در روز سینما و گیشه های نیم بها چه گذشت؟!
برای دومین‌بار طرح «سینما سلام» برگزار شد با این تفاوت که این بار گیشه‌ها بسته نبود و مردم به سینما‌ها هجوم نیاوردند...
برای دومین‌بار طرح «سینما سلام» برگزار شد با این تفاوت که این بار گیشه‌ها بسته نبود و مردم به سینما‌ها هجوم نیاوردند، خسارتی به سینماها و سینماداران وارد نشد و کسی هم زیر دست و پا نماند.

گیشه‌ها باز بودند و بلیت نیم بهاء می‌فروختند و مردم با دیدن سانس‌ها بلیت فیلم مورد علاقه‌شان را تهیه می‌کردند تا سر ساعت مشخص بتوانند آن را ببینند اما خیلی‌ها هم از اجرایی شدن بلیت نیم‌بهاء اطلاعی نداشتند.

ساعت‌های ابتدایی شروع طرح «سینما سلام» ، چند نفری مقابل سینما سپیده در حال خریدن بلیت بودند، مسئول فروش گیشه می‌گوید: تا کنون استقبال مانند روزهای عادی بوده است.

سپس سری به سینما «بهمن» زدیم نسبتا صف طولانی تشکیل شده بود تا مخاطبان، بتوانند فیلم مورد علاقه و سانس مورد نظرشان را انتخاب ‌کنند.

یکی از جوانانی که برای دیدن فیلم آمده و به همراه دوستش منتظر بود تا دوستان دیگرش هم به آنها ملحق شوند و به سینما بروند، می‌گویند خبر نداشته‌اند که بلیت سینماها نیم بها بوده است و صرفا به دلیل آنکه کاری برای انجام دادن نداشتن به سینما آمده‌اند.

او در عین حال مطرح می‌کند: البته چون امین تارخ در تلویزیون از مردم دعوت کرد تا در روز ملی سینما به سالن‌ها بیایند، آمده‌ام.

جوان دیگری هم که بعد از سه سال به سینما آمده است، علت نیامدنش به سینما را نبود فیلم خوب می‌داند و اظهار می‌کند: وقتی می‌بینم فیلم‌های خوبی روی پرده سینما نیستند، دلم نمی‌خواهد فیلم‌ها را ببینم. همه فیلم‌ها یک ژانر دارند. یک فیلم متفاوت هم که مانند «رستاخیز» می‌سازند، آنقدر از آن ایراد می‌گیرند تا همه جوره آن را سانسور کنند!

هر چه به شب نزدیک‌تر می شویم، ازدیاد جمعیت مقابل سینماها بیشتر می‌شود. صف طویلی مقابل سینما مرکزی 1 تشکیل شده است.

دختری 17 ساله به همراه دوستش برای اولین بار است که به سینما آمده‌اند و اصلا از روز ملی سینما، نیم بها بودن آن یا طرح «سینما سلام» خبر ندارند!

مادر 33 ساله‌ای هم برای اولین بار دختر هشت ساله‌اش را برای تماشای «شهر موشها 2» به سینما آورده است و زمانی که متوجه می‌شوند بلیت نیم بهاست، خرسند می‌شوند.

الناز 28 ساله و زهرای 29 ساله هم خودشان را به مناسبت سالگرد تولدشان به سینما دعوت کرده‌اند. آنها هم از نیم بها بودن بلیت سینماها خبر ندارند و می‌گویند به طور متوسط سالی 8 بار به سینما می‌آیند.

اما گیشه سینما مرکزی 2 نسبت به سالن‌های دیگر کم کارتر است. مسئول فروش گیشه دلیل این کم کاری را قدیمی‌تر بودن فیلم‌ها نسبت به دیگر سالن‌ها می‌داند. او اظهار می‌کند: تا این ساعت استقبال مردم نسبت به روزهای تعطیل دیگر تنها کمی بیشتر بوده است.

گیشه سینما پارس هم در حال فروش بلیت «شهر موشها 2» است و تقریبا پر رونق است. پروانه 55 ساله که در حال تماشای سانس‌های این سینماست به خبرنگار ا یسنا می‌گوید: تصمیم داشتم بار دیگر این فیلم را ببینم، اما چون سانس‌هایش با زمان من نمی‌خواند، پشیمان شدم.

