فیلمهایی که شانس بیشتری برای معرفی به اسکار دارند
سینمای ایران در سال گذشته از جشنواره فیلم فجر تاکنون آثار خوب دیگری در کارنامه دارد که یکی از آن‌ها «شیار 143» که بهترین فیلم از نگاه مردم در سی و دومین جشنواره فیلم فجر شد.
در حالی‌که ۱۶ روز فرصت برای معرفی نماینده سینمای ایران به اسکار باقی مانده، با توجه به فیلم‌های تولید شده سال گذشته، دو فیلم «چ» و «شیار۱۴۳» در صورت اکران می‌توانند نمایندگان شایسته ایران در هشتاد و هفتمین مراسم اسکار باشند. 
 معرفی نماینده سینمای ایران به آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک آمریکا (اسکار) موضوعی است که در سال‌های گذشته به یکی از دغدغه‌های مدیران سینمایی، سینماگران، رسانه‌‌ها و افراد دغدغه‌مند حوزه فرهنگ در این ایام تبدیل شده است.آکادمی اسکار به تمام کشورهای صاحب سینما تا 10 مهر ماه مصادف با 2 اکتبر فرصت می‌دهد تا نماینده خود را از بین آثار سینمایی که در سال میلادی گذشته اکران شده و برای آنها بلیت فروخته شده است به این آکادمی معرفی کنند.
ایران نخستین بار در سال 1356 فیلم «دایره مینا» به کارگردانی داریوش مهرجویی را به عنوان نماینده خود به اسکار معرفی کرد و پس از آن در سال 1357 فیلم «بادصبا» به عنوان نماینده ایران به اسکار معرفی شد، بعد از انقلاب اسلامی ایران تاسال 1373 هیچ نماینده ای به اسکار معرفی نشد و در سال 73 فیلم «زیر درختان زیتون» به کارگردانی عباس کیارستمی از سوی ایران به اسکار معرفی شد. پس از آن ایران تا سال 1390هرسال نماینده‌ای را از سینمای کشور به اسکار معرفی کرده است.

در سال 1391 به دلیل توهین یک فیلمساز آمریکایی به ساحت مقدس پیامبر اسلام با اینکه فیلم « یه حبه قند» توسط هیئت انتخاب نماینده ایران به اسکار انتخاب شد اما این فیلم به نشانه اعتراض ایران با اسکار معرفی نشد و ایران عملا اسکار را تحریم کرد و در سال 92 فیلم سینمایی «گذشته» به کارگردانی اصغر فرهادی که محصول مشترک ایران و فرانسه است به اسکار معرفی شد.

تاکنون از میان این فیلم های ایرانی که به اسکار معرفی شده‌اند، مجید مجیدی برای فیلم «بچه های آسمان» که حتی مورد شماتت مخملباف قرار گرفت و مسولان را به‌جهت ارسال فیلم مجیدی به بی‌عدالتی متهم کرد در هفتادمین دوره مراسم اسکار کاندید دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان شد و اصغر فرهادی نیز در هشتاد و سومین مراسم برای فیلم « جدایی نادر از سیمین » برنده جایزه اسکار شد که این تنها جایزه اسکار تاریخ سینمای ایران است.

*فرصت‌سوزی سینمای ایران

در هفته‌ای که گذشت خبری اعلام شد مبنی بر اینکه فیلم سینمایی «چند متر مکعب عشق» به کارگردانی جمشید محمودی که محصول مشترک ایران و افغانستان است و به طور کامل در ایران ساخته شده به عنوان نماینده افغانستان به هشتاد و هفتمین مراسم اسکار معرفی شد.
«چند متر مکعب عشق» داستان عبدالسلام که یک مهاجر افغان است که به همراه دخترش مرونا در یک کارگاه مشغول به کار و زندگی ست. صابر کارگر ایرانی عاشق مرونا است، عشقی که فرجامش را هیچ‌کس نمی‌داند، نه صابر، نه مرونا و نه حتی عبدالسلام.

ارائه این فیلم به اسکار از کشور افغانستان در حالی انجام شد که «چند مترمکعب عشق» یکی از فیلم‌های خوش‌ساخت حاضر در سی و دومین جشنواره فیلم فجر بود و بسیاری از منتقدین این فیلم را تحسین کردند و توانست سیمرغ بهترین فیلم و کارگردان را از بخش مسابقه فیلم‌های اول این جشنواره دریافت کند. این فیلم می‌توانست یکی از گزینه‌های سینمای ایران برای معرفی به آکادمی اسکار باشد که متاسفانه به دلیل عدم صدور پروانه نمایش سینمایی برای این فیلم، فیلم از اکران بازماند و با اکران در افغانستان به عنوان نماینده آن کشور به اسکار معرفی شد.

همه اینها در حالی است که اگر مسئولان سینمای ایران عزم جدی برای استفاده از فرصت ارائه این فیلم به اسکار را داشتند می‌توانستند پروانه نمایش فیلم را صادر کنند و حتی با اکران محدود «چند مترمکعب عشق» را به عنوان نماینده ایران به اسکار معرفی کنند.

** فیلم‌هایی که مناسب برای معرفی به اسکار هستند

فیلمی که از سوی ایران به عنوان نماینده به اسکار معرفی می‌شود باید اثری باشد که در کنار معرفی فرهنگ، ارزش‌ها و قهرمانان ایرانی استانداردهای فیلم سینمایی بین المللی را داشته باشد و فیلم قابلیت ارتباط با سایر ملل داشته باشد.

سینمای ایران در سال گذشته از جشنواره فیلم فجر تاکنون آثار خوب دیگری در کارنامه دارد که یکی از آن‌ها «شیار 143» که بهترین فیلم از نگاه مردم در سی و دومین جشنواره فیلم فجر شد و مریلا زارعی برای بازی در این فیلم سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن را از آن خود کرد.

داستان این فیلم درباره زنی جوان به نام الفت است که پسر جوانش به جبهه رفته است و الفت منتظر است او روزی از جبهه بازگردد.

«شیار 143» قصه را خوب روایت می کند و بازی خوب مریلا زارعی در نقش الفت این فیلم را به یکی از آثار خوب با موضوع دفاع مقدس در چند سال گذشته تبدیل کرده است، این فیلم ارزش های ایرانی را در قالب زندگی یک مادر به خوبی به نمایش می گذارد و می تواند یکی از نمایندگان سینمای ایران در اسکار هشتاد و هفت باشد.

 اکران «شیار 143» هنوز آغاز نشده است و در صورت آغاز اکران این فیلم پیش از 10 مهرماه امکان ارسال این فیلم به آکادمی اسکار به وجود می‌آید.

فیلم سینمایی «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا یکی دیگر از آثار سینمای ایران در سال جاری است که نوروز 93 در سینماهای کشور اکران شد، «چ» روایت 48ساعت از زندگی دکتر مصطفی چمران در قائله محاصره شهر پاوه توسط نیروهای ضدانقلاب است، همزمان با بحران شهر پاوه در مرداد ماه 1358،دکتر مصطفی چمران به عنوان معاون دولت موقت در امور انقلاب به همراه سرتیپ فلاحی فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش وارد شهر پاوه می شوند تا به اوضاع و امور سرکشی نمایند.در این میان گروه اصغر وصالی به عنوان فرمانده نیروهای مردمی تنها مدافعین شهر پاوه محسوب می شوند.

فیلم به لحاظ ساختار فنی اثری قابل دفاع است و مضمون آن نیز می تواند در جهت ارائه تصویر مناسب و هوشمندانه ای از شهید چمران به جهانیان موثر باشد.

حال باید دید که با فرصت‌سوزی ارائه فیلم «چند متر مکعب عشق» به اسکار مدیران و سینماگران ایرانی چه نوع ارزیابی از سایر آثار سینمای ایران دارند تا بتوانند گزینه‌ای با کیفیت از سینمای ایران و مطابق با معیارهای جهانی را به اسکار ارسال کنند.

انتخاب نماینده سینمای ایران برای معرفی آکادمی اسکار موضوعی مهم است که باید با تدبیر انجام شود تا دچار فرصت‌سوزی‌های مجدد نشویم.

 
 
 
گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: setarehnews.ir

مطالب پیشنهادی: 
پدر نیکول کیدمن در سنگاپور درگذشت
شوخی رهبر انقلاب با امیرمحمد
انتقاد از عکس‌های اینستاگرامی هنرمندان
چه کسی مانع همکاری گلزار و مهرجویی شد؟
آلبوم جدید سامی یوسف با اشعار مولانا!