در حاشیه جلسه هیات دولت در مورد خبرهای منتشر شده در برخی از روزنامه‌ها در مورد برکناری شمقدری از معاونت سینمایی، گفت: چنین موضوعی صحت ندارد.

 

وی همچنین در مورد بحث پلمپ خانه سینما و مطالب مطرح شده در ارتباط با آن، گفت: دوستان سینمایی در حال پیگیری این موضوع هستند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ارائه توضیحات بیشتر در این ارتباط خودداری کرد.

خبر چهارم:
احمدی‌نژاد: پلمپ خانه سینما کار غلطی بود!
 رییس‌جمهور در مورد پلمپ خانه سینما، گفت: پلمپ خانه سینما کار غلطی بود و ان‌شاءالله خانه سینما باز می‌شود.

احمدی‌نژاد در حاشیه جلسه هیات دولت همچنین در پاسخ به این سوال که برخی از رسانه‌های مدعی شدند که قرار است شما در پاستور بمانید با رد این موضوع، گفت: ما در حال اسباب‌کشی به خانه قبلی خودمان در نارمک هستیم و چنین موضوعاتی صحت ندارد.

خبر سوم:
شمقدری: امروز آخرین مهلت آنهاست؛ فردا کسی حق تجمع ندارد!
 شمقدری درباره‌ گذشت 24 ساعت از مهلت 48 ساعته و اتفاقات جدید مربوط به خانه‌ سینما گفت: این 48 ساعت فرصتی بود که ما به معترضین دادیم. هیأت مدیره‌ی جدید طبق قانون و دستور وزیر حق دارند در خانه‌ سینما مستقر شوند، چرا که آنجا در حال حاضر در اختیار هیأت نظارتی است که طبق نظر ریاست جمهوری مشخص شده است و هر موقع هیأت نظارت تصمیم بگیرد می‌تواند آنجا را تحویل هیأت مدیره‌ی جدید بدهد.

وی افزود: به ما گفتند آقایان برای تفاهم پیشنهاد دارند، گفتیم استقبال می‌کنیم و هنوز هم معتقدیم اگر این دو هیأت با هم اجماع کنند بسیار بهتر است و خواستیم استقرار هیأت مدیره‌ی جدید به تعویق بیفتد.

شمقدری با بیان اینکه تا این لحظه مطلبی از آقایان در خصوص تفاهم منعکس نشده است، ادامه داد: نه به ما و نه به نیروی انتظامی که دیروز از ما خواستند زمانی داده شود، چیزی گفته نشده است. ما هم روز گذشته پیشنهاد نیروی انتظامی را به خاطر این که تنش‌ها کمتر شود پذیرفتیم.

رئیس سازمان سینمایی تأکید کرد: امروز آخرین مهلت است و امیدوارم دوستان استفاده کنند.

شمقدری در واکنش به حضور مجدد سینماگران در مقابل خانه‌ی سینما اظهار کرد: نمی‌توانند این کار را بکنند و اگر این عمل انجام شود صددرصد تصرف است و وظیفه‌ی نیروی انتظامی است که برخورد کند.

خبر دوم:
بعد از ماجراهای ادامه دار خانه سینما و تجمع سینماگران؛ شمقدری اخراج می‌شود؟
وقتی‌که جامعه‌ی خبری و سینمایی کشور پس از روند اخیر ورود رییس‌جمهور برای حل و فصل عاجل مساله خانه سینما، با شوک پلمپ ساختمان این نهاد مواجه شدند، پرسش ذهنی بسیاری این شد که واکنش به این اقدام جواد شمقدری چه خواهد بود و آیا او در نتیجه‌ی این حرکت، از سمت خود برکنار خواهد شد؟

درحالی‌که تازه‌ترین اقدام رییس سازمان سینمایی شایعه‌هایی را هم درباره آنچه پشت پرده مواجهه اخیر دولت با موضوع خانه سینما گفته می‌شود به‌وجود آورد، امروز یکی از روزنامه‌هایی که معمولا از آن با صفت نزدیک به دولت یاد می‌شود، از عزل شمقدری خبر داد؛ اما خود او بلافاصله واکنش نشان داده، علاوه بر رد خبر، چنین اقدامی را در صورت محتمل بودن هم عجیب و غیرمنطقی توصیف کرد.

جواد شمقدری در واکنش به خبر عزلش از سازمان سینمایی گفت: این خبر منطقی نیست و بعید می‌دانم در کمتر از یک ماه باقی‌مانده از عمر حضورم در سازمان سینمایی چنین اتفاقی بیفتد.

او در واکنش به انتشار خبر عزلش اظهار کرد: خودشان می‌نویسند و خودشان هم جواب دهند و اگر آن‌ها نزدیک‌تر از من به دولت هستند، بگویند. تاکنون خود من چیزی در این مورد نشنیدم و در پایان عمر دولت چنین چیزی معنی ندارد. شاید چنین نشریاتی می‌خواهند از این طریق مطرح شوند.

این در حالی است که یک منبع آگاه در گفت‌وگو با روزنامه «شهروند» اعلام کرده است: یک مقام عالی‌رتبه در دولت، دستور برکناری جواد شمقدری را به دلیل مقاومت برابر خواست و نظر اهالی هنر نسبت به بازگشایی خانه سینما و همچنین اقدامات خودسرانه صادر کرد.

این روزنامه سراسری علاوه بر آن‌که نوشت: گفته می‌شود، سیدمحمد حسینی،‌ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به دلیل اتفاقات اخیر مورد توبیخ قرار گرفته است، فهرستی از اقدامات اخیر را این‌گونه توصیف کرد:

- با دستور صریح رئیس‌جمهوری مبنی بر بازگشایی خانه‌ی سینما،‌ مقاومتی بی‌دلیل از سوی معاونت سینمایی دیده می‌شد که در دو روز گذشته منتج به کشمکش و تنش بین اهالی سینما شده بود.