او ادامه می‌دهد: زمانی دخترم در ایران زندگی می‌کرد و بلافاصله هر فیلمی که اکران می‌شد را می‌دیدیم، اما حالا او به خارج از کشور مهاجرت کرده است و من هم حس و حال سینما آمدن را ندارم. دخترم در روز اول اکران «شهر موشها» به ایران سفر کرده بود و با هم این فیلم را دیدیم. هوس کردم تا دوباره آن را ببینم، اما حالا که شلوغ است و سانس‌های آن با زمان من جور نیست، پشیمان شدم.

ساعت 18 و 45 دقیقه است و مردم در صف طول و درازی مقابل گیشه سینما فلسطین ایستاده‌اند. پنج دختر جوان 19 تا 20 ساله بلیت خریده‌اند تا فیلم مورد علاقه‌شان را ببینند.

آنها که اصلا از نیم بها بودن بلیت سینماها خبر ندارند بعد از اینکه متوجه می‌شوند نسبت به روزهای دیگر پول کمتری بابت رفتن به سینما پرداخت کرده‌اند، خرسند می‌شوند.

خانمی که معمولا سه بار در سال به سینما می آید، طرح «سینما سلام» در بهمن سال 1392 را به خاطر می آورد و بیان می‌کند: یادم می آید در آن روز به سینما آمدیم، اما آنقدر شلوغ بود که پشیمان شدیم و برگشتیم؛ چقدر بهتر است که این بار هزینه آن را نصف کرده‌اند تا حداقل سینماروها از آن استقبال کنند.

در همان زمان یکی از مسئولان سینما فلسطین به مردمی که در صف منتظرند اعلام می‌کند، تنها آنهایی که بلیت‌شان را اینترنتی خریداری کرده‌اند در صف بمانند، چون ظرفیت سالن‌ها تکمیل است و تنها برای سانس ساعت 21 سه ردیف خالی مانده است.

کمی آن طرف‌تر مقابل سینما قدس، خانواده‌ها صف طولانی به شکل نیم دایره بزرگ را تشکیل داده‌اند. فراموش نکردیم، دهم بهمن ماه سال 1392 که برای اولین بار طرح «سینما سلام» اجرا شد، درهای سینما قدس قفل و سردرش خالی از فیلم بود.

پدر و مادری که در صف ایستاده‌اند می‌گویند: حدود نیم ساعت است که منتظر مانده‌ایم تا بتوانیم بلیت تهیه کنیم و با فرزندان‌مان به سینما برویم.

مادر 39 ساله خانواده ادامه می‌دهد: ما اصلا از نیم بها بودن بلیت سینماها خبر نداشتیم و صرفا به خاطر اینکه این روز تعطیل بود به سینما آمدیم. معمولا زمستان‌ها به سینما می‌آییم و ترجیح می‌دهیم در تابستان اوقات فراغت‌مان را به طبیعت برویم.

دو دختر دانشجوی جوان هم صف را ترک می‌کنند. آن‌ها می‌گویند، نمی‌توانند بیشتر از این منتظر بمانند و باید به خوابگاه برگردند.

آرزو ساکن سیرجان است و در تهران درس می‌خواند. او معتقد است زمانی که سینماها رایگان باشند سینماروها به آن نمی‌آیند بلکه در چنین روزهایی آن‌هایی که معمولا به سینما نمی‌روند به سالن‌ها هجوم می‌آورند.

او می‌افزاید: معمولا سالی یک بار به سینما می‌آیم و چون سیرجان یک سالن قدیمی سینما دارد، مردم از آن استقبال نمی‌کنند و من هم هربار که سفر می‌کنم به سینما می‌روم.

ملیحه نیز ساکن تنکابن و دانشجوی تهران است و چندان به سینما رفتن علاقه‌ای ندارد و هر گاه از طرف دوستانش دعوت شود، فیلمی را می‌بیند.

یک مقدار بالاتر به سینما آفریقا سری می‌زنیم، هیچ صفی مقابل این سینما نیست، گرچه داخل آن تعدادی منتظر ایستاده‌اند تا زمان فیلمی که باید ببینند شروع شود.

مقابل برخی از سینماها پوسترهایی نصب شده که خبر از روز ملی سینما و طرح «سینما سلام» می‌دهد که به نظر می‌رسد مردم اصلا به آن توجه نمی‌کنند و بسیاری از آن‌ها از این طرح بی‌خبرند!

مقابل سینما آزادی در ساعت 19 و 48 دقیقه مملو از کسانی است که برای رفتن به سینما در حال خرید بلیت هستند.

رضا سعیدی‌پور- مدیر سینما آزادی در حال هماهنگ کردن با سینماهای دیگر است تا مراجعه‌کنندگان را بنا بر ظرفیت سینماهای دیگر به سالن‌های آنجا هدایت کند.

سعیدی پور درباره تکمیل ظرفیت سالن سینماها بیان می‌کند: در حالت عادی و به خاطر شلوغی روزهای پنجشنبه و جمعه، بلیت نداریم. امروز هم طرح نیم بها شدن بلیت‌ها دلیلی برای استقبال بیشتر مردم از سینماها شده است.

او ادامه می‌دهد: غرفه‌ای را مقابل سینما برپا کرده‌ایم تا مردم را به سینماهایی که ظرفیت خالی دارند هدایت کنیم، آنها می‌توانند از همین جا بلیت تهیه کنند و سر ساعت مقرر به سینما صحرا یا دیگر سینماها بروند تا سرگردان نشوند.

مدیر سینما آزادی همچنین درباره تفاوت‌های این طرح در مقایسه با بهمن ماه سال گذشته، اظهار می‌کند: در طرحی که سال گذشته اجرا شد، مقداری آشفتگی دیده می‌شد، مردم نمی‌دانستند که موفق می‌شوند فیلمشان را ببینند یا نه. من فکر می‌کنم اگر بلیتی برای فروش هرچند با تخفیف وجود داشته باشد بسیار مناسب‌تر است.

سعیدی‌پور می‌گوید: در این وضعیت مردم با احترام بیشتری وارد سالن می‌شوند و کسی ناراضی از سینما بیرون نمی‌رود.

او همچنین معتقد است، امسال نسبت به دوره گذشته اطلاع رسانی ضعیف‌تری صورت گرفته است. امسال برای طرح «سینما سلام» در سطح شهر تبلیغات خاصی صورت نگرفت و تنها یک پوستر برای جشن خانه سینما به ما دادند که آن هم جلوی سالن نصب کردیم.

مدیر سینما آزادی از پررونق بودن سالن‌ها تا سانس 5 بامداد خبر می‌دهد و بیان می‌کند: تا زمانی که مردم مقابل سینما باشند ما به آنها سرویس می‌دهیم. تقریبا 70 درصد بلیت‌ها از طریق اینترنت خریداری شده‌اند.

خانم 45 ساله‌ای که از طرح «سینما سلام» و نیم بها بودن بلیت‌ها خبر نداشته، می‌گوید: هنگامی که تصمیم گرفتم به سینما بیایم، زنگ زدم تا از اطلاعات 118 شماره تماس سینما را بگیرم و از سانس‌های آن مطلع شوم اما اپراتور تلفن به من گفت، خانم مگر امروز چه خبر است که همه زنگ می‌زنند و شماره سینماها را می‌خواهند، مگر باز هم سینماها رایگان شده است!

خانم 40 ساله دیگری نیز که به همراه دوستش به سینما آمده است، اظهار می‌کند: از طرح «سینما سلام» و نیم بها بودن آن خبر داشتم، اما به خاطر نصف بودن بلیت‌ها به سینما نیامدم، بلکه بعد ازسال 88 و چندین سال دوری از سینما تصمیم گرفتم تا با فیلم «شهر موشها 2» خاطرات گذشته را زنده کنم.

او ادامه می‌دهد: ما تصمیم داشتیم به سینما فرهنگ برویم، اما چون آنجا ظرفیتش تکمیل شده بود، بلیت سینما آزادی را اینترنتی رزرو کردیم و حالا هم از خانم مرضیه برومند به خاطر فیلم زیبایی که ساختند سپاس‌گزارم.

مرجان 27 ساله هم بی‌توجه به نیم بها بودن بلیت به سینما آمده است. او معتقد است: ملت ما آنقدر سختی دارند که در حال انفجارند و بدنبال آن هستند که دو ساعت بخندند، پس چه خوب است که آن دو ساعت‌شان را با یک فیلم خنده‌دار و شاد بگذرانند و از پولی که بابت فیلم پرداخت می‌کنند، احساس رضایت داشته باشند.

یکی از نکات جالب توجه در این روز حضور کمرنگ نسل‌های دهه 30 و 40 در صف تماشاگران سینماهاست.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir
  
مطالب پیشنهادی:
شبِ هرگز
یکی از تفریحات کمند امیرسلیمانی
بازیگری که دوست دارد در همه جا دیده نشود!
ثروتمند‌ترین نویسندگان جهان را می شناسید؟
مجری جنجالی به تلویزیون بازگشت!!