حاشیه‌ های روز پنجم و ششم جشنواره فیلم فجر 92
جشنواره فیلم فجر این روزها فارغ از مهمانان سرشناس چون مهندس غرضی و دکتر عارف یک سری مهمان ناخوانده هم دارد که اغلب از پرسنل برج میلاد به شمار می روند. در کنار سینماگرانی که به کاخ جشنواره فیلم فجر می آیند...
بعد از تم مشترک ساخت فیلمهایی با مضمون خیانت در جشنواره سی ام فیلم فجر، در جشنواره سی و یکم این ساخت فیلمهایی با مضمون قصاص بود که مورد توجه قرار گرفت و حالا در جشنواره سی و دوم این بحث رحمهای اجاره ای است که سوژه تعدادی از فیلمها را به خود اختصاص داده است.

اولین فیلمی که با این مضمون در جشنواره روی پرده رفت «با دیگران» بود؛ اثری به شدت شعاری-سفارشی که توسط کارگردانی جوان به نام ناصر ضمیری ساخته شده است و ماجراهایی پیرامون اجاره رحم را مطرح می کند.

«تمشک» تازه ترین ساخته سامان سالور دومین جشنواره امسال است که مضمونی با محوریت رحمهای اجاره ای دارد. جالب اینجاست که لحن سفارشی «با دیگران» عینا به «تمشک» هم منتقل شده است؛ تنها با یک تفاوت وجود دارد و آن هم اینکه «تمشک» را کارگردانی خوشنام به نام سامان سالور ساخته و «با دیگران» را کارگردانی جوان و گمنام.

اینکه در روزهای آینده باز هم فیلمی با مضمون رحم های اجاره ای در جشنواره به نمایش درآید یا نه معلوم نیست اما آنچه از تماشای این دو فیلم به ذهن متبادر می شود این است که هیچ کدام تصویری درست و حسابی از خانواده های درگیر ماجرای اجاره رحم ارائه نمی کنند.

مهمانان ناخوانده ای که به دنبال کارت اضافی هستند
جشنواره فیلم فجر این روزها فارغ از مهمانان سرشناس چون مهندس غرضی و دکتر عارف یک سری مهمان ناخوانده هم دارد که اغلب از پرسنل برج میلاد به شمار می روند. این مهمانان به واسطه آشنایی با همکاران خود تا جلوی درب ورودی سالن همایشها را بدون هیچ گونه دردسری پیش می آیند و از اینجا به بعد چون کارت برای ورود ندارند گوشه ای ایستاده و به مانند فروشندگان اقلام غیرقانونی میدان انقلاب، به آهستگی در گوش خبرنگارانی که وارد سالن می شوند می گویند:«اگر کارت اضافه دارید بدهید. بعدا جبران می کنیم.»

اینکه این دوستان چگونه می خواهند جبران کنند را ما نمی دانیم اما هیچ وقت تصور نمی کردیم دبیر حشنوار فجر بتواند چنان کاریزمایی را برقرار کند که حتی پرسنل برج که در سالهای قبل به راحتی در مرکز همایشها جولان می دادند هم نتوانند وارد کاخ جشنواره شوند. بدین لحاظ باید یک خسته نباشد به دبیر و تیم اجرایی اش بگوییم.

در کنار سینماگرانی که به واسطه نمایش فیلمهایشان به کاخ جشنواره می آیند هستند تک و توک چهره های سینمایی که نه به خاطر فیلمهایشان که به خاطر تماشای فیلمهای همکاران خود به جشنواره می آیند.

از جمله این سینماگران یکی کمال تبریزی است که به همراه همسرش تقریبا تمامی روزها در کاخ جشنواره حضور دارد. کارگردانی که با «طبقه حساس» در جشنواره امسال حضور دارد اما هنوز به دلیل مشکلات فنی فیلمش آماده نمایش نشده است.

جهانبخش سلطانی دیگر سینماگری است که به همراه همسرش در جشنواره حضور دارد. چادر گلدار همسر این بازیگر که ریشه در تعلقات سنتگرای او دارد مهمترین خصیصه این زوج است. سلطانی هرچند سالهااست در سینما حضور ندارد اما به عنوان مخاطب اغلب جشنواره ها و به خصوص جشنواره شهرش یعنی جشنواره کودک اصفهان را دنبال می کند.

محمود پاک نیت و همسرش مهوش صبرکن هم که هر دو بازیگر هستند دیگر چهره های هنری حاضر در کاخ جشنواره هستند که کاملا متواضعانه و بی ریا با مخابان خویش در کاخ برخورد کرده است.

ابوالحسن داوودی دیگر سینماگری است که در طی این پنج روز ابتدایی جشنواره به همراه همسرش در جشنواره حضور دارد. مهدی هاشمی و همسرش گلاب آدینه دیگر زوج بازیگری هستند که در کنار هم در کاخ دیده شده اند. مجید مظفری و دخترش نیکی هم پدر و دختری هستند که هرازگاه در کاخ جشنواره می بینیم شان. محسن قاضی مرادی هرچند بر اثر کهولت سن وضعیت جسمی خوبی ندارد اما به همراه همسر وفادارش مهوش وقاری هرازگاه در کاخ جشنواره آفتابی می شود.


در کاخ جشنواره این یک رسم متداول است که اغلب درباره فیلمهایی که در سالن اصلی به نمایش درمی آیند اطلاع رسانی صورت گرفته و خانمی با صدای رسا از پشت بلندگو به شما درباره فیلمهایی که در سانسهای مختلف در سالن اصلی به نمایش درمی آیند اطلاع رسانی می کند.

برای همین وقتی در میانه روز ششم جشنواره به ناگاه خبر اکران مستند «نرمین تولیچ: بازیگر» ساخته محمدرضا عباسیان دبیر پیشین جشنواره در یکی از سالنهای فرعی کاخ، یکی دو بار با صدای بلند اعلام شد دریافتیم همچنان تفاوتی وجود دارد میان آنها که مناصب مهمی مانند دبیری جشنواره فجر را درک کرده اند با سینماگران مستقلی که می کوشند به واسطه کیفیت کار خود را مطرح کنند!!!

دربها باز شد تا مخاطبان «قلاده های طلا» به سالن بیایند!
زشت ترین اتفاق جشنواره سی و دوم زمانی رخ داد که از صبح پنجشنبه دربهای سالن به روی افراد متفرقه که از نزدیکان پرسنل برج میلاد یا جزو اقوام کارکنان دبیرخانه بودند باز شد و از نوزاد شیرخواره گرفته تا پیرمرد و پیرزن در سالن نمایش فیلمها ولو شدند! این وضعیت چنان بی نظمی را ایجاد کرد که ساعاتی پیش از نمایش «معراجیها» جلوی دربهای ورودی سالن اصلی برج مملو شده بود از آدمهایی که به کمترین چیزی که شباهت نداشتند خبرنگار و عکاس بودن است اما چون به جای سابقه مطبوعاتی رابطه های قوی در سیستم مدیریتی کاخ جشنواره داشتند توانستند به همراه همسر و فرزندان خود وارد کاخ شده و هم فیلم ببینند و هم تا می توانند چای و نسکافه بخورند!

در پنج روز ابتدایی جشنواره نمایش فیلمها با نظمی نسبی برگزار شد و اهالی رسانه ها در ورود به سالن از حداقلی از احترام برخوردار بودند اما متاسفانه در روز پنجشنبه هفدهم دی ماه چنان بی نظمی به سرعت در کاخ جشنواره تسری پیدا کرد که حتی برای فرستادن خبر باید منتظر می شد تا نوجوانی که از بستگان پرسنل کاخ است و آمده تا در فضای مجازی چرخی تفریحی بزند کارش تمام شود تا توی روزنامه نگار بتوانی بعد از ایشان، فرصت استفاده از سیستمهای رایانه ای را داشته باشی.

از این بی نظمی بدتر قرار دادن نمایش فیلم «معراجیها» در سانس یازده و نیم شب بود اما در حالی که از حدود ساعت 11 مخاطبان در برابر دربهای ورودی سالن جمع شده بودند اما تا ساعت 11 و 45 دقیقه درب سالن باز نشد و در این ساعت هم باز شدن درب همراه بود با هجوم آوردن مهمانان غیرمرتبط با جشنواره و در نهایت رقم خوردن اتفاقاتی زشت و زننده در مدخل ورودی سالن! جالب است که در اقدامی احتمالا هماهنگ(!) حدودا سی درصد سالن در اختیار مهمانانی قرار گرفته بود که نه سینماگر بودند و نه جزو اهالی رسانه اما ظاهرشان، ظاهر همانها را به یاد می آورد که به هنگام نمایش «قلاده های طلا» بخش اعظم کاخ جشنواره را اشغال کرده بودند!



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: inn.ir


مطالب پیشنهادی:
کچل کردن علی ضیاء در برنامه زنده تلویزیون برای همدردی + عکس
متلک مهناز افشار به منتقدان فیلم متروپل و احمدی‌نژاد!
آنا نعمتی و پژمان بازغی در کاخ جشنواره فیلم فجر 92 + تصاویر
حمله دختر جوان به خواننده سرشناس پاپ و مضروب ساختن وی!
ردپای خواننده لس آنجلسی در کاخ جشنواره!!!