خاطره‌ای تلخ برای فرح که خوشبختی 37 سال سلطنت را تلخ کرد!
مادر فرح پهلوی: به عقیده من خوشبختی 37 سال سلطنت محمدرضا به آن چند روز اقامت در بیمارستان نظامی پایگاه آمریکایی «لک لند» در تگزاس نمی‌ارزید! حاضرم فرح را به یک کارگر و یا کارمند ساده بدهم اما نگذارم زن شاه شود.
کتاب «خاطراتی از خاندان پهلوی (همراه با گوشه‌‌ای از زندگی شاهان و حاکمان ایران)» با اصلاحات و اضافه کردن بحث ساواک، جشن هنر شیراز و خاطرات شکنجه شدگان به کوشش «اسدالله محمدی‌نیا» برای چاپ اول سال 92 از سوی انتشارات «سبط اکبر (ع)» منتشر شد.

این کتاب دارای هفده فصل نظیر «اخلاق و خصلت پادشاهان»، «نگاهی به پادشاهان و خلفاء ظالم در تاریخ»، «خاندان پهلوی، رضا قُلدر»، «محمدرضا شاه»، «روابط نامشروع شاه»، «گوشه‌ای از درآمد و ثروت شاه»، «اثرات تعریف و چاپلوسی اطرافیان شاه»، «فرح پهلوی»، «اشرف پهلوی»، «شمس پهلوی»، «ثروت اطرافیان شاه»، «جشن هنر شیراز»، «خاطراتی از مردان مجاهد در بند ساواک»، «خاطراتی از زنان در بند ساواک» و «خاطراتی از اولیاء خدا» است.

در بخشی از این کتاب درباره «هدف از تأسیس جشن هنر شیراز» آمده است:

جشن هنر شیراز به نام فرح پهلوی بود. پیشینه این جشن به اسفند سال 1345 می‌رسد. چنان چه در اسناد وزارت دربار آمده است، دفتردار فرح طی نامه‌ای به اسدالله علم وزیر وقت دربار شاهنشاهی چنین آورده است که:

«حسب الامر مبارک علیا حضرت فرح پهلوی شهبانوی ایران، کمیسیون جشن هنر در ساعت 5 بعداز ظهر روز یکشنبه چهاردهم اسفند ماه 1345 در کاخ صاحب قرانیه در پیشگاه مبارک‌شان تشکیل خواهد شد. مقرر فرمودند: مراتب را به اطلاع جنابعالی برسانم که در ساعت معین تشریف‌فرما شوند. پیشکار علیا حضرت فرح پهلوی شهبانوی ایران، فض‌اله نبیل».

در اولین لیست هیئت امنای این جشن در سال 1346 آمده است: «هیئت امناء به ریاست عالیه علیا حضرت شهبانو و عضویت 31 نفر تشکیل می‌گردد:

1: والاگهر شهرام پهلوی‌نیا 2: آقای نخست وزیر 3: وزیر دربار شاهنشاهی 4: وزیر امور خارجه 5: وزیر فرهنگ و هنر 6: وزیر اطلاعات 7: وزیر اقتصاد 8: رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت 9: مدیر عامل سازمان برنامه و بودجه 10: رئیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور 11: استاندار فارس 12: سرپرست سازمان جلب سیاحان 13: رئیس دانشگاه پهلوی شیراز 14: رئیس کتابخانه پهلوی 15: فرمانده ارتش سوم 16: دبیرکل انجمن روابط فرهنگی بین‌المللی 17: سرپرست تلویزیون ملی ایران 18: رئیس دانشکده هنرهای زیبای کشور 19: آقای دکتر مهدی بوشهری 20: آقای معینیان 21: آقای دکتر فریدون هویدا 22: آقای فؤاد روحانی (وزیر آب و برق) 23: سرکار خانم منیر وکیلی 24: آقای پروفسور پوپ 25: سرکار خانم خجسته‌نیا 26: آقای فرخ غفاری 27: سرکار خانم علم 28: آقای سیدمحمدتقی مصطفوی 29: آقای بیژن صفاری 30: آقای حسین دهلوی 31: آقای مهندس رضا قطبی».

همان طور که در لیست مذکور مشاهده می‌شود، نخست وزیر وقت، 7 وزیر و 7 رئیس سازمان، استاندار و شهردار و خلاصه رئیس خانه فرهنگ در پاریس (مهدی بوشهری) و رئیس دفتر دربار شاهنشاهی (آقای معینیان) آورده شده است که همگی در اختیار سازمان جشن هنر بودند و اوامر ریاست هیئت امناء یعنی فرح پهلوی را اجرا می‌نموده‌اند.

چنان چه در اسناد وزارت دربار آمده است:

«به ضمیمه اعضای هیئت امنای سازمان جشن هنر شیراز که به موجب ماده (7) اساسنامه، هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان جشن هنر را انتخاب و برای تصویب به حضور علیا حضرت شهبانوی ایران پیشنهاد خواهد کرد، فرستاده می‌شود.

چهار نفر اول مقامات رسمی هستند. خواهشمند است برای انتخاب ده نفر از هیجده نفر پیشنهادی، راهنمایی‌ها و منویات علیاحضرت شهبانوی ایران را اعلام فرمایید. وزیر فرهنگ و هنر، مهرداد پهلبد».

در بخشی از این کتاب درباره «37 سال سلطنت محمدرضا از نظر مادر فرح» می‌خوانیم: فریده دیبا بعد از آن همه ظلم و جنایت خاندان پهلوی بعد از مرگ شاه و پایان روزگار به ظاهر عزت و شروع ایام غم و غصه و عذاب قبر و قیامت‌اش می‌گوید: «به عقیده من خوشبختی 37 سال سلطنت محمدرضا به آن چند روز اقامت در بیمارستان نظامی پایگاه آمریکایی «لک لند» در تگزاس نمی‌ارزید! تمام ناز و تنعم دوران سلطنت پهلوی برای خانواده ما به ایام کوتاه در به دری در پاناما نمی‌ارزید، که طی آن یک نظامی کریه المنظر (نوریه گا) به دخترم فرح جسارت کند!

من هنوز هم متوجه نشده‌ام که به راستی در انقلاب ایران چه اتفاق روی داد و چه شد که محمدرضا شاه از اوج عظمت به حضیض ذلت افتاد، فقط این را می‌دانم که اگر یک بار دیگر زندگیم تجدید شود، حاضرم دخترم فرح دیبا را به یک کارگر و یا کارمند ساده بدهم اما نگذارم زن شاه مملکت شود».

انتشارات «سبط اکبر (ع)‌ کتاب «خاطراتی از خاندان پهلوی» نوشته «اسدالله محمدی‌نیا» را در 752 صفحه و با قیمت 25000 تومان منتشر و روانه بازار کتاب کرده است.

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir



مطالب پیشنهادی:
شهلا ریاحی: برادرم گفت یا طلاقت را می‌گیرم یا تو و شوهرت را می‌کشم!
گزارش تصویری: بازیگران سریال مادرانه بدون گریم در مراسم تقدیر
بازی مشترک بهاره رهنما و همسرش پیمان قاسم خانی در قبر دوطبقه!
احترام ویژه سیدمحمد خاتمی و مهتاب کرامتی به یکدیگر در سینما + تصاویر
نازنین بنیادی بازیگر زن ایرانی در سریال آمریکایی و پرطرفدار میهن + تصاویر