شبکه‌های تلویزیونی یک و تهران برای هفته دفاع مقدس، دو سریال را در جدول پخش خود قرار داده‌اند.نمایش س
شبکه‌های تلویزیونی یک و تهران برای هفته دفاع مقدس، دو سریال را در جدول پخش خود قرار داده‌اند.نمایش سریال کیفر از شبکه دو از امشب آغاز شده و سریال «39 هفته» از روز دوشنبه همزمان با شروع هفته دفاع مقدس از شبکه تهران پخش می‌شود.
سریال شش قسمتی کیفر که به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حسین تبریزی ساخته شده از امشب ساعت 21 و 30 دقیقه از شبکه دو به نمایش در می‌آید.
 
کیفر ماجرای تلاش دو دوست برای یافتن چیزهایی در گذشته است.مدیر شبکه دو درباره این سریال گفت: کیفر کنکاشی در سبک زندگی دو خانواده است که هرکدام مشکلاتی دارند اما با تدبیر و همدلی و با اتکا به آموزه‌های دینی بر این مشکلات فائق می‌شوند.
 
پیش از این قرار بود سریال کیفر در شب‌های قدر به نمایش درآید اما نمایش آن به تعویق افتاد. علی بخشی‌زاده در این باره گفت: ماه مبارک رمضان سریال فاخته را به مخاطبان شبکه دو ارائه کردیم و با توجه به مضمون سریال کیفر به این نتیجه رسیدیم که برای نمایش در هفته دفاع‌ مقدس مناسب‌تر است. کیفر که در گروه مجموعه‌های تلویزیونی شبکه دو تولید شده، به مضامینی چون عدالت‌طلبی و تاثیر آن بر سبک زندگی نیز توجه دارد.
 
حسین تبریزی تهیه‌کننده و کارگردان کیفر در این باره گفت: این سریال اتفاقاتی بین دو دوست را روایت می‌کند که ناچار می‌شوند در اوج رفاقت برای قضاوت درباره یکدیگر به گذشته رجوع کنند. تصویربرداری سریال کیفر 31 خرداد در تهران آغاز شد و چون در ابتدا قرار بود هفته آخر تیرماه مصادف با شب‌های قدر به نمایش درآید، تولیدش با تلاش شبانه‌روزی انجام شد. تبریزی در این باره گفت: گر چه بخشی از تولید بسیار فشرده انجام شد اما کیفیت آن حفظ شده که امیدوارم مردم از تماشای آن لذت ببرند.
 
این کارگردان معتقد است پخش سریال در هفته دفاع مقدس به بهتر دیده شدن آن کمک می‌کند.
تبریزی پیش از این سریال‌هایی چون آینه درون، تا رهایی و رخنه را برای تلویزیون کارگردانی کرده است. بیشتر عناوین کارنامه حرفه‌ای او را سریال‌های کوتاه و تله‌فیلم تشکیل می‌دهد. سریال رخنه آخرین اثر حسین تبریزی است که ماه محرم سال گذشته از شبکه دو به نمایش درآمد.
 
تبریزی درباره شباهت فضای سریال کیفر با رخنه گفت: از آنجا که سبک زندگی ایرانی - اسلامی برای شبکه دو اهمیت دارد در سریال کیفر هم به این مقوله توجه کرده‌ایم، اما در کیفر به زندگی مدرن و معنویت در این سبک زندگی پرداخته‌ایم.
 
سریال رخنه یک خانواده سنتی ایرانی را به نمایش می‌گذاشت و زندگی مردی که کارش ساخت ابزاری مانند علم، کتل، پرچم و دیگر ابزار عزاداری بود. در این سریال علیرضا جلایی‌تبار و زیبا بروفه نقش‌های اصلی را برعهده داشتند و یک خانواده جوان اما مقید به سنت‌ها و مذهب را به نمایش گذاشتند. تبریزی معتقد است سریال کیفر نمود سنت و مذهب را در یک خانواده امروزی و مدرن به نمایش می‌گذارد و تلاش دارد تاثیر آموزه‌های دینی را در زندگی و ارتباط بین انسان‌ها نمایش بدهد.
به گفته این کارگردان سریال کیفر در تهران و بخش‌هایی از آن در شهرک دفاع مقدس تصویربرداری شده است.
در این سریال کامبیز دیرباز نقش جهان را برعهده دارد. فریبا کوثری در نقش نرگس، امیر دژاکام (عطا)، فریبا متخصص (فرخنده)، تیرداد کیایی (امیرعلی)، داوود شیرعلی (برزو)، حمید شریف‌زاده (حمیدرضا) و مینا دلشاد (حدیث) در این سریال بازی می‌کنند.
به گفته تبریزی سعید آقاخانی، اتابک نادری و علی سلیمانی نیز بازیگران مهمان در این سریال هستند و سیروس همتی نیز یکی از نقش‌های اصلی را برعهده دارد.
 
کامبیز دیرباز در این سریال در نقش جهان بازی می‌کند که از سن خودش بزرگ‌تر است. او پیش از این در سریال‌های پریدخت، در چشم باد، تب سرد و نابرده رنج نیز بازی کرده است و زمزمه‌هایی درباره حضور او در سریال میکائیل به کارگردانی سیروس مقدم نیز شنیده می‌شود.
فیلمنامه سریال کیفر را حسین تبریزی و عباس مرادیان نوشته‌اند. تدوین این سریال را مهران قدکچیان برعهده داشته و امید کرامتی نیز آهنگسازی آن را انجام داده است.
39 هفته؛ عشق و صبر
سریال هفت قسمتی «39 هفته» را مرتضی احمدی هرندی برای پخش از شبکه تهران کارگردانی می‌کند.این فیلم که آخرین روزهای تصویربرداری را سپری می‌کند از روز دوشنبه از این شبکه به نمایش در می‌آید.
 
داستان این سریال درباره امیرعلی، معلم جوانی است که در منطقه شمیرانات در مدرسه‌ای تدریس می‌کند. او یک‌ ماه بعد از ازدواج عاشقانه‌اش با عاطفه عازم جبهه می‌شود؛ عاطفه روزهای زیادی به انتظار بازگشت امیرعلی خاطرات تلخ و شیرینی را سپری می‌کند تا این‌که نامه‌‌ای از امیرعلی به او می‌رسد و عاطفه را وارد مرحله جدیدی از زندگی‌ می‌کند.
در این سریال مجید مظفری، داریوش کاردان،‌مریم معصومی، امین ایمانی، مجید واشقانی، اصغر نقی‌زاده،‌فرج‌الله گل‌سفیدی، امیر غریب زاده و نادر سلیمانی بازی می‌کنند.
 
آواز تیتراژ این سریال را حمید عسگری بر اساس شعری از کاظم موسوی می‌خواند.فیلمنامه 39 هفته را احمد رفیع‌زاده نوشته و در آن به نقش همسران رزمندگان در دوران دفاع مقدس توجه کرده است.این سریال در دو بخش شهری و خط مقدم جبهه تصویربرداری شده است که صحنه‌های مربوط به جنگ در شهرک دفاع مقدس ضبط شده است.
 
39 هفته را جمال گلی تهیه می‌کند و از دیگر عوامل سازنده آن می‌توان به مدیر تولید فریبا سادات خلیلی، مدیر تدارکات محمد عزت‌خانی، تصویربردار شهرام نجاریان، صدابردار محمد شاهوردی، طراح صحنه و لباس شهرام قدیری، طراح گریم محسن دارسنج و دستیار یک کارگردان و برنامه‌ریز مسعود حقی اشاره کرد.
 
 
گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: sima.jamejamonline.ir

مطالب پیشنهادی:
اعتراض مهرانه مهین ترابی به محمود دولت آبادی
شگفت‌انگیزترین کار دنیا از نظر گلاره عباسی
این بازیگر از روزهای مدرسه اش می گوید...
پاییز بهاری است که عاشق شده است!
طناز طباطبایی و آرایش غلیظ+تصویر