- ایجاد خانه‌ی سینمای 2 موسوم به جامعه‌ اصناف سینمایی ایران که در آن کمتر چهره‌های اصیل و شناخته‌ شده‌ی فرهنگ و هنر دیده می‌شد، از اقدامات جواد شمقدری برای سرپیچی از دستور رئیس‌جمهوری و ارائه به اصطلاح راهکار برای حل مساله‌ خانه‌ سینما بود.

- انتقادات اهالی سینما نسبت به عملکرد وی در سالهای اخیر به اوج خود رسیده بود.



از همان ابتدای ماجرای بازگشایی دوباره خانه سینما معلوم بود كه سرانجام این داستان به چه پایان غم انگیزی منتهی خواهد شد.

خبر اول:
تقابل خانه به خانه برای سینما/ تصویر غم انگیزی كه دیروز به تاریخ پیوست
روزنامه شرق: غم انگیز نیست كه اعضای فرهیخته صنوف سینمایی برای به دست آوردن ساختمان امور صنفی خود دست به دامن پلمب و پلیس و تحصن شوند؟

دردناك نیست دیدن تصویر سینماگرانی به صورت جماعتی در هم و برهم كه از فرط خشم و عصبانیت توان گفت وگو ندارند؟

برای قاطبه مردم دلیلی از این بزرگ تر برای قهر با سینما وجود دارد كه صدر و ذیل اهالی سینما نه به اندازه شخصیت های قهرمان و معقول و مثبت و فاخر آثارشان كه به اندازه شخصیت های ضدقهرمان و منفور و مغلوب فیلم هایشان توان حل ساده ترین مشكلات درونی خود را ندارند؟
ریشه و بنیان این كمدی ناخواسته و تراژدی برخاسته شاید در بی تدبیری و لجبازی نیرو هایی است كه از ابتدا سینما را وارد بازی روزمره سیاست كردند و اكنون یا دست شان از سینما كوتاه است یا در بازی سیاست جایی ندارند. میراث تبدیل سینما به بهانه یی برای سهم خواهی از نهاد های قدرت امروز هویدا نشده است كه چهره ها در پشت غبار پنهان شوند. همه چیز روشن و شفاف روبه روی ما است.
مدیران سینمایی كه چند هفته دیگر میز های خود را تحویل مدیران دیگری خواهند داد آنقدر بازی خود را بد بازی كردند كه امروز كارشان به موازی سازی كه نه به مونتاژكاری شبانه رسیده است.

از سوی دیگر صنوف در این فاصله در درون خود، آنچنان كه باید بلوغی از نگرش صنفی به نمایش نگذاشتند كه نتیجه این دوران فترت، تكه پاره شدن اعضا و یاركشی های پی در پی بر سر عیدی و بن نباشد. دو طرف این داستان به یك اندازه مقصرند و هر دو خوب می دانند این شغل كساد و این صنعت فقیر همیشه بیش از ظرفیت های كوچكش مدخل جنجال بوده و برخی نان شان را از همین مدخل به سفره می برند.

بدون شك اگر جامعه اصناف سینمای ایران در طول سال های آرامش می توانست ظرفیت های صنفی خود را گسترش دهد، بازی نه چندان موجه مدیران تنها می توانست ساختمان ها را تسخیر كند، ولی اصناف توانایی و قدرت اتكا به قدرت سینما و رسانه قوی خود را نداشتند، چرا كه همه به شكل واضحی این شغل را نه راه تولید مستقل و وابسته به گردش سرمایه در سینما كه از طریق ارتباطات خود با نهاد های دولتی یا بازیگران دست به جیب و سرمایه گذاران سرگردان در بازار معنی كرده اند.
سینما گران ایرانی وقتی دوپاره شدند و به آسانی هیبت صنفی خود را از دست دادند كه رقابت تولید جایش را به رقابت دست یازی به منابع پول داد. این رقابت آنقدر خشن شد كه وقتی شمقدری به هر دلیل موجه یا ناموجه یی صنوف را با چالش روبه رو كرد، شاغلان شغل های سینمایی بر اساس اصل خود در تامین سرمایه، صنف را شقه شقه كردند.

تهیه كنندگان كه سر منشا این یاركشی محسوب می شوند اكنون چه چیزی برای ارائه دارند. قدرتی تا این حد بی تكیه گاه و هیاتی تا این حد مخدوش در تاریخ سینمای ایران از ركن تولید و نمایش بی نظیر است.

فردا سینمای ایران در پایان ضرب الاجل نیروی انتظامی به هر دو طرف دعوا، هر سرنوشتی را كه در تاریخش برای صنوف ثبت كند، نمی تواند فراموش كند. تصویر غم انگیزی كه دیروز به تاریخ پیوست. آقای شمقدری می تواند دستور دهد تا موزه سینمای ایران را با چند مامور از یادگاری های مردی چند چهره كه خود زاده حوزه هنری و فرزند ناخلف انقلاب بود و حالادیگر دوستش ندارند پاك كنند. اما با حافظه مردمی كه پشت ویترین سینماها نام سینماگران را تكرار می كنند چه خواهد كرد. وضعیت فعلی سینمای ایران و تصاویری كه دیروز از خروجی خبرگزاری ها از سینماگران عصبانی بیرون آمد نتیجه بحران تعمیق در سینمای ایران است.

نویسنده: مینا اکبری


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