داریوش مهرجویی: اصلا به شما چه؟!
باید این موضوع مشخص شود که بالاخره وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد چیست.
داریوش مهرجویی تأکید کرد: آن‌هایی که با تصمیم‌ها و مجوزهای سازمان سینمایی مخالفت می‌کنند، درواقع به نوعی ماهیت وزارت ارشاد را نفی می‌کنند.

این کارگردان سینما درباره حواشی که برخی گروه‌ها برای اکران نشدن برخی فیلم‌های مجوزدار بوجود آورده‌اند، بیان کرد: در سینمای ایران روند این گونه است که هر کسی بخواهد فیلمی بسازد باید مراحلی را طی کند. نخست آنکه فیلمنامه خود را برای کسب پروانه ساخت ارائه کند تا توسط اعضای شورای مربوط بررسی و تصویب شود. پس از آن و هنگامی که فیلم به طور کامل ساخته شد، مجوز نمایش داده می‌شود و بعد ممکن است در جشنواره نمایش داده شود و حتی جایزه هم بگیرد که این اتفاق هم با نظر هیات داوران رخ می‌دهد و مسئله مهم‌تر این است که پای تمام این مجوزها مُهر و امضای مدیران سازمان سینمایی وزارت ارشاد و کارکنان مربوط درج می‌شود.

او ادامه داد: اما نکته اینجاست که نمی‌دانم چه می‌شود در لحظه آخر که قرار است فیلم اکران شود، عده‌ای مخالفت می‌کنند و نتیجه این می‌شود که انگار تمام آن امضاها و مهرها بی‌جهت بوده‌ است.

مهرجویی اظهار کرد: اگر یک سناریو مشکل دارد، باید از همان ابتدا گفته شود که مشکل چیست تا آن را حل کنند، اما وقتی مُهر تأییدی به آن زده می‌شود باید آن را قبول داشته باشند، چون بی‌اعتنایی به این امضاها بی‌احترامی و توهین به کارمندانی است که آن را به دقت بررسی کرده و نظر خود را بیان کرده‌اند.

این کارگردان که فیلم «سنتوری»‌اش هشت سال قبل در اولین روز نمایش از پرده سینماها پایین کشیده شد و اکران عمومی آن لغو شد، با تأکید بر اینکه وظیفه وزارت ارشاد احترام به مُهر و امضای کارمندان خود و حمایت از آن‌هاست، گفت: باید این موضوع مشخص شود که بالاخره وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد چیست، چون با اتفاقاتی که برای اکران برخی فیلم‌ها رخ داده و مخالفت‌هایی که صورت گرفته و فشارهایی خارج از مجموعه وزارت ارشاد وارد می‌شود، پروانه ساخت و نمایش فیلم‌ها بی‌اعتبار و بی‌معنا می‌شود؛ ‌یعنی اینکه به تمام آن‌هایی که ساعت‌ها وقت صرف کرده‌اند، فیلمنامه‌ای را خوانده‌اند، نظر مثبت خود را اعلام و مجوز صادر کرده‌اند توهین می‌شود و کارشان از اعتبار می‌افتد.

مهرجویی بیان کرد: آنقدر همه چیز در هم و برهم شده که هر کسی می‌تواند اظهار نظر کند و انگار کسی نیست که به این‌ها بگوید اصلا به شما چه؟ مگر تخصص دارید که درباره کیفیت یا نمایش دادن فیلم‌ها اظهارنظر می‌کنید؟ این در حالی است که هر کسی در حوزه خود وظایفی دارد و باید در همان حیطه مشغول به کار باشد.

وی در این‌باره اضافه کرد: تمام این تصمیمات باید در حوزه وزارت ارشاد گرفته شود و هر نهاد یا وزارتخانه‌ای خارج از وزارت فرهنگ نمی‌تواند در کار آن دخالت کند؛ همان‌طور که وزارت فرهنگ و ارشاد هیچ گاه در کار وزارتخانه‌های دیگر دخالت نمی‌کند و مثلا هنگام فرو ریختن یک پل یا پیدا شدن حفره‌ای در اتوبان اظهارنظر یا اقدام به اخراج پیمانکار نمی‌کند.

مهرجویی در پایان درباره اخباری که اخیرا از ساخت فیلم جدید او منتشر شده است گفت: چند فیلمنامه را آماده ساخت دارم که یکی از آن‌ها «سنتوری 2» است،‌ اما اینکه کدامیک از آن‌ها را ابتدا خواهم ساخت به شرایط بستگی دارد.

گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:isna.ir

مطالب پیشنهادی:  
دلیل توقف پخش برنامه "آزاده نامداری" بعد از حضور "فرزاد حسنی" در تلویزیون 
پاسخ پسر ناصرعبداللهی به شکسته شدن جمجمه پدرش و علت درگذشت او!
ماجرای تخریب "مقبره رضاشاه" از زبان صادق خلخالی+تصویر
اولین ساخته نیکی کریمی، پس از ده سال اکران شد+پوستر فیلم
کارگردانانی که بازیگران را به ستوه آوردند