تبلیغات شهری نا مناسب و بی حرمتی ها
تبلیغات شهری تهران برازنده ام‌القرای کشورهای اسلامی نیست.
رئیس خانه کاریکاتور ایران با بیان این که هنر کاریکاتور قابلیت استفاده در سطح شهر به مناسبت های مختلف مذهبی را داراست از اینکه در تهران به عنوان ام‌القرای جهان اسلام در تبلیغات شهری کمتر اثری از پیام‌ها و اندیشه دینی دیده می‌شود، انتقاد کرد.

سیدمسعود شجاعی طباطبایی هنرمند کاریکاتوریست درباره امکان بهره گیری از هنر کاریکاتور برای زیباسازی فضای شهری در مناسبت‌های مذهبی گفت: استفاده از قابلیت هنر کاریکاتور در مناسبت های مذهبی را پیش از این نیز تجربه کرده ایم، به ویژه در ماه مبارک رمضان که جمعه پایانی آن با روز قدس نیز همراه است، هنر کاریکاتور بارها مورد استفاده هنرمندان قرار گرفته است.
 
او با اشاره به مناسبت روز قدس در ماه مبارک رمضان یادآور شد: در سالهای گذشته از هنر کاریکاتور به مناسبت روز قدس در قالب نمایشگاه ها و جشنواره ها و مسابقه های کاریکاتور بسیار استفاده شده و هنوز هم این فرصت و ظرفیت پابرجاست.
 
رئیس خانه کاریکاتور ایران درباره استفاده از این هنر در سطح شهر و خارج از محیط نمایشگاهی به صورت مناسبتی توضیح داد: در فضای شهری کمتر شاهد حضور آثار کاریکاتور در مناسبت‌های مختلف از جمله رمضان و ...هستیم و این نیازمند تلاش و برقراری ارتباط با مسئولان شهری است که بتوان از قابلیت های این هنر در سطح شهر بیشتر استفاده کرد.
 
او با اشاره به حضور هنر کاریکاتور در مناسبت هایی چون روز قدس تصریح کرد: ما در روز قدس سال گذشته از هنرمندان کاریکاتوریست در محل راهپیمایی و میدان قدس بهره بردیم و هنرمندان کاریکاتورهایی را با موضوع مبارزه با اسرائیل و در جهت حمایت از مردم غزه طراحی می کردند که بلافاصله به صورت پوستر مورد استفاده مردم حاضر در این راهپیمایی قرار گرفت و در واقع به نوعی از تولید به مصرف هنر کاریکاتور بود.
 
این داور جشنواره‌های بین‌المللی کاریکاتور تاکید کرد که با هنر کاریکاتور می‌توان در مباحث دینی و مذهبی هم ورود پیدا کرد.
 
شجاعی طباطبایی به ماجرای توهین کشیش آمریکایی به دین اسلام اشاره و بیان کرد: قرآن‌سوزی کشیش‌نمای آمریکایی و توهین‌هایش به دین مبین اسلام بارها در قالب کاریکاتور به انتقاد کشیده شده و چندین مسابقه‌ کاریکاتور بین المللی با این موضوع (شیطان در برابر قرآن) برگزار کردیم که با استقبال هنرمندان سراسر دنیا روبرو شد و به این ترتیب با هنر کاریکاتور نسبت به توهین های او واکنش نشان داده شد.
 
این هنرمند با بیان این که هنر کاریکاتور هیچ گاه جدی گرفته نمی شود، تأکید کرد: اگر چه هنر کاریکاتور همیشه ساده و کم اهمیت تصور می شود ولی این هنری است که از زبان تصویری بسیار قوی برخوردار است به گونه ای که بدون شرح قابلیت ارتباط با همه مردم جهان را داراست.
 
مدیرمسئول نشریه کیهان کاریکاتور با اشاره به توفیق هنر کاریکاتور ایران در فضای مجازی یادآور شد: در زمینه تبلیغات شهری و استفاده از این هنر در مناسبت های مختلف به صورت شهری ضعیف عمل شده است.
 
او با بیان این که همیشه در شهرها تبلیغات کالاهای مصرفی در اولویت قرار دارد، گفت: تبلیغات کالاهای مصرفی در سطح شهر آن قدر زیاد شده است که آثار هنری ارزشی اصلا به چشم نمی آیند چون اولویت همیشه با تبلیغ کالاهای مصرفی است.
 
دبیر دوسالانه های کاریکاتور تهران ادامه داد: متاسفانه حتی فعالیت های هنری اندکی هم که در برخی میادین اصلی شهر صورت گرفته کافی نیست و برازنده کلان شهری مثل تهران که ام القرای کشورهای اسلامی لقب دارد، نیست.
 
وی افزود: از هنرکاریکاتور با مضامین اخلاقی، اجتماعی و ارزشی می توان برای نمایش در تابلوهای بزرگ شهری و نمایشگرهای شهری استفاده کرد.
 
برنده جایزه ویژه مسابقه کاریکاتور آیدین دوغان ترکیه در سال 76  به دوره ای اشاره کرد که تعدادی از کاریکاتورهایش را با موضوع صدام و  جنگ تحمیلی روی دیوار اطراف فرودگاه مهرآباد کار کرده بود و افزود: من در زمان جنگ تحمیلی 22 نقاشی دیواری با موضوع صدام و جنگ تحمیلی اطراف فرودگاه مهرآباد کار کرده بودم که هر گردشگر و سیاستمدار خارجی که وارد ایران می شد، ناچار به دیدن این تصاویر بود و بازتاب بسیاری خوبی را هم در نشریات پرتیراژ دنیا داشت.
 
وی اضافه کرد: این اولین تصاویری بود که هر خارجی در بدو ورود به ایران مشاهده می کرد که در واقع به گفتمان سیاسی کشورمان در قالب کاریکاتور اشاره داشت. اما اکنون یک گردشگر خارجی در بدو ورود به کشورمان چه تلقی‌ای از یک کشور اسلامی دارد، در واقع اولین چیزی که دیده می شود تبلیغ کالاهای مصرفی مثل چیپس و پفک است.
 
رئیس خانه کاریکاتور ایران در خاتمه با ابراز تأسف از اولویت بخشیدن نمایشگرهای شهری به تبلیغات کالاهای مصرفی گفت: متاسفانه مشکلات اقتصادی آن قدر پر رنگ شده که به موضوعات ارائه آثار هنری به مناسبت های مختلف در سطح شهر چندان توجهی نمی شود.



گردآوری :  گروه  فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:mehrnews.com



 مطالب پیشنهادی:
آیشواریا عاشق می شود؟
روز رفتن «عمو خسرو» از زبان پرویز پرستویی
گلزار کنار آیشواریا و آمیتاپاچان در «سلام بمبئی»
سارا شاهی بازیگر ایرانی الاصل فیلم های هالیوود+تصاویر
آیشواریا با 3 میلیارد تومان به ایران می آید!