فیلمی که بخاطر موهای تراشیده بازیگر زن قربانی اشتباه مدیران پیشین شد!
اگر بخواهم برای نمایش فیلم، کلاهی به صورت دیجیتال روی سر بازیگر بگذارم جدا از بحث هزینه‌ زیاد، باعث خراب شدن فیلم خواهم شد.
دبیر شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی اعلام کرد: طبق نظر این شورا فیلم «شیفتگی» به دلیل موهای تراشیده بازیگر زن‌ خود از نظر قانونی و شرعی نمی‌تواندبه این شکل مجوز اکران بگیرد.

فیلم «شیفتگی» به کارگردانی علی عصمتی زمانی در سی‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد، اما به دلیل اینکه در این فیلم رویا تیموریان با موهای تراشیده شده بازی کرده، هنوز مجوز اکران فیلم صادر نشده است.

این در حالی است که پیش از نمونه‌هایی از جمله «زندان زنان» در سینمای ایران بوده‌اند که بازیگران زن با چنین شمایلی به ایفای نقش خود پرداخته بودند و به گفته عصمتی اتفاقا همین موارد، استنادی بر مشکل‌دار نبودن نمایش این تصاویر در «شیفتگی» تصور می‌شد.

اما عباس نادری، دبیر شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی، در این‌باره توضیح داد: نظر اعضای شورای پروانه نمایش بر این است که براساس مستندات و باورها، نمایش تصویر بازیگران زن بدون پوشش سر و با موی تراشیده حرمت شرعی دارد و به همین دلیل امکان اکران «شیفتگی»با وجود شرایطی فعلی فیلم فراهم نیست.

او در پاسخ به اینکه پیش از این فیلم‌های مختلفی ساخته شده‌اند که بازیگران زن آن‌ها با موی تراشیده بازی کرده بودند و مشکلی برای اکران‌شان پیش نیامد، گفت: اعضای شورای پروانه نمایش معتقدند که تصمیم دوستان در شورای دوره‌های قبلی دارای اشکال بوده و درست نبوده است.

وی افزود: در واقع برای اعضای فعلی شورای پروانه ساخت این قضیه کاملا واضح است و بسیاری از علما و مراجع هم نظر خود را به صراحت در این باره مشخص کرده‌اند و معلوم نیست چطور دوستان در دوره‌های قبل به چنین فیلم‌هایی مجوز نمایش داده‌اند.

نادری با تأکید بر اینکه شورای فعلی پروانه نمایش اقدامی را که در گذشته انجام شده دارای اشکال می‌داند، گفت: اگر پیش از این هر تصمیمی بر مبنای سند یا فتوایی صورت گرفته، فعلا ما آن‌ها را در دسترس نداریم، به همین دلیل نباید فقط به استناد اینکه قبلا فیلم‌هایی با چنین تصاویری پروانه نمایش گرفته‌اند، نظر خود را عوض کنیم.

دبیر شورای پروانه نمایش هم‌چنین تأکید کرد: بنابراین از نظر قانونی حکم شورا مبنی بر عدم نمایش این فیلم با شرایط فعلی لازم‌الاجراست و «شیفتگی» به لحاظ قانونی و شرعی نمی‌تواند به این شکل مجوز اکران بگیرد.

او در پایان خاطرنشان کرد: اگر سازندگان فیلم شکایت و گله‌ای نسبت به این قضیه دارند طبق ضوابط و قوانین موجود می‌توانند پیگیری کنند و قطعا بررسی خواهد شد.

این در حالی است که کارگردان «شیفتگی» در گفت‌و‌گویی با ایسنا اظهار تعجب کرد از اینکه چطور در یک نظام در دوره‌های مختلف مدیریتی، دو تصمیم متفاوت برای یک موضوع گرفته می‌شود.

عصمتی زمانی همچنین پیش از این تاکید کرده بود: اگر بخواهم برای نمایش فیلم کلاهی به صورت دیجیتال روی سر بازیگر بگذارم جدا از بحث هزینه‌ زیاد، باعث خراب شدن فیلم خواهم شد. ضمن اینکه در موقعیت‌هایی از فیلم «شیفتگی» اصلا امکان کلاه بر سر گذاشتن بازیگر نیست، به همین دلیل ترجیح می‌دهم به جای خراب کردن فیلمم آنرا به صورت محدود و مثلا در گروه «هنر و تجربه» اکران کنم. 
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir

مطالب پیشنهادی:
 لیلاحاتمی ، شهاب حسینی ، فرهاد اصلانی و پرویز پورحسینی در دوران عاشقی + تصویر
قرمز همیشه انار نیست
مژده به دوستداران سریال انقلاب زیبا
شعری که رهبری در جمع هنرمندان خواندند + تصویر
مهناز افشار و رضا عطاران در نهنگ عنبر