تشییع غریبانه پدربزرگ سینما؛ بسیم هیچ کس را نداشت! + تصاویر
پیکر زنده‌یاد محرم بسیم دوشنبه 8 مهرماه از تالار وحدت به قطعه هنرمندان بهشت‌ زهرا(س) تشییع شد. در مراسم تشییع پیکر محرم بسیم که به زحمت سه چهار چهره شناخته شده‌ی سینمایی و تلویزیونی...
 
 
 
 پیکر زنده‌یاد «محرم بسیم» دوشنبه 8 مهرماه از تالار وحدت به قطعه هنرمندان بهشت‌ زهرا(س) تشییع شد.

در مراسم تشییع پیکر محرم بسیم که به زحمت سه چهار چهره شناخته شده‌ی سینمایی و تلویزیونی در آن دیده می‌شدند، از مسوولان صنفی و دولتی تنها سیداحمد میرعلایی مدیرعامل فارابی‌ حضور داشت.

میرعلایی: زنده‌یاد بسیم می‌گفت دعا کن بمیرم، او از دوستانش دلگیر بود
سیداحمد میرعلایی در این مراسم، ضمن ابراز تأسف شدید از درگذشت غریبانه‌ی محرم بسیر، گفت: امثال زنده‌یاد بسیم، نقش خود را در سینما، تئاتر و زندگی خوب ایفا کردند.

وی ادامه داد: در روزهای آخر عمر ایشان که به نمایندگی از جشنواره کودک به منزلش رفته بودیم تا برای حضور در این جشنواره دعوت‌شان کنیم، می‌گفت که من به جشنواره نمی‌آیم، حتی می‌گفت فیلم هم نمی‌خواهم بازی کنم، فقط دعا کنید که بمیرم. زنده‌یاد بسیم وضعیت مالی نابسامانی نداشت اما در فقر دوستی به سر می‌برد. او از دوستانش ناراحت بود که پس از این همه سال، تنهایش گذاشته‌اند. بسیم آنقدر از این موضوع ناراحت بود که چند باری به من رو کرد و گفت: «فلانی من مسلمانم‌». خدا شاهد است از فردای روزی که به منزل ایشان رفتیم به چندین مسوول گفتم که من نگران ایشان هستم اما دیگر دیر شده بود.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی خاطرنشان کرد: متأسفانه تغییر شرایط اجتماعی و فرهنگی دنیا چنان سرعتی گرفته که معارف انسانی در حال فراموش شدن است. اگر قرار است ما نیز جهانی شویم نباید انسانیت را فراموش کنیم.

میرعلایی با انتقاد از دوستان وی، کارگردانان و بازیگران مختلف که در این مراسم حضور نیافتند، گفت: هنرمندی که انسانیت روی شانه‌اش نباشد، هنرمند نیست. باید در چنین زمان‌هایی به کمک هم بیاییم، نه اینکه فقط نام و امضای یکدیگر را برای بعضی بیانیه‌ها و مراسم‌ها بخواهیم.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: آقای ایوبی (رییس‌ سازمان سینمایی) روز گذشته به من تأکید کرد که از طرف سازمان سینمایی در مراسم تشییع پیکر آقای بسیم حضور داشته باشم و سلام و تسلیت ایشان را به جمع و خانواده آن مرحوم برسانم. امروز من به نمایندگی از همه آن‌هایی که باید می‌بودند اما نیستند و تمام کودکان و نوجوانانی که می‌خواستند برای ایشان در جشنواره کودک بزرگداشت بگیرند، اینجا هستم و به خانواده‌شان تسلیت می‌گویم.

رجب بهلولی عضو انجمن هنرمندان و از دوستان زنده‌یاد محرم بسیم نیز در بخشی از این مراسم ضمن بیان بیوگرافی وی گفت: زنده‌یاد بسیم با آنکه کهولت سن داشت و علی‌رغم پادرد شدیدش، همیشه از هیچ محفلی جا نماند. او سعی می‌کرد در مراسم‌های اینچنینی دوستانش شرکت کند.

وی افزود: افرادی مانند زنده‌یاد بسیم می‌باید حتما تحت حمایت دولت باشند، اما حتی زمانی که خانه سینما بسته بود، دولتمردان وظیفه خود را انجام نداده و از او احوال‌پرسی هم نکردند.

 پیکر زنده‌یاد محرم بسیم، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون که چند روز قبل در سن 93 سالگی از دنیا رفته بود با بدرقه خانواده او و همراهان برای آرام‌گرفتن در قطعه هنرمندان به بهشت‌زهرا (س) تشییع شد.

در این مراسم تنها چهره‌های آشنا، سیداحمد میرعلایی، مهوش وقاری، مهدی احمدی، مهدی کریمی، فرامرز روشنایی و یکی دو بازیگر قدیمی تلویزیون و سینما که این‌روز‌ها کمتر فعالیت می‌کنند، حضور داشتند.

نکته قابل توجه مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد بسیم این بود که جمع نسبتا کوچک حاضران در گفت‌وگوهای چند نفره‌شان از حضور نیافتن همکاران قدیمی آن مرحوم در این مراسم ، ابراز تأسف می‌کردند. همچنین، حضور نیافتن هیچ‌یک از مسوولان صنفی از نکات قابل تامل بود.

قرار است مراسم سومین روز درگشت زنده‌یاد محرم بسیم روز چهارشنبه 10 مهرماه در مسجد «المهدی (عج)» خیابان شاپور ساعت 15:30 تا 17 برگزار شود.



گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir