لیست احتمالی «کن» + تصاویر
روز پنج شنبه لیست نهایی فیلم های بخش مسابقه جشنواره بین المللی فیلم کن مشخص خواهد شد. به همین مناسبت نگاهی انداخته ایم به شانس های اصلی حضور در این لیست
 روز پنج شنبه لیست نهایی فیلم های بخش مسابقه جشنواره بین المللی فیلم کن مشخص خواهد شد. به همین مناسبت نگاهی انداخته ایم به شانس های اصلی حضور در این لیست. از بین بیش از 1800 فیلمی که به طور میانگین سالانه برای جشنواره کن فرستاده می شود، مسئولان برگزاری فقط 20 عنوان را انتخاب می کنند. فقط بیست فیلم می توانند لوگوی جشنواره کن را در اکران عمومی روی پوستر خود بزنند و از این میان فقط یک پوستر نشان طلایی کن 2014 را روی مواد تبلیغی خود درج خواهد کرد

جشنواره بین المللی فیلم کن جشن سینمای روشنفکری جهان است که البته در سال های اخیر رابطه خوبی با مراسم اسکار داشته است. هر چند که در مجموع این دو مراسم در واقع رقیب یکدیگر هستند. یکی سردمدار سینمای روشنفکری و دیگری طلایه دار سینمای تجاری است.
چهره هایی نظیر ریان گوسلینگ، وودی آلن، کن لوچ، مریل استریپ، جرارد دوپاردیو، رابرت پتینسون و ژان لوک گدار تنها چند تن از مهم ترین چهره هایی هستند که روی فرش قرمز جشنواره کن امسال قدم خواهند گذاشت.

کن لوچ امسال می تواند با فیلم «سالن جیمی» شانس خودش را برای کسب یک نخل طلای دیگر امتحان کند. کارگردان «در جست و جوی اریک» که در جشنواره شصت و پنجم با فیلم «سهم فرشتگان» آخرین حضورش در جشنواره کن را داشته در سال 2006 و با فیلم «بادی که کشتزار جو را تکان می دهد» موفق شد نخل طلا را از آن خودش کند. این جایزه تا کنون آخرین نخل طلایی بوده که برای یک فیلم بریتانیایی به دست آمده است. کن لوچ که سال 2007 جزو هنرمندانی که خواستار بایکوت فرهنگی اسرائیل شده بود، سال 2014 را با یک خرس طلای افتخاری از جشنواره فیلم برلین آغاز کرده و امیدوار است بتواند یک نخل طلای دیگر را هم کنار خرس طلایی اش در ویترین افتخاراتش قرار دهد.

 ریان گوسلینگ که او را با بازی در شماری از مهم ترین فیلم های هالیوودی می شناسیم، امسال نخستین تجربه کارگردانی اش را داشته است. بازیگر «نیمه ماه مارس» آخرین بار سال گذشته و پس از موفقیت های «درایو» یک بار دیگر با فیلمی از نیکلاس ویندینگ رفن در کن حاضر بود. او اما این بار نتوانست خاطرات خوبش از فیلم قبل را با «فقط خدا می بخشد» تکرار کند. او در کن تا به حال به افتخاری نرسیده و شاید مهم ترین افتخارش به سال 2012 بازگردد که نامزد دو جایزه گولدن گلوب شد.  «چگونه یک هیولا بگیریم؟» نام نخستین فیلمی است که ریان گوسلینگ را در مقام کارگردان دارد.

اما امسال بازیگران دیگری را هم در قامت کارگردان خواهیم دید. تامی لی جونز بازیگر برنده اسکار آمریکایی هم یکی دیگر از بازیگرانی است که امسال با کارگردانی یک وسترن ممکن است به لیست شرکت کنندگان در بخش رقابتی جشنواره کن شصت و هفتم برسد. فیلم تازه او «The Homesman» نام دارد که با بازی خودش، هیلاری سوانک و مریل استریپ ساخته شده و تهیه کننده آن هم لوک بسون است.

یکی دیگر از فیلم هایی که به نظر می رسد شانس بالایی برای حضور در لیست نهایی کن دارد، «نقشه راه ستاره ها» است. فیلمی از دیوید کراننبرگ که سال 2012 با «کاسموپولیس» در جشنواره کن حاضر شده بود. او که در آن فیلم همکاری با رابرت پتینسون را تجربه کرد، از این بازیگر جوان بار دیگر برای فیلم جدیدش هم دعوت به عمل آورده. به جز پتینسون، جان کیوزاک، جولین مور و میا واسیکوفسکا مهم ترین بازیگر ساخته جدید کارگردان «سابقه خشونت» هستند.

ژان پیر و لوک داردن، کارگردانان بلژیکی سال 2011 با «کودکی با دوچرخه» در جشنواره کن حاضر بودند. سالی که جایزه گرند پریکس این جشنواره را از آن خود کردند و کنار دو نخل طلایی گذاشتند که سال های 1999 و 2005 با فیلم های «رزتا» و «کودک» از این جشنواره گرفته بودند. آنها امسال می توانند با «دو روز، یک شب» در کن 67 حاضر باشند. فیلمی با بازی ماریون کوتیار که می تواند از امیدهای کسب جایزه بازیگری هم باشد.
» نام فیلمی فرانسوی به کارگردانی الیویر آسایاس است که می تواند در بخش رقابتی جشنواره امسال حاضر باشد. ژولیت بینوش و کریستین استوارت مهم ترین بازیگران این فیلم هستند. از بین «A Pigeon Sat  on a Branch Reflecting on Existence» ساخته روی اندرسون از سوئد، «رستگاری» ساخته کریستین لورینگ از دانمارک و «سرنا» اثر سوزان بیر که با بازی بردلی کوپر و جنیفر لاورنس ساخته شده هم یک فیلم می تواند نماینده اسکاندیناوی در جشنواره بین المللی فیلم کن باشد. خدا را چه دیدید؟! شاید هر سه هم به بخش رقابتی رسیدند!

http://www.seemorgh.com/uploads/1393/01/kan1.jpg
اما اگر بخواهیم لیستمان را با نام های بزرگ ببندیم باید از جدیدترین فیلم وودی آلن یاد کنیم. آلن که جدیدا سالی یک فیلم را می سازد بعد از موفقیت «جاسمین غمگین» در فصل جوایز گذشته سراغ «جادو در نور ماه» رفته است. یک کمدی دیگر با حضور کالین فرث و اما استون. فیلمی که اتفاقا در شهر نیس هم فیلمبرداری شده که با ماشین تنها چند دقیقه با کن فاصله دارد و اگر مسافر کن هستید، بهترین مسیر این است که در فرودگاه این شهر پیاده شوید. کنی ها هم نشان داده اند که توجه خاصی به فیلم هایی که لوکیشنشان فرانسه است دارند. البته که تعجبی هم ندارد. این فیلم را بگذارید در کنار یک فیلم آمریکایی دیگر: «به نیویورک خوش آمدید» به کارگردانی آبل فررا که در آن جرارد دوپاردیو بازیگر نقش دومینیک استروس کان، رئیس فرانسوی سابق بانک جهانی است.

اما در میان لیست فیلم هایی که ممکن است به جشنواره کن برسند نام های بزرگی هستند که ممکن است وارد بخش رقابتی شوند و ممکن است در بخش خارج از مسابقه جشنواره اکران شوند. در میان این نام ها فیلم «چشمان بزرگ» ساخته جدید تیم برتون با حضور کریستوف والتز و امی آدامز شاید مهم ترین باشد. فیلمی که از الان گفته می شود یکی از شانس های اصلی فصل جوایز پایان سال خواهد بود و احتمال دارد که حتی در بخش بهترین فیلم نامزد اسکار شود. فیلم ضد ایرانی «گلاب» نخستین تجربه کارگردانی جان استوارت، «خواب زمستانی» از نوری بیگله چیلان، «شوالیه جام ها» از ترنس مالیک با بازی کریستین بیل، «معاون ذاتی» از پل توماس اندرسون و «فاکس کجر» از بنت میلر دیگر فیلم های این فهرست هستند.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:tasnimnews.com


مطالب پیشنهادی:
لیست کامل برندگان جوایز ACM (اسکار دنیای موسیقی )سال 2014 + تصاویر
مهناز افشار در فستیوال فیلم نور امریکا،در کنار مدل ایرانی + تصاویر
کلیپ ساختن باران کوثری،برایش دردسر ساز شد + تصاویر
مسعود کیمیایی چهره مهناز افشار را خونین کرد!
واکنش تند به حضور مریلا زارعی در برنامه هفت