نقش اصغر ترقه در سریال «مراد برقی» را آنقدر شیرین بازی کرد که نام این شخصیت از نام واقعی خودش مشهورتر شد؛ اصغر ترقه‌ای که با تکیه‌کلام «نکن همچین» از اصغر سمسارزاده جلو زد.
 زمانی مردم قیافه‌اش را که می‌دیدند یاد نقش‌های کمدی می‌افتادند. حجم سروکله‌اش بزرگ‌تر از دیگران بود و با سبیل‎های پرپشت و سر بدون مویش از بقیه بازیگران کمدی متمایز می‌شد.
نقش اصغر ترقه در سریال «مراد برقی» را آنقدر شیرین بازی کرد که نام این شخصیت از نام واقعی خودش مشهورتر شد؛ اصغر ترقه‌ای که با تکیه‌کلام «نکن همچین» از اصغر سمسارزاده جلو زد و در حافظه مخاطبان تلویزیون ماندگار شد. بعد از انقلاب در فیلم‌های سینمایی حضور کمرنگی داشت و به جایش در رادیو و برنامه «صبح جمعه با شما» خوش درخشید. او رئیس باشگاه چاخانیست‌ها بود؛ همان باشگاهی که آدم‌هایش در دروغ گفتن با هم مسابقه می‌گذاشتند و هر کس دروغ بزرگ‌تری می‌گفت برنده می‌شد. به این شخصیت‌ها باید نقش‌های «حیرت خان‌» و «آقای معترض» را هم اضافه کنید. تکیه‌کلام «مخم و مخم؛ مخالفم» که تا مدت‌ها سرزبان‌ها افتاده بود توسط سمسارزاده خلق شد. این تکیه‌کلام هنوز هم برای خیلی‌ها که همیشه ساز مخالف می‌زنند کاربرد دارد.

اصغر سمسارزاده متولد 1315 تهران است و بیش از 40 سال است که در عرصه نمایش حضور دارد، اما چند وقتی است نه صدایش را می‌شنویم و نه خودش را در قاب تلویزیون و سینما می‌بینیم. هنگامی که با شماره یازده رقمی تلفن همراهش تماس می‌گیرم و می‌پرسم مشغول چه کاری هستید در پاسخ با لحنی بامزه می‌گوید: «هیچ کار»! برای این که مطمئن شوم، «هیچ کار» را با لحنی سوالی تکرار می‌کنم و او جواب می‌دهد: «چند تا فیلم ویدئویی پیشنهاد دادن. از اینهایی که توی سوپرمارکت‌ها توزیع می‌شن. من دوست ندارم مشتری بیاد کره و عسل بخره و در کنارش یه دونه هم سی‌دی برداره.»

آخرین سریالی که در آن بازی کرده «چهار چرخ» است که دل پری از آن دارد: «قرار بود کارگردان دیگه‌ای این سریال رو بسازه. نفر جدید نقش من رو خراب کرد. البته تقصیری نداشت. می‌خواست سلیقه خودش رو اعمال کنه.»

بحثمان می‌کشد به تئاترهای کمدی تهران که مشتری‌های خاص خودش را دارد. او که چندی است با تئاترهای کمدی هم خداحافظی کرده، می‌گوید: وزارت ارشاد خط و خطوطی داره که با سلیقه من جور در نمیاد.

سمسارزاده موفق‌ترین و محبوب‌ترین کارش را سریال «مراد برقی» می‌داند؛ همان سریالی که خیابان‌های تهران را خلوت و ترافیک را کم می‌کرده است. چهره این بازیگر نسبت به زمان قدیم تکان نخورده است. رنگ موها و سبیل‌هایش را که سیاه کند می‌شود همان «اصغر ترقه» سال‌های دور. مردی که غالبا در نقش آدم‌های لمپن و خرابکار ظاهر می‌شود در زندگی واقعی قلب مهربانی دارد و با روی خوش به استقبال مخاطبانش می‌رود. دستمزد او پس از چند دهه تلاش مسلما چیزی بیشتر از «خانه‌نشینی» است.

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir

مطالب پیشنهادی:
رک گویی مجری ممنوع‌الکار درباره انتخابات 88
فرناز رهنما: استعداد چاقی دارم!!
یازده هزار لایک برای صفحه جعلی «آزاده نامداری» !!
عکس: دکور عجیب کنسرت بنیامین!!
دلیل خودکشی رابین ویلیامز اعلام شد