جنجال اخبار مونتاژی صداوسیما باز هم خبرساز شد
سعید ابوطالب سكوتش را شكست. اصولگرای منتقدی كه مدت‌ها بود ترجیح نمی‌داد چیزی بگوید با انتقاد از صدا و سیما شروع كرد. از كیفیت نامناسب اخبار گفت.
سعید ابوطالب سكوتش را شكست. اصولگرای منتقدی كه مدت‌ها بود ترجیح نمی‌داد چیزی بگوید با انتقاد از صدا و سیما شروع كرد. از كیفیت نامناسب اخبار گفت.

فیلمسازی كه به خوبی مفهوم «مونتاژ» را می‌داند از وضعیت اخبار مونتاژ شده و تكراری صدا و سیما كه دست بر قضا همراه با تاخیرهای فراوان نیز هست انتقاد دارد. در مورد اخبار غزه می‌گوید كه اخبار صدا و سیما خبرهای ترجمه‌شده‎ای است كه در ظاهر آن دستكاری شده است و در واقع اخبار مونتاژ شده از سایت‌های خبری غربی به ایران می‎رسد.

سعید ابوطالب با تاكید بر اینكه تبلیغات و پخش اخبار روش پیچیده‌ای است و باید در آن دقت لازم صورت گیرد، افزود: باید در پخش اخبار و تبلیغات آستانه تحمل مخاطب در نظر گرفته شود و طوری اخبار پخش نشود كه مخاطب تحمل خود را از دست بدهد. این كارشناس رسانه گفت: از طرف دیگر در پخش اخبار باید دقت شود تا مخاطب احساس نكند دیگر تمایلی به مطلع شدن از اخبار ندارد.

وی اضافه كرد: خبری كه باید به مخاطب داده شود باید درست، دقیق و با پخش جزییات باشد، در حالی كه خبرهایی كه از سیما پخش می‎شود علاوه بر اینكه تكرار آن بسیار زیاد است؛ بلكه با فاصله بسیار زمانی زیادی از رخ دادن آن اتفاق آن را پخش می‎كند.

وی با بیان نمونه‎یی تصریح كرد: به‌طور مثال زمانی كه شائول آرون از سربازان رژیم صهیونیستی به دست رزمندگان غزه اسیر شد، پخش آن با ساعت‎ها تاخیر از شبكه‎های تلویزیونی ایران پخش شد و بعد از آن بیش از چند مرتبه پخش آن تكرار شد. به‎طوری كه آستانه تحمل مخاطب در نظر گرفته نمی‎شود.

وی افزود: زمانی كه یك خبر كه ساعت‎ها از رخ دادن آن گذشته است، بیش از حد تكرار می‎شود، احساس خوشایندی را در مخاطب به وجود نمی‎آورد و تبلیغ به ضد تبلیغ تبدیل می‎شود و به‌طور كلی باید گفت مخاطب حساسیت خودش را به موضوع از دست می‎دهد. وی با انتقاد از تكرار یك تصویر در شبكه‎های مختلف ابراز كرد: در شبكه‌های تلویزیونی دیده می‎شود كه تصویری با همان سازنده با همان عوامل در شبكه‎های دیگر به مراتب پخش می‎شود این در حالی است كه بهتر است یك تصویر از یك شبكه پخش شود و شبكه‌های دیگر برای آنكه آن موضوع را نشان دهند كمی تغییر در عوامل و تصاویر داشته باشند.

وی در ادامه ابراز كرد: افرادی كه در تحریریه خبر قرار دارند برخلاف اینكه در تنظیم خبر توانایی دارند اما با آن دلسوزانه برخورد نمی‎كنند، بلكه برخورد آنان با خبر به صورت یك كارمند و از سر بی‎حوصلگی صورت می‎گیرد. ابوطالب خاطرنشان كرد: بیشتر خبرهایی كه به ایران فرستاده می‎شود، خبرهای ترجمه‌شده‎ای است كه در ظاهر آن دستكاری شده است و در واقع اخبار مونتاژ شده از سایت‌های خبری غربی به ایران می‎رسد. برهمین اساس نیمه پنهان خبر پنهان باقی خواهد ماند.



گردآوری :  گروه  فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:bornanews.ir



 مطالب پیشنهادی:
امین حیایی و بازیگر زن امریکایی در "ساعت صفر"
روز رفتن «عمو خسرو» از زبان پرویز پرستویی
سقوطی مرگبار در سالروز تولد هنرپیشه+تصاویر
مهتاب کرامتی با اتفاقی نو
آنجلینا جولی و برد پیت «لب دریا»