کجای دین گفته موسیقی حرام است؟ خوانندگی زنان را آزاد کنید!
داریوش پیرنیاکان: از فقها می‌خواهم توضیح دهند کجای دین موسیقی حرام اعلام شده است به علاوه از خواسته‌ای مهم خانه موسیقی پخش شدن صدای زنان است. نیمی از هنرمندان موسیقی زنان هستند اما اجازه خواندن ندارند.
 جشن چهاردهمین سال تأسیس خانه موسیقی ایران که با حضور اهالی موسیقی ایران و هنرمندان عرصه‌های مختلف موسیقی کلاسیک ایرانی کلاسیک غربی و هنرمندان موسیقی نواحی شب گذشته در تالار وحدت برگزار شد.

داریوش پیرنیاکان از اعضای خانه موسیقی و همچنین سخنگوی خانه موسیقی در جایگاه حاضر شد و ضمن اشاره به عدم حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد:‌ ای کاش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشت و در  مورد این موضوع توضیح می‌داد که چرا مدیرکل شهرستان‌ها اجازه دارند کنسرتی را که با مجوز وزارت ارشاد قرار است در یک استان اجرا شود لغو کنند.

وی سپس ادامه داد: جوانانی که در دانشگاه درس می‌خوانند جای برای فعالیت ندارند از آن مهم‌تر اینکه کسی ما را به رسمیت نمی‌شناسد. وقتی از هنرها نام می‌برند نامی از موسیقی نمی‌برند. موسیقی باید به رسمیت شناخته شود علاوه بر این هنوز موسیقی در تلویزیون جایگاه درست و منطقی ندارد و هنوز نمایش سازها در تلویزیون ممنوع است.


صدای خوانندگان زن آزاد شود!
پیرنیاکان با اشاره به عدم وجود هرگونه فقه بر مبنای حرام بودن موسیقی گفت: 34 سال است که در عرصه موسیقی زمستان است .هنوز موسیقی را اینجا حرام می‌دانند.هیچ روایتی نیست که نشان دهد موسیقی حرام است و درست نیست که این خیل عظیم جمعیت شنوندگان موسیقی را نادیده بگیریم. از فقه‌ها می‌خواهم توضیح دهند کجای دین موسیقی حرام اعلام شده است به علاوه از خواسته‌ای مهم خانه موسیقی پخش شدن صدای زنان است. نیمی از هنرمندان موسیقی زنان هستند اما اجازه خواندن ندارند. فکر می‌کنم همه اهالی موسیقی درباره این خواسته‌ها یک صدا هستند. اصلاح شیوه ممیزی در حوزه موسیقی، صدور مجوز‌ها، سالن اجرای کنسرت، نمایش سازها در تلویزیون همه و همه خواسته اهالی موسیقی هستند.

ما نیاز به سالن‌هایی برای تمرین و اجرا هستیم. در صدور مجوز کنسرت‌ها دخالت‌های غیرموجه صورت می‌گیرد. مدیرکل چگونه مجوز وزارتخانه را برای اجرای یک کنسرت لغو می‌کند. ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی به راحتی تعطیل می‌شود. باید در تمام این مسائل تجدیدنظر کرد.

پس از سخنان پیرنیاکان گروه سپید و سیاه به سرپرست پیمان میرآقاسی و خوانندگی وحید تاج به مدت 15 دقیقه قطعاتی را اجرا کردند. آلبوم این گروه  2 سال قبل در جشن دوازدهم خانه موسیقی ایران به عنوان آلبوم برگزیده سال در حوزه موسیقی کلاسیک ایرانی شناخته شده بود.

در ادامه برنامه کلیپی درباره وحید مؤمنی کرمانشاهی شاعر و ترانه‌سرای آثاری چون «ای شمع‌ها بسوزید»، «راز خلقت»، «درخرابات مغان» پخش و سپس کلیپی درباره فرهنگ شریف نوازنده پیشکسوت تئاتر پخش شد سپس با حضور فرهنگ شریف، هوشنگ ظریف، حسن ریاحی و داریوش پیرنیاکان از «نصرالله ناصح‌پور» (خواننده پیشکسوت موسیقی کلاسیک ایرانی)، «یوسف پوریا» (سازنده پیشکسوت ساز)، «منوچهر ریاحی» (صدابردار پیشکسوت)تقدیر شد.

طبق وعده داده شده، تقدیر از بانوان موسیقی ایران بخش دیگری از برنامه بود و پیش از این بنری روی صحنه نصب شد که روی آن نوشته شده بود: بانوان هنرمند نیمی از جامعه هنرمندان هستند؛ آیا به همان اندازه اجازه فعالیت دارند؟

شهرام ناظری، حسین علیزاده و علی مرادخانی به منظور تقدیر از 9 بانوی موسیقی به روی صحنه آمدند.

فخری ملک‌پور (نوازنده پیانو)، گیتی وزیری‌تبار(نوازنده ویلن)، سوسن اصلانی(نوازنده سنتور)، معصومه مهرعلی(خواننده سنتی)، آذر هاشمی(نوازنده سنتور)، ملیحه سعیدی(نوازنده قانون)، بهناز ذاکری( نوازنده سنتور)، مهرک صفائیه(نوازنده پیانو) و سودابه سالم(مدرس موسیقی کودکان) مورد تقدیر قرار گرفتند. این در حالی بود که سودابه سالم در مراسم حضور نداشت.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:‎ farsnews.com



مطالب پیشنهادی:
چرا محسن یگانه اجازه برگزاری کنسرت در برج میلاد را ندارد؟!
همبازی شدن دختر گوهر خیراندیش با مادرش؛ در نقش جوانی و خواهر دوقلوی او + تصاویر
ژست دیدنی هانیه توسلی در جشن تولد سید محمد خاتمی + تصاویر
ماجرای جالب ازدواج و ممنوع‌الکار شدن رضا عطاران
عکس: امیر جعفری و همسرش در کنار سیدمحمد خاتمی