علی معلم:انگار برای دیوار حرف زده ایم!
جدایی بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر کمکی به حال وضعیت کیفی آن نمیکند.
 در حالی که چندی قبل علیرضا رضاداد دبیر جشنواره فیلم فجر از برگزاری مستقل بخش بین الملل این جشنواره در اردیبهشت ماه خبر داده بود دیروز نیز فراخوان اولیه این جشنواره با تایید خبر رضاداد منتشر شد. به این ترتیب از امسال بخش اصلی جشنواره فجر که مختص آثار ایرانی است در بهمن ماه برگزار خواهد شد و بخش بین الملل 5 تا 12 اردیبهشت برگزار می شود.

در همین رابطه علی معلم سینماگر پیشکسوت ایرانی درباره این جدایی گفت: روش برگزاری هر جشنواره بسته به خواست برگزارکنندگان است که تغییر میکند و اینکه تغییرات به نفع جشنواره باشد و کیفیت آن را بالاتر ببرد است که محل بحث واقع میشود. هر جشنواره ای میتواند یک پسوند بین المللی کنار نام خود بگذارد و از وجهه جهانی خود بگوید کمااینکه می بینیم در کشور ما تقریبا تمامی جشنواره ها بین المللی هستند؛ از جشنواره فجر گرفته تا کودک و حتی رویش و... اما آیا این پسوندها باعث بین المللی شدن جشنواره میشوند؟ طبیعی است که نه. بین المللی شدن نیاز به ابزاری دارد که تا فراهم نشود جشنواره ها بین المللی نخواهند شد.

جدایی بخش بین الملل کمکی به حال وضعیت کیفی آن نمیکند
معلم درباره اینکه آیا برگزاری بخش بین الملل جشنواره فجر به طور مستقل به اعتبار این بخش کمک خواهد کرد یا نه افزود: اینکه بخش بین الملل را جدا کنیم و در زمان دیگری برگزار کنیم تفاوتی به حال وضعیت کیفی جشنواره نخواهد کرد.
 
این تهیه کننده باسابقه با اشاره به یکی از معضلات اصلی تمامی جشنواره های وطنی که دولتی بودن آنهاست ادامه داد: در تمامی جشنواره هایمان یک مشکل بزرگ داریم و آن هم وابستگی دولتی جشنواره هاست. وقتی مدیران جشنواره ها با تغییر دولتها تغییر میکنند طبیعی است که هیچ برنامه طولانی مدتی هم برای جشنواره نمیتوان تدارک دید.

اساسا دستگاه سینمایی ما نیاز به مشورت ندارد
 علی معلم درباره اینکه پیشنهادش برای بهبود اوضاع بخش بین الملل جشنواره چیست به میزان اظهار داشت: پیشنهاداتمان را در شورای سیاستگذاری جشنواره ارائه داده ایم اما انگار حرفها را برای دیوار زده ایم و طوری رفتار میشود که فکر می کنیم اساسا دستگاه سینمایی ما نیاز به مشورت ندارد. چون کارشناسان و خبره ها حرفهایشان را می زنند و افاقه نمیکند یعنی دوستان هر کاری که دلشان می خواهد انجام می دهند.

اردیبهشت ماه زمان خوبی برای برگزاری جشنواره نیست
معلم که سالهاست تنها جشن سینمایی مستقل ایران با نام "حافظ" را در بخش خصوصی برگزار میکند پیرامون برگزاری بخش بین الملل جشنواره فجر در اردیبهشت ماه و کمی پیش از جشنواره کن گفت: البته که جشنواره کن اواخر اردیبهشت ماه برگزار میشود و بخش بین الملل فجر اوایل اردیبهشت ماه اما کلا زمانی مانند ابتدای اردیبهشت زمان مناسبی برای برگزاری جشنواره نیست چون دو هفته ابتدایی فروردین عملا مملکت تعطیل است و بعد از آن هم حدودا یک ماهی طول می کشد که شرایط به حالت عادی برگردد و طبیعی است که برگزاری بخش بین الملل در هفته اول فروردین هم کاری را پیش نمی برد.

باید کیفیت را ارتقا داد
علی معلم در پایان صحبتهای خود به میزان گفت: مشکل بخش بین الملل جشنواره فجر ربطی به زمان برگزاری آن و وابسته یا پیوسته بودن با بخش اصلی ندارد. مشکلات جای دیگری است که به آنها توجه نمی شود. باید کیفیت را ارتقا داد؛ نحوه برگزاری، چینش مهمانان، نوع جوایز، محصولاتی که در جشنواره عرضه میشوند و بسیاری دیگر از ملزومات هستند که باعث افزایش کیفی بخش بین الملل میشوند.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:salamcinama.ir

مطالب پیشنهادی:  
ده نمکی از "بعضیا" انتقاد کرد
زن پوشی "مهران غفوریان"+تصویر
فروش شهرموشها 2 از نه میلیارد گذشت
"پارسا پیروزفر" در شکاف+تصویر
پس از کش و قوس های فراوان، "کیتارو" سرانجام به تهران رسید+تصاویر