دختران اصفهانی، به جای رشته سینما و تئاتر رشته دیگری را انتخاب کنند!
این رویداد از زخمی كهنه و عمیق در نگاه به مساله آموزش هنر دراین شهر و چالش های موجود برای علاقه مندان آن حکایت دارد.
تعطیلی و بسته شدن تنها هنرستان دخترانه سینما- تئاتر اصفهان


این روزها و در حالی كه مسوولان شهری و متولیان فرهنگی اصفهان به استقبال برگزاری هر چه باشكوه تر بیست و هشتمین جشنواره فیلم كودك و نوجوان و دیگر اتفاقات فرهنگی دهن پركن مانند اجلاس جشنواره بین المللی میراث ناملموس و برگزاری جشنواره موسیقی ملی موسیقی شهناز در این شهر می روند، اخبار بد ناشی از مشكلات ریشه ای وعمیق فرهنگی این شهر همچنان به گوش می رسد: اخباری كه گاه حتی مجال طرح در رسانه ها را نمی یابد و در میانه هیاهو و اشتیاق اخبار همه گیر تر گم می شود.

همین هفته گذشته بود كه بالاخره پس از هشت سال موضوع محرومیت نوازندگان زن از حضور روی سن در برخی شهرستان ها با تكیه بر مشكلات پررنگ و علنی آنها دراصفهان به جریان خبری در رسانه های داخل و خارج ایران تبدیل شد: موضوعی كه هنوزهم رسانه های استانی اصفهان با توجه به حضور پیروز ارجمند، مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد در اصفهان پیگیر و درگیرش هستند و امیدواری می رود در آرشیو اخبار فراموش نشود!اما هنوز پرونده این ماجرا باز مانده كه خبر بد دیگری در آستانه سال تحصیلی تازه روح و روان محصلان هنر در این كلانشهر فرهنگی را می آزارد!تعطیلی و بسته شدن تنها هنرستان دخترانه سینما- تئاتر اصفهان در آستانه سال تازه خبری است كه هر چند هنوز چندان رسانه یی نشده و بنا به تمایل مسوولان مدرسه در خاموشی اتفاق افتاده ولی این روزها تعدادی از محصلان وخانواده های دانش آموزان دختر را به شدت متاثر كرده است.
 
ماجرا به گفته مدیر مدرسه از طرح عمرانی شهرداری برای تخریب محل و قرار تحویل آن ناشی می شود. كلاس های دانش آموزان سال سوم قرار است در مدارس دیگری كه هنوزمعلوم نیست كجا هستند تشكیل شود تا آنها به هر ترتیب كه شده فارغ التحصیل شوند و ورودی های سال اول نیز باید از انتخاب رشته مورد علاقه شان یعنی سینما و تئاتر صرفنظر كرده و در رشته های دیگری تحصیل كنند: مساله یی كه مسوولان مدرسه معتقدند اتفاق چندان مهمی نیست زیرا آنها می توانند به جای سینما یا تئاتر انیمیشن یا گرافیك را انتخاب كنند!گذشته از اضطراب وسرگردانی كه این روزها و درفاصله حدودا دوهفته یی از بازگشایی مدارس برای پیدا كردن مدرسه تازه و ثبت نام این دانش آموزان ایجاد شده است، نحوه عملكرد مسوولان این مدرسه با توجه به اطلاع قبلی ازتحویل مدرسه جای پرسش دارد. اینكه چطور آنها سال گذشته اقدام به گرفتن ورودی های تازه سال اولی كردند: ورودی هایی كه تنها به امید تحصیل دررشته سینما- تئاتر حاضر شدند از هر جای اصفهان به این مدرسه بیایند و شهریه مربوطه را تقبل كنند.
 
شاید تعطیلی هنرستان دخترانه سوره و نداشتن ورودی در رشته های سینما و تئاتر برای مسوولان و متولیان فرهنگی اصفهان اتفاق چندان مهمی در میان اخبار این روزهای شان تلقی نشود اما وقوع این مساله و كند و كاو در سابقه تعطیلی مراكز مختلف آموزشی آكادمیك مثل هنرستان ایران، دانشگاه سوره و... حكایت از زخمی كهنه و عمیق در نگاه به مساله آموزش هنر دراین شهر و چالش های موجود برای علاقه مندان آن دارد. اینكه چطور كلانشهری چون اصفهان با این حجم داعیه در فرهنگ و هنر و تمدن بضاعتش به یك مدرسه آموزش سینما و تئاتر دخترانه ختم می شود وهمین بضاعت ناچیز نیز به راحتی از دست می رود! تعطیلی مراكز مختلف آموزشی هنر،تعطیلی های گاه و بیگاه گالری های هنری و... تنها برخی اخبار تلخ و گوشخراش این روزهای اصفهان هستند: اخباری كه شنیدن شان بیش از پیش چهره اصفهان خوش رنگ و آب پر خبر را مخدوش می كند و تصویری در سطح از تلاش های پی در پی مدیران هنری اش برای ماندن و خبرساز شدن می سازد!
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: salamcinama.ir

مطالب پیشنهادی:
حامد بهداد در کنسرت موسیقی همایون شجریان + تصویر
خبر تکذیب ازدواج رز رضوی و محمدرضا شریفی نیا!
مجری جنجالی، اموال شوهر سابقش را توقیف کرد!!
جیمز باند و غصه های زندگی اش
ستاره امین الهی و ابداع خط-مبلمان