چرا دولت هند اکران فیلم ترور ایندیرا گاندی را  ممنوع کرد؟
فیلم ترور ایندیرا گاندی در واقع از قاتلان گاندی حمایت کرده است و گفته است آنها در واقع به دلیل حمایت ایندیرا از ارتش این کار را انجام دادند و...
دولت هند اکران فیلمی درباره ترور ایندیرا گاندی رهبر فقید این کشور را به دلیل ترس از شورش ممنوع کرد. این تصمیم در پی گزارش اداره دسته بندی و رتبه دهی فیلم ها در هند گرفته شد. این اداره پس از بررسی فیلم گزارش داد، سازندگان فیلم از قاتلان ایندیرا گاندی ستایش کرده اند. قاتلان ایندیرا گاندی که در واقع محافظان او نیز بودند، از جمله سیک های افراطی هند بودند که در اقدامی ناباورانه وی را به قتل رساندند.

اداره دسته بندی فیلم ها در هند می گوید فیلم ساخته شده از اقدام این دو تن حمایت کرده و گفته است آنها در واقع به دلیل حمایت ایندیرا از ارتش این کار را انجام دادند. در آن زمان سیک ها از ارتش بابت آنچه که توهین به معبد طلایی، یکی از بزرگترین معابد آنان خوانده می شد، عصبانی بودند. دولت هند با این توصیفات و شرح و بیان ها معتقد است اگر فیلم اکران شود، می تواند باعث شورشی دوباره بین سیک ها و دولت و ارتش شود.

دولت نگران بازگشت شورش های دهه های 1970 و 1980 به هند است. در ژوئن سال 1984 گاندی برای پایان بخشیدن به این شورش ها به ارتش دستور حمله به شبه نظامیان جدایی طلب سیک را داد. این شبه نظامیان برای در امان ماندن از این دستور درون معبد طلایی پناه گرفتند. اما ارتش بدون توجه به مکانی که به عنوان پناهگاه این شبه نظامیان مورد استفاده قرار گرفته بود، وارد معبد شد و شورشیان را به گلوله بست. اندکی پس از این فرمان و حمایت گاندی از ارتش بود که وی ترور شد.

ترور ایندیرا گاندی موجب برافروخته شدن آتش شورش دیگری شد که در خلال آن بیش از دو هزار سیک کشته شدند.


گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:banifilm.ir


مطالب پیشنهادی:
گریم روحانی فتوشاپ نیست!!
رضا رشیدپور در پاسخ به سید جواد یحیوی رقم  قرارداد خود با شبکه تلویزیونی نسیم را فاش کرد!
مرا به شاه عبدالعظیم ببــر
چهره متفاوت یوسف تیموری با گریم " آمین" + عکس
نسرین مقانلو, محمدرضا هدایتی, یوسف کرمی و... از بمب و عروسک برای غزه می خوانند + صوت