مایلم بخشی از تاریخ ایران را به ایران برگردانم!
میشل ستبون عکاس فرانسوی: عکس هایی که من از انقلاب ایران در اختیار دارم بخشی از تاریخچه کشور ایران است که علاقه مند به بازگرداندن آنها به ایران هستم.
 نشست خبری سومین جشنواره عکس رژان 10 شهریور 1393 در سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
در این نشست میشل ستبون عکاس فرانسوی و امید ملکی مدیر جشنواره رژان حضور داشتند.

در ابتدای این نشست میشل ستبون با اشاره به حضور دوباره اش در ایران گفت: بعد از گذشت دو سال از ارائه نخستین بخش از «پروژه 79»، امروز زمان مناسبی برای ادامه این پروژه است. امیدوارم در این پروژه بتوانم آنچه انقلاب ایران به من داده را به او برگردانم.

ستبون در دوران انقلاب اسلامی ایران عکاس خبری بوده و در بسیاری از رویدادهای آن دوران حضور داشته است. او که قرار است در پروژه 79 بخشی از عکس هایش از انقلاب ایران را در قالب کتابی منتشر کند، گفت: عکس هایی که من از انقلاب ایران در اختیار دارم بخشی از تاریخچه کشور ایران است که علاقه مند به بازگرداندن آنها به ایران هستم.

وی ادامه داد: در زمان انقلاب، عکاسان ایرانی زیاد نبودند، به همین دلیل حضور عکاسان خارجی در ایران پر شمار بود و می توان گفت انقلاب ایران را عکاسان خارجی ثبت کردند.

ستبون درباره پروژه 79 اظهار کرد:‌ «79» پروژه ای فیلم – کتاب است که می خواهد عکس های ندیده شده از انقلاب ایران را به نمایش بگذارد. امیدواریم در پروژه های بعدی «79»، دیگر عکاسان خارجی هم در کنار ما قرار گیرند و در این پروژه همکاری کنند.

این عکاس دوران انقلاب گفت: سال گذشته من در ایرن بودم و از عکاسان ایرانی برای شرکت در یک جشنواره عکس دعوت کردم. این جشنواره با موضوع ایران برگزار می شد. به همین دلیل من از عکاسان ایرانی خواستم که در این جشنواره شرکت کنند. اکنون خوشحالم که بگویم، برنده این جشنواره یک عکاس زن ایرانی بود.

ملکی درباره چگونگی انتخاب عکس ها برای جشنواره رژان گفت: انتخاب عکس ها از سوی عکاسان انجام می شود. عکاسان می توانند 79 عکس برگزیده خود را به ما معرفی کنند.

وی با اشاره به حضور عکاسان خارجی انقلاب اسلامی در ایران اظهار کرد: تا کنون با 9 عکاس خارجی که در زمان انقلاب در ایران عکاسی کرده اند، صحبت کرده ایم تا برای انتشار آثارشان به ایران بیایند. از این میان 2 عکاس اعلام آمادگی کرده اند.

در بخش دیگری از این نشست میشل ستبون درباره انتخاب عکس هایش برای پروژه 79 گفت: زمانی که من به عنوان یک عکاس با مجله یا یک رسانه خاص کار می کنم، انتخاب عکس ها بر عهده من نیست. اما وقتی که می خواهم کتابی در این زمینه منتشر کنم انتخاب عکس ها را خودم انجام می دهم. البته این را باید بگویم که انتخاب من هم ایدآل نخواهد بود.

وی ادامه داد: من در کل حدود 10 هزار فریم عکس سیاه و سفید و تعدادی در همین حدود هم عکس های رنگی دارم. عکس های پروژه 79 از میان 3500 فریم عکس انتخاب شده اند.

ملکی درباره هدف از به دنبال کردن پروژه 79 را این چنین بیان کرد: هدف اصلی ما وقایع نگاری است. استون خودش مدعی است که نخستین عکس موجود از انقلاب ایران را خودش گرفته است. ما از آثار ایشان برای نشان دادن بخشی از تاریخ ایران استفاده می کنیم. عکس هایی که در کتاب آمده است براساس تاریخ دسته بندی شده اند.
 
 
تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
 www.seemorgh.com/culture
منبع:tasnimnews.com
 
 
مطالب پیشنهادی:
در هیچ جای دنیا این اتفاق نمی افتد!
من باید نان بخورم یا نه؟!
سوپراستارهای دنیای سینما در فیلم جدید اسکورسیزی
شبنم مقدمی، پریوش نظریه و مهدی سلطانی به عنوان بهترین بازیگران انتخاب شدند + تصاویر
این عکس ها چرا دیده نمی شوند؟!