نصف جهان در آلمان
خودم در اصفهان به دنیا آمدم و همیشه آرزو داشتم که این دو تا شهر را به هم نزدیک کنم.
«نقش برج قوس» روی سنگفرش مقابل ساختمان شهرداری شهری «فرایبورگ» در جنوب غرب آلمان طراحی شده است.
 
«فرایبورگ» شهری با بیش از 200هزار نفر جمعیت در جنوب غرب آلمان و تنها شهر در این کشور است که خواهرخواندگی فعالی با شهر اصفهان دارد. در همین راستا، یکی از نشان‌های شهر اصفهان روی سنگفرش مقابل ساختمان شهرداری، در جنوب غربی ایالت «بادن وورتمبرگ» در حاشیه‌ی جنوب غربی جنگل سیاه نقش شده است.
 
می‌گویند، «محمد صلواتی» استاد بازنشسته‌ی دانشگاه کارلسروهه و مقیم شهر فرایبورگ، برقرارکننده‌ی این رابطه‌ی خواهرخواندگی بوده است. در فضای مجازی، چند جمله به نقل از او منتشر شده: «خودم در اصفهان به دنیا آمدم و همیشه آرزو داشتم که این دو تا شهر را به هم نزدیک کنم».
زاگرس زند - ایران‌شناس - درباره‌ی نشان نقش‌شده در مقابل ساختمان شهرداری فرایبورگ گفت: آن نقش «برج قوس‌نشان فلکی ماه آذر» است و بی‌تردید نگاره‌ای از کاشی یا چیز دیگری، بر یکی از بناهای تاریخ اصفهان است.
 
او این اقدام را کوششی درخور و شایسته برای نشان دادن این خواهرخواندگی ارزیابی و اظهار کرد: با این وجود، نشانی که برگزیده‌اند، زیاد گویای تاریخ و فرهنگ اصفهان یا معماری ایران پس از اسلام در اصفهان نیست، مگر این‌که توضیح خردمندانه‌ای برای این انتخاب وجود داشته باشد.


«فرایبورگ» هشتمین شهر دنیاست که خواهرخوانده‌ی «اصفهان» شده است. نخستین شهری که با اصفهان خواهرخوانده شد، «شیان» در کشور چین (سال 1368) بود و به ترتیب در سال 1376 «کوالالامپور» در مالزی، سال 1377 شهر «فلورانس» در ایتالیا، سال 1378 شهر «یاش» در رومانی و «بارسلون» در اسپانیا، سال 1379 «ایروان» در کشور ارمنستان، «کویت» در کشور کویت، «فرایبورگ» در آلمان و «هاوانا» در کوبا، سال 1383 «لاهور» در پاکستان و «سنت پترزبورگ» درروسیه،‌ سال 1388 «داکار» در سنگال و سال 1389 «بعلبک» در لبنان به‌عنوان خواهرخوانده‌ی اصفهان معرفی شدند.
 
براساس قرارداد خواهرخواندگی که در زمینه‌های مختلفی مانند فرهنگی، اجتماعی و عمرانی بسته می‌شود، شهرهای یادشده پذیرای هیئت‌های زیادی خواهند بود. در نتیجه‌ی این دیدارها، تحولاتی در شهرهای تاریخی به‌وجود می‌آید و تلاش می‌شود، با اعزام گروه‌های کارشناسی، هر دو شهر از تجربه‌های یکدیگر استفاده کنند.
 
از جمله دلایل خواهرخواندگی اصفهان با فرایبورگ را می‌توان شهرت آن به‌عنوان یک مرکز فرهنگی دانست. از جمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد فرایبورگ، وجود جلوه‌هایی از یک شهر بزرگ جهانی و ارائه‌ی نمادهایی از شهرهای کوچک قدیمی است. همچنین کلیسای جامع باشکوهی متعلق به قرن ۱۲ میلادی در این شهر قرار دارد.
 
اصفهان نهمین خواهرخوانده‌ی فرایبورگ و البته نخستین خواهرخوانده‌ی مسلمان این شهر محسوب می‌شود. علاوه بر شهرداری، دیگر اماکن عمومی شهر فرایبورگ، نمادهایی را از خواهرخوانده‌های‌شان دارند.
 
فرایبورگ در راستای همکاری‌های اقتصادی با خواهرخوانده‌ی ایرانی خود، دو پروژه را در اصفهان اجرا می‌کند. براساس توافق فرایبورگ و اصفهان قرار است، آلمان‌ها از نوسازی و تجهیز سیستم حمل‌ونقل عمومی در اصفهان حمایت و پروژه‌هایی را در زمینه‌ی استفاده از انرژی خورشیدی در اصفهان اجرا کنند.

 گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
 www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir

مطالب پیشنهادی:
کنسرت های در راه شهریور ماه
نگار جواهریان با قندون جهیزیه می آید!
 پدر همسر مهناز افشار: در برابر بی حیایی ها تنها سکوت می کنم!
 حمال هایی که قرآن را تفسیر می کردند!!
تلویزیون فرقی بین دوغ و دوشاب نمی گذارد!!