نمایش فیلم ضد ایرانی 300 در جشنواره مقاومت!
این فیلم در حالی به نمایش درمی‌آید که رایت آن در اختیار کمپانی برادران وارنر است که یک کمپانی صهیونیستی است.
 روابط عمومی جشنواره مقاومت درباره اکران قسمت دوم فیلم ضدایرانی کمپانی برادران وارنـر می‌گوید شکایتی نخواهد شد چون این فیلم ها تجاری نیست!
 
خبر این بود: «قسمت دوم فیلم 300 به کارگردانی نوام مارو همراه با بررسی تحلیلی نادر طالب‌زاده در جشنواره مقاومت به نمایش در می‌آید.»
 
این فیلم در حالی در بخش «ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی» به نمایش درمی‌آید که رایت آن در اختیار کمپانی برادران وارنر است که به قول دبیرخانه این جشنواره یک کمپانی صهیونیستی است. قسمت دوم این فیلم «طلوع امپراطوری» نام دارد و دبیرخانه این جشنواره هیچ توضیحی درباره چگونگی خریدن رایت این فیلم توسط ایران نداده بود. معلوم نبود رایت فیلم از نماینده برادران وارنر در خاورمیانه خریداری شده یا اینکه جشنواره نسخه غیرارژینال فیلم را روی پرده می‌فرستد.
 
اما یزدان عشیری، مدیر روابط عمومی و ارتباطات رسانه‌ای سیزدهمین جشنواره مقاومت توضیحات جالبی در‌این‌باره داد: «برای اینکه جشنواره امسال خصوصا در بخش‌های تحلیلی و تحقیقی غنی‌تر شود، بخشی با عنوان «ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی» به آن اضافه شد. در این بخش فیلم‌هایی به نمایش در می‌آید که توسط غرب و مشخصا هالیوود ساخته می‌شود و در آن تاریخ ایران با نگاهی چالشی مورد بررسی قرار می‌گیرد یا مفاهیم عمیق اسلامی تحریف می‌شود». او درباره صحت و سقم پخش قسمت دوم «300» در این بخش می‌گوید: «بله؛ ما این فیلم را در این بخش به نمایش می‌گذاریم و تحلیل می‌کنیم. البته این فیلم‌ها فقط برای مخاطبان مدعو پخش می‌شود هرچند اهالی رسانه هم می‌توانند در نمایش این فیلم حضور داشته باشند.» او درباره خریداری حق پخش این فیلم که در اختیار کمپانی برادران وارنر است، می‌گوید: «ما حق رایت این فیلم را نخریده‌ایم. این فیلم در بازار سیاه و به صورت قاچاقی موجود هست. بنابراین نیازی به خریداری وجود ندارد. در ضمن اصلا ایران عضو قانون کپی‌رایت نیست. بنابراین هیچ مشکلی وجود ندارد.»
 
او درباره کیفیت این فیلم می‌گوید: «شما که خودتان می‌دانید در حال حاضر فیلم‌های روز دنیا به صورت قاچاقی در ایران با بهترین کیفیت وجود دارند. تازه امکان دانلود این فیلم از اینترنت با کیفیت بسیار بالا هم وجود داشت. کافی است یک جست و جوی‌ ساده‌ بکنید. فقط بدانید قسمت دوم 300 که در جشنواره پخش می‌کنیم، پرده‌ای نیست». عشیری درباره اینکه این کار عملا سرقت محسوب می‌شود و ممکن است کمپانی برادران وارنر را به شکایت از جشنواره مقاومت وادار کند و این موضوع خودش باعث تخریب چهره فرهنگی ایران است، می‌گوید: «ما که نمی‌خواهیم با این فیلم کار غیرفرهنگی کنیم. فقط آن را پخش می‌کنیم. ما بهره‌برداری فرهنگی از این فیلم می‌کنیم. پس چرا شکایت کنند؟ مطمئن باشید این اتفاق نمی‌افتد». او همچنین اضافه می‌کند: «اینگونه فیلم‌ها با رویکرد تحلیلی و با مخاطب محدود ساخته می‌شوند. نگاه تجاری و گیشه هم به آنها وجود ندارد. بنابراین فکر نمی‌کنیم در هیچ جای دنیا درباره پخش این مدل فیلم‌ها محدودیتی وجود داشته باشد. مخاطب این فیلم‌ها که میلیونی نیست. بلکه مخاطبانشان دانشجوها و اهالی سینما و تحلیلگران تاریخی و سیاستگذاران فرهنگی در غرب هستند.» قسمت دوم «300» با بودجه‌ای بالغ بر 110 میلیون دلار تولید شده است و بعد از حدود 4 ماه اکران در سینماهای آمریکا به فروش کلی 106 میلیون دلار رسید. هرچند فروش جهانی فیلم رقم 300 میلیون دلار را هم رد کرده است.
 
با این اوصاف گفتن اینکه این فیلم‌ها مخاطبان خاص و محدودی دارند و در پی گیشه نیستند عجیب به نظر می رسد. قسمت دوم 300 را نوام مارو کارگردانی کرده و‌ تهیه‌کنندگی این فیلم را زاک اسنایدر بر عهده داشته است. کسی که قسمت اول را کارگردانی کرده بود.‌ قسمت‌های اول و دوم «300» به واسطه تحریفی که از تاریخ ایران نشان داده و ایرانیان را مردمانی وحشی نشان داده‌اند‌ از جمله آثار ضدایرانی هالیوود به شمار می‌رود، آثاری که اعتراض ایرانیان در نقاط مختلف دنیا را هم به دنبال داشته‌اند.
 
  
گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: sima.jamejamonline.ir

مطالب پیشنهادی:
به بهانه زادروز شاعری با شعرهای مخملین
نقد شعر نخستین شاعر فمنیست ایران چاپ شد
حس عجیب و غریب همبازی شدن با مادرم در سریال کیمیا+تصویر
نویسنده ها در مردن هم شانس ندارند!
شوخی رهبر انقلاب با امیرمحمد